Cum ajung tinerii să-i admire pe influencerii misogini? „Este timpul să începem să îi ascultăm mai atent pe băieți”

Cum ajung tinerii să-i admire pe influencerii misogini? „Este timpul să începem să îi ascultăm mai atent pe băieți”

„Ce înseamnă să fii bărbat astăzi? Și ce goluri au umplut acești bărbați influenceri în viața tinerilor?”. Sunt două întrebări pe care le pune o profesoară și cercetătoare din Anglia. În urma unui studiu aceasta a aflat că pe băieți îi îngrijorează comunicarea cu fetele, inclusiv privind consimțământul. 

09.04.2023

de Medeea Stan

Băieții au destul de multe griji, iar printre acestea se numără și comunicarea cu fetele. Se tem, de exemplu, că s-ar putea să nu înțeleagă dacă o fată și-a dat sau nu consimțământul înainte să aibă relații sexuale, scrie o profesoară de la Universitatea Surrey din Anglia, pentru publicația The Conversation

Sunt rezultatele unei cercetări la care au participat adolescenți între 12 și 17 ani. „Am constatat că aceștia doresc interacțiuni sexuale consensuale cu fetele, dar sunt îngrijorați în legătură cu abordarea complexității consimțământului. Ei s-au simțit responsabili, în calitate de presupuși «inițiatori» ai sexului, să caute și să obțină consimțământul. Cei mai mulți fuseseră avertizați că pot avea probleme din punct de vedere legal, dacă sexul nu este consimțit”, notează autoarea. 

Unii dintre participanți, însă, și-au exprimat ostilitatea față de fete și femei, pentru că ele ar putea „minți” că au fost agresate sexual. Informația respectivă face parte dintre cele găsite pe rețelele de socializare. 

„Incertitudini și anxietăți adânc înrădăcinate”

„Am constatat că atitudinile lor reflectă adesea incertitudini și anxietăți mai adânc înrădăcinate, care nu sunt recunoscute sau abordate”, mai explică profesoara. 

Pe părinți și profesori, subliniază ea, îi îngrijorează că tinerii ar putea pleca urechile la ce susțin așa-numiții influenceri din online, care promovează comportamentul misogin. 

„Folosesc termenul «misogin» pentru a mă referi la cei care își exprimă clar ura sau antipatia față de femei și fete, dar și, în sens mai larg, la promovarea unor idei sexiste atât despre bărbați, cât și despre femei”, explică profesoara în textul pentru The Conversation. 

Aceasta amintește și că mii de oameni urmăresc videoclipurile și podcasturile produse de influenceri, în care ei dau sfaturi despre relații și cum să facă tinerii bani. Se știe deja, afirmă profesoara, că acest conținut are un efect negativ asupra atitudinilor, convingerilor și așteptărilor tinerilor bărbați, inclusiv în ceea ce privește rolurile de gen și relațiile dintre bărbați și femei.

Profesoara, care realizează studii legate de tineri și relațiile lor de vreo zece ani, consideră că e relevant să ne punem următoarele întrebări: Ce înseamnă să fii bărbat astăzi? Și ce goluri au umplut acești bărbați influenceri în viața tinerilor? 

După modelul Andrew Tate 

Unii adolescenți au impresia că femeile și fetele obțin mai multe rezultate pozitive decât ei la locul de muncă și la școală și că, prin urmare, bărbații și băieții sunt dezavantajați și lăsați în urmă. Din cauza fetelor, cred ei, au mai puține oportunități, explică profesoara. 

Cum reușesc influencerii promotori ai misoginismului să-i atragă de partea lor pe băieți? Pe rețelele de socializare ei transmit mesaje intense emoțional și iau o poziție extremă. Astfel, formează o comunitate care gândește precum ei.

Printre cei mai vulnerabili și gata să se alăture unei asemenea comunități se numără tinerii izolați sau excluși din punct de vedere social. Sau care au în jur bărbați ce susțin că femeile trebuie dominate. 

Școala 9 a scris acum câteva luni un articol cu sfaturi de la profesori pentru elevi, ca să nu se lase influențați de fostul kickboxer Andrew Tate. El locuiește de câțiva ani în România și, în prezent, e cercetat pentru trafic de persoane și viol. Eliberat săptămâna trecută din arestul Poliției Capitalei, se află acum în arest la domiciliu în așteptarea procesului.

Pe o platformă online denumită „Universitatea Hustlers” acesta își învăța adepții cum să seducă femei. 

Nu doar Tate, ci și alți bărbați cu discursuri misogine insistă că societatea trebuie să revină la „rolurile tradiționale de gen”. Profesoara din Anglia crede că acest tip de conținut poate fi atrăgător pentru băieții și bărbații tineri care simt că masculinitatea este stigmatizată. 

De ce au nevoie de fapt băieții 

Un băiat pe care profesoara l-a intervievat în cadrul cercetării ei i-a spus: „ceea ce majoritatea oamenilor doresc de la o relație este o relație frumoasă”. Acest răspuns dovedește că nu toți băieții urmează modelul lui Andrew Tate și al altor influenceri asemănători lui. Și nu le împărtășesc viziunea despre masculinitate. 

Evidențiază asta și un raport al Inițiativei globale pentru băieți, proiect care îi încurajează pe tineri să-și exprime emoțiile într-un mod sănătos. 

Adulții îi pot ajuta pe și mai mulți băieți să le întoarcă spatele misoginilor din online și viața reală. Dar nu e suficient să le vorbească despre influența lor negativă, afirmă profesoara. Căci tinerii s-ar putea îndrepta spre acei influenceri tocmai ca să-i contrazică pe adulți, din moment ce sunt la vârsta rebeliunii. 

„Influencerii misogini le spun tinerilor că nimeni nu îi ascultă. Este timpul să începem să îi ascultăm mai atent pe băieți”, scrie profesoara britanică. „Trebuie să le oferim posibilitatea să joace un rol pozitiv în identificarea problemelor legate de convingerile misogine, precum și în dezvoltarea altor modalități de a-și vedea locul în societate”. 

Fotografie Pixabay

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

influenceri, misogonism, masculinitate, baieti, tineri

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile