De la fata „cu probleme”, la fata „cu voce”. Povestea mea despre rasism, droguri și jurnalism

De la fata „cu probleme”, la fata „cu voce”. Povestea mea despre rasism, droguri și jurnalism

Am 16 ani și sunt elevă în clasa a X-a, la Liceul „Danubius” din Călărași. Locuiesc în comuna Modelu, sunt romă rudăreasă* și nu mi-e rușine să o recunosc. O spun cu voce tare, cu fruntea sus: mă mândresc cu identitatea mea!

06.08.2025

de Ana Maria Ion

Vreau să vă vorbesc despre câteva subiecte care mi-au marcat viața: rasismul, drogurile și anturajele.

Rasismul

Prima oară când am simțit ce înseamnă rasismul aveam doar 7 ani. Eram în clasa I. Copiii romi și copiii români urmau să-mi fie colegi. Dar unii părinți au fost nemulțumiți. Au spus că sunt „prea mulți țigani” în clasă. Și, atunci, au luat o decizie dureroasă: ne-au separat.

Clasa I A – doar copii romi. Clasa I B – doar copii români.

Eram mici și naivi, dar am simțit că nu e drept. Ne-au despărțit ca și cum nu am fi fost egali. Ca și cum, noi, copiii romi, am fi fost o problemă.

Apoi, în clasa a II-a, am simțit din nou cât de tare poate să doară să fii „altfel”. Îmi plăcea un băiat mai mare cu un an, cu care mă jucasem când eram mai mică. I-am scris o poezie colorată, într-o scrisoare. O colegă i-a dat-o. El a râs, a rupt-o și a spus: „Spune-i lu’ cioara aia neagră că mă … pe scrisoarea ei și pe ea, de țigancă.”

Am încremenit. Ce era greșit cu mine?

Mama îmi spunea că pielea mea creolă e frumoasă, că trebuie să fiu mândră. Dar atunci ceva s-a rupt în sufletul meu. Am început să urăsc românii. Mă simțeam mereu respinsă, am ajuns să fiu un bully. Până în clasa a VI-a.

Deja eram fumătoare. Agresivă. Mă știam cu fetele mai mari, care mă învățau că trebuie să fim unite în conflict, căci unde-s mulți puterea crește și, așa am început să fim spaima fetelor românce. Cum ne greșea una cu o vorbă, cum începeam să o denigrăm toate până ajungea să își dorească transferul în altă școală. O lăsam în pace abia atunci când identificam o altă victimă. Umblam în gașcă, mândră, cu capul sus, dar cu sufletul jos.

O profesoară mi-a spus clar: „Pe tine nu te mai suport. Sper să nu treci clasa a VIII-a.” Îi uram pe toți profesorii. De fiecare dată, eu eram vinovată și pentru conflictele între băieți. Am plecat. N-am vrut să fiu repetentă.

M-am transferat la liceul Danubius, în oraș. Acolo, majoritatea erau, evident, români. Nu aveam de ales. Trebuia să mă adaptez. Se vedea cu ochiul liber că sunt romă. Doar că, din acel moment, eram romă la oraș, într-o școală cu de două ori mai mulți elevi din toate clasele sociale și de toate vârstele. Deci, de două ori mai multe provocări.

Drogurile

Am căzut într-un alt pericol: anturajele și drogurile. Totul a început la o petrecere. Grupul meu se ocupa cu asta de ceva timp. Eram cea mai mică. Voiam să fiu „cool”. Să nu fiu „fraieră”.

Mi-au spus: „Ia și tu, nu te speria, o să-ți placă.” Am luat. La început, a fost „fun”. Apoi, normalitate. Apoi,  dependență.

Ajunsesem să vin drogată la liceu. Cu ochelari de soare. Zâmbind. Purtând o mască. Unii spun că iarba nu creează dependență. Dar eu am prieteni care nu pot dormi fără. Nu pot mânca. Nu pot funcționa. Totul a început cu o glumă. O singură dată. O simplă curiozitate.

Dar în lumea asta, o dată poate fi începutul sfârșitului.

Într-o seară, eram acasă, mă simțeam singură, neînțeleasă de nimeni. Stăteam în pat, cu lacrimile pe obraz și muzica în căști, sperând ca noaptea să treacă mai repede.

O prietenă m-a sunat. Mi-a spus:

— Ana, ieși puțin la poartă, vin pe la tine. Am ceva care o să-ți schimbe starea, să râzi puțin, să te mai liniștești.
Am coborât. Era cu zâmbetul ei fals și ochii roșii. Mi-a întins o țigară rulată și mi-a spus:

— Ia doar două fumuri. Nu e nimic grav. Ai încredere, o să te simți bine.

Și am tras. O dată. De două ori. La început, n-am simțit nimic. Dar, după câteva minute, totul a început să se învârtă. Inima îmi bătea tare, îmi tremurau mâinile. Auzul devenea greu, vocea ei era departe, ca prin apă. Mi se făcuse greață, mă simțeam prinsă într-un coșmar.

Am intrat în casă clătinându-mă. Mama era în bucătărie. M-am trântit în pat și am început să plâng. Nu știa ce am. Eu, nici atât. Credeam că o să mor. Mă rugam în gând: „Doamne, te rog, scapă-mă. Nu mai fac niciodată.”

A doua zi m-am jurat că nu mai fac asta în viața mea. De atunci nu a mai fost nimic la fel. Drogurile nu sunt prieteni. Nu te vindecă. Nu te fac să te simți mai bine. Te distrug încet, în tăcere.

Caz #REZOLVAT – și povestea mea continuă

Povestea mea ar fi putut rămâne acolo. În întuneric. Dar a apărut o mână care m-a tras în lumină. Acea mână a fost Centrul de Jurnalism din Liceul „Danubius”. Ei m-au privit altfel. Au văzut în mine un OM. Nu o etichetă. M-au luat sub aripa lor. M-au ascultat. M-au sprijinit. M-au format.

Încă din primele mele săptămâni de boboc de clasa a 9-a, tot auzeam vorbindu-se despre Centrul de Jurnalism din liceu. Primul meu contact cu ei a fost atunci când copiii de acolo căutau candidați la Concursul de Miss și Mister Boboc Danubius 2024. Am acceptat provocarea și m-am înscris. Au urmat săptămâni de repetiții intense. Atunci am cunoscut nu doar elevi minunați, dar și două profesoare super implicate și devotate: Luciana Radu și Loredana Fulga, coordonatoarele Centrului. A venit și marea zi, una dintre cele mai importante din viața mea. Eu, Ana, țiganca rudăreasă din Modelu, aveam să fiu desemnată Miss Danubius 2024. În timp, Centrul a devenit a doua casă pentru mine. Aici, elevii, mulți dintre ei plecați cu șansa a doua în viață, la fel ca mine, au, în primul rând, suportul moral și afectiv atât de necesare într-o școală. 

În al doilea rând, copiii de aici beneficiază gratuit de formare profesională în domeniul fascinant al mass-mediei: televiziune, radio, presă scrisă, la care se adaugă social media.

La sfârșitul clasei a XII-a, toți colegii mei din Centru au deja formate competențe și abilități în următoarele specializări: redactor, corector, prezentator, fotoreporter, reporter, realizator emisiuni, editor video, grafică,  tehnoredactor, operator prompter, operator imagine, regizor film și TV, producător imagine-film și TV multimedia, tehnician sunet-montaj, producător foto-audio-video, digital editor, comentator, specialist relații publice (PR), specialist în publicitate și marketing, specialist advertising, jurnalist (social, economic, cultural, politic, sportiv, european, de investigație etc.).

Noi credem, cu tărie, că aici este locul unde viața bate filmul. Activitățile implică foarte multă pasiune, efort susținut, creativitate, logică, voință și devotament. În timp, energia cunoscută în Centru avea să se transfere și asupra traseului meu de proaspăt liceană. Acum, am pășit cu mândrie în clasa a X-a. Dar ce îmi dă cu adevărat forță este că fac parte din echipa Centrului de Jurnalism: iau interviuri, scriu articole, am chiar propria ediție la Matinal, emisiunea liceului!

Am trecut de la fata „cu probleme” la fata „cu voce”. Și, azi, sunt vedetă!

*Romii rudari sunt cei care se îndeletniceau cu lucratul lemnului. 

Ana și-a spus povestea și în fața celor care au participat la conferința „REZOLVAT la Călărași”, organizată de Școala9 în cadrul Caravanei9. Puteți participa în continuare la alte evenimente organizate în țară. Urmăriți programul aici.  

CUVINTE-CHEIE

discriminare rasism eleva roma scoala9 la calarasi poveste calarasi abandon centrul de jurnalism centrul de jurnalism calarasi relații