Cât de periculos este „fenomenul Cumpănașu”, autointitulat „Profu online” pe TikTok. „Exploatează cu un cinism absolut toate găurile din șvaițerul educației românești”

Cât de periculos este „fenomenul Cumpănașu”, autointitulat „Profu online” pe TikTok. „Exploatează cu un cinism absolut toate găurile din șvaițerul educației românești”

De două luni, mii de copii și adolescenți îl urmăresc pe Alexandru Cumpănașu pe TikTok, unde acesta se prezintă ca Profu Online care face „mentorat și coaching pentru elevi, studenți și părinți”. Le promite că dă școli și profesori în judecată și încurajează o atitudine disprețuitoare la adresa școlii. Mai mulți profesori și reprezentanți ai societății civile sunt revoltați de atitudinea instigatoare la ură față de școală și au luat atitudine public. „Copiii chiar merită să-și știe drepturile”, se apără Cumpănașu. 

02.01.2021

de Andreea Ofițeru

Contul de TikTok al lui Alexandru Cumpănașu, președinte al Coaliţiei Naţionale pentru Modernizarea României (CNMR) și fost candidat la președinția României, are peste 500.000 de urmăritori, majoritatea copii și adolescenți. Cumpănașu face zilnic zeci de postări în care le răspunde elevilor la întrebările și nemulțumirile acestora legate de școală. De exemplu, sâmbătă, pe 2 ianuarie, Alexandru Cumpănașu a postat peste 100 de videouri.

De ce se dau teme de vacanță, cum să reclami un profesor care te-a insultat, de ce ai voie să-ți ții camera închisă la orele online. La acest tip de probleme răspunde Alexandru Cumpănașu, îndemnându-i pe copii să se revolte împotriva cadrelor didactice. Fanii acestor discursuri inflamatoare se tot adună. 

Cumpănașu: „Doar elevii sunt sancționabili?”

La fel și criticile. Ciprian Mihali, profesor la Universitatea Babeș Bolyai, spune că Profu online își face imagine pe spatele problemelor din sistem. „Cumpănașu exploatează cu un cinism absolut toate găurile din șvaițerul educației românești: lipsa de autoritate a ministerului, lipsa de atractivitate a cursurilor online, nenumăratele improvizații și carențe ale organizării școlare, ostilitatea crescândă a copiilor față de școală, de educație și de cunoaștere în general, dar, și mai larg, renunțarea de către aproape întreaga societate la educație ca strategie pentru dezvoltarea personală și colectivă”, scrie profesorul clujean într-o postare pe Facebook. Este susținut și de alți profesori revoltați de succesul celui pe care îl consideră un model fals și periculos. 

Contactat de Școala 9, Alexandru Cumpănașu spune că el nu face decât să le vorbească elevilor și studenților cu privire la drepturile legale pe care le au. „Sunt legi doar pentru elevi, adică doar ei sunt sancționabili? Sau și profesorii? Legea 1, ROFUIP, statutul elevului, statutul profesorului- nimic nu se respectă. Copiii chiar merită să-și știe drepturile”, își justifică Alexandru Cumpănașu postările din Tik-Tok.

Îndemnul pentru elevii supărați pe profesori: „Veniți la mine!”

Problema temelor de vacanță apare des pe contul lui Alexandru Cumpănașu. Un ordin de ministru spune că profesorii nu pot să le dea de lucru suplimentar elevilor în această perioadă. „Vreau și eu să spun dacă un profesor va avea tupeul să încalce legea, să-ți pună note și să te condamne că nu ți-ai făcut teme de vacanță, veniți la mine!”, țipă Cumpănașu pe Tik Tok.

O altă temă despre care se discută pe contul Profu Online este cea a școlii online. „Cum să faci, mă, clasa a doua online? Cum să pui un copil de 8 ani în fața unui nenorocit de telefon?”, își întreabă retoric urmăritorii. 

În multe dintre postări sunt implicați  elevii care îi trimit diverse întrebări și videouri. „Mi-ar plăcea dacă dumneavoastră ați fi tatăl meu pentru că dacă doamna mea ar spune «deschide camera» aș fi protejată”, îi scrie o elevă. „Ești o drăguță, dar să știi că legea trebuie să te apere și voi trebuie să vă apărați singuri! Voi face și eu tot ce pot. Să nu uitați: aveți dreptul la imagine și la intimitate”, îi răspunde Alexandru Cumpănașu. 

Fals activism pe ritmuri de manele

În ultima săptămână, președintele CNMR a postat mai multe filmulețe în care unele eleve dansează și el le imită. Într-o postare din 20 decembrie, o adolescentă dansează  pe melodia „Mi-ai pus pe jar inima” și scrie „Cumpănașu când află că mai dă o școală în judecată”. Această postare are peste 273.000 de like-uri și 20.000 de distribuiri. 

Unii dintre elevii care îl urmăresc au adoptat atitudinea falsului profesor și au început să le vorbească urât cadrelor didactice. Cumpănașu are o postare în care arată mesajul injurios trimis de un elev dirigintei în care îi spune acesteia că îl are pe Cumpănașu în spate. În video, Cumpănașu îi ceartă pe copii și le spune că nu e frumos să vorbească așa chiar dacă el îi sprijină. 

Postările lui Alexandru Cumpănașu au atras atenția mai multor părinți și profesori. Iar asta l-a făcut pe acesta să devină și mai virulent la adresa profesorilor.

„Cumpănașu se joacă diabolic cu mintea tinerilor/oamenilor”

Cea mai recentă postare despre ce face Cumpănașu pe Tik Tok este a lui Ciprian Mihali, profesor la Universitatea Babeș Bolyai, care arată că „Profu online” arată de fapt starea proastă în care se află școala românească.

„În sutele sale de filmări pe TikTok, Cumpănașu încurajează violent ura copiilor față de școală și față de profesori și se asociază, pe ritmuri de manele, cu tinerii care «luptă» dând din buric pentru a «băga» 100k profesori în pușcărie. Fete de școală generală sau de liceu dansează lasciv sub privirile umede ale „profului”, afișând mesaje ostile profesorilor și ministerului”, mai scrie Ciprian Mihali în postarea de pe Facebook. .

Profesorul universitar susține că succesul lui arată de fapt că nici școala și nici părinții nu mai au autoritate în fața multor copii.

Cumpănașu ocupă locul gol lăsat de părinți, locul gol lăsat de profesori, locul gol lăsat de guvernanți, locul gol lăsat de țara întreagă în momentul în care a renunțat la școală. Orice formă de autoritate, parentală, profesională, politică, pare grav afectată și fisurată. 

Și Anamaria Nicola, profesoară la Facultatea de Jurnalism din București, a sesizat fenomenul Cumpănașu, despre care a aflat de la studenții ei. „Din păcate, lumea reală e în afara bulelor noastre, iar în ea Cumpănașu se joacă diabolic cu mintea tinerilor/oamenilor și apasă exact pe butoanele necesare ca să pară un salvator, un om care te scapă de ăștia din sistem care vin cu regulile lor și încearcă să te distrugă”, a scris Anamaria Nicola pe Facebook. 

Centrul de Jurnalism Independent: „TikTok este o rețea la care ne uităm cu dispreț, dar adolescenții sunt acolo”

Cristina Lupu, director la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) arată că Alexandru Cumpănașu a identificat o nevoie foarte mare a elevilor să fie ascultați cu privire la  problemele lor de la școală, care sunt fie legate de  învățarea online, fie de  atitudinea unora dintre profesori. „Și pe acești doi piloni și-a construit un discurs «populist», i-aș zice - în care amestecă informații utile pentru elevi, cum să folosească instrumentele aflate la îndemână - evaluarea profesorilor, consiliul elevilor etc., cu o retorică inflamatorie, care doar răcorește și inflamează uneori frustrările”, a spus Cristina Lupu pentru Școala 9. 

Cristina Lupu crede educația media îi poate ajuta pe elevi să trieze între aceste mesaje care ajung la ei, de aceea CJI organizează astfel de cursuri în școli din toată țara. Sunt însă la început. 

„Ce trebuie noi să învățăm e că nu există medii pe care să le considerăm nedemne de a ne pune mesajele acolo. TikTok este o rețea la care ne uităm cu dispreț, dar adolescenții sunt acolo, se informează de acolo și, în loc să încercăm să le schimbăm acest obicei, ar trebui să furnizăm și noi conținut interesant pentru ei, în mediile în care se află”, arată Cristina Lupu. 

Elevii nu s-ar mai uita la Cumpănașu dacă cineva le-ar asculta problemele lor. „Ar trebui să ne preocupăm și de rezolvarea problemelor pe care le ridică elevii, foarte multe dintre acestea fiind extrem de legitime - obligativitatea deschiderii camerei la orele online, sancționarea profesorilor care îi amenință sau dau note arbitrar etc.” , spune reprezentanta CJI.

1 milion de comentarii pe TikTok

Cumpănașu spune că și-a făcut cont pe Tik Tok după ce fetița lui de 10 ani i-a sugerat asta. „Eu credeam că o să fie o chestie în care îmi dau cu părerea, dar în momentul în care am văzut câte probleme are sistemul de învățământ… Nu mi-am închipuit vreodată că nu se respectă drepturile, nu îmi venea să cred!”, spune Cumpănașu. 

„Profu online” spune că primește constant plângeri cu privire la încălcarea legii în școală. „Am primit sute de sesizări în care elevii îmi spun că nu au primit notele nici după două săptămâni de la teste. Există o obligație în lege care spune că după ce a dat testul i se prezintă nota în maximum 15 zile lucrătoare”, insistă acesta. 

În scurtă vreme, a devenit un adevărat influencer pe rețeaua preferată a adolescenților: susține că are peste un milion de comentarii pe contul său. Dar își propune să iasă și în offline cu demersurile sale.

Eu acum sunt într-un proces de evaluare la nivelul tuturor școlilor și vă spun foarte clar că voi face plângere penală la toți directorii și profesorii care nu au făcut asta. Eu nu contest că sunt și elevi care au luat-o razna. Dar de ce au luat-o, doamnă, razna? Din cauza părinților și a profesorilor. 

Întrebat de ce intenționează să meargă în instanță înainte de a cere sprijinul Ministerului Educației, Alexandru Cumpănașu spune că problema e la școli și la inspectorate de fapt. „De ce să mă răscol eu împotriva Parlamentului sau a Guvernului? Nu contează care e. Ordinele astea sunt foarte bune. Există ordinul care spune că nu se dau teme pe perioada vacanței – acum toată lumea dă teme pe perioada vacanței. Toate aceste legi sunt absolut în regulă în ceea ce privește elevii”.

Cum a colaborat cu Sorin Câmpeanu

Președintele CNMR spune că de altfel a colaborat bine cu actualul ministru al Educației, când acesta era deputat. Atunci i-a transmis rugămintea părinților de a pune pe ordinea de zi legea cu privire la alergiile la ambrozie. „În România sunt 300.000 de copii alergici la ambrozie. Era o lege privind copiii care au diverse alergii, iar această lege era la comisia de învățământ de la Cameră de foarte mult timp. (...) Iar domnul ministru Câmpeanu, cu tot respectul pentru domnia sa, chiar a făcut lucrul ăsta. Legea se află acum la plen. Iată că e un rezultat pe care l-am obținut”, a mai spus Cumpănașu. 

Andreea Ofițeru

reporter

Jurnalist specializat pe educație. A început să lucreze în redacția România libera în anii 2000. A fost apoi în redacțiile de la Adevărul, DIGI 24, HotNews.ro, unde a acoperit în principal subiectele legate de învățământul din România.

CUVINTE-CHEIE

alexandru cumpanasu profu online anamaria nicola probleme școală reclamatii școală TikTok