Astăzi, grupul de fotografie Documentaria lansează siteul „Viața în pandemie”, o retrospectivă vizuală a impactului crizei COVID-19 asupra vieții de zi cu zi a oamenilor obișnuiți. Cele 40 de fotoreportaje, realizate în 42 de localități din România, sunt grupate în jurul a două idei: cum am trăit și cum am ajutat. Fotografiile din proiect sunt realizate de Ioana Moldovan, Lavinia Cioacă, Adrian Câtu, Bogdan Dincă, Mircea Reștea și Andrei Pungovschi.
În Școala 9 de azi, proiectul lor despre deschiderea școlilor, realizat în septembrie 2020.
Septembrie 2020
Anul școlar 2020-2021 a început la data de 14 septembrie, după ce școlile au fost închise de pe 11 martie, în contextul pandemiei Covid-19.
În data de 7 septembrie, Ministerul Sănătății publica analiza situației epidemiologice pentru fiecare județ în parte și pe localități. Aceasta cuprindea numărul de cazuri nou confirmate în ultimele 14 zile și stătea la baza stabilirii scenariilor în care unitățile de învățământ începeau anul școlar.
Cele trei scenarii se stabilesc în funcție de rata incidenței cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori, astfel:
Scenariul 1 (verde): participarea zilnică la școală a tuturor elevilor, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție. Se aplică dacă rata incidenței cumulate este sub 1/1.000 locuitori.
Scenariul 2 (galben): participarea zilnică la școală a tuturor elevilor din clasele primare, a VIII-a și a XII-a, și revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție. Se aplică dacă rata incidenței cumulate este între 1-3/1.000 locuitori.
Scenariul 3 (roșu): participarea tuturor elevilor la activități/lecții online. Se aplică când rata incidenței cumulate depășește limita de alertă de 3/1.000 locuitori.
Conform listei publicate de Ministerul Sănătății, în scenariul roşu se încadrau 43 de localităţi, 410 în scenariul galben şi 2.728 în scenariul verde.
Decizia deschiderii școlilor a fost descentralizată, Comandamentul Județean pentru Situații de Urgenţă fiind cel care, pentru fiecare școală în parte, lua decizia încadrării în unul din cele trei scenarii.
„Fiecare unitate şcolară va decide și îşi va adapta scenariul la indicaţia DSP-urilor, inspectoratelor şcolare judeţene şi comitetelor pentru situaţii de urgenţă”, a declarat ministrul sănătății, Nelu Tătaru.
La data de 11 septembrie, 12.610 de unități de învățământ se aflau în scenariul 1, 4.892 în scenariul 2 și 238 în scenariul 3. 7 unități de învățământ au optat pentru scenarii mixte (scenariul 2 + scenariul 3).
Indiferent de forma în care se țin lecțiile, școlile au fost obligate să asigure produsele de igienă și spațiu suficient care să permită distanțarea copiilor.
Primul-ministru Ludovic Orban a declarat că Guvernul a alocat 50 de milioane de euro administraţiilor locale pentru achiziţia de măşti de protecţie şi materiale sanitare dezinfectante pentru elevi. Acesta mai susţine că toate cheltuielile cu siguranţa sanitară a elevilor, făcute din bugetele locale, vor fi decontate.
Analiza situației epidemiologice la nivel local a fost actualizată în fiecare săptămână, făcând posibilă trecerea unei școli de la un scenariu la altul.