Oamenii de știință care studiază fericirea știu că a fi amabil cu ceilalți poate îmbunătăți starea de bine. Chiar și o acțiune simplă, precum cumpărarea unei cești de cafea cuiva, poate stimula starea de spirit a acelei persoane. Viața de zi cu zi oferă multe oportunități pentru astfel de acțiuni, însă oamenii nu profită întotdeauna de ele, consideră Kumar.
Într-un set de studii publicate online în „Journal of Experimental Psychology: General”, cercetătorii Nick Epley și Amit Kumar au examinat o posibilă explicație. „Am descoperit că persoanele care fac acte de bunătate la întâmplare nu își dau întotdeauna seama de impactul pe care îl au asupra unui alt individ. Oamenii subestimează în mod constant și sistematic modul în care ceilalți apreciază aceste acte”, arată studiul celor doi.
Mai mult, în cadrul mai multor experimente care au implicat aproximativ 1.000 de participanți, oamenii au efectuat un act de bunătate aleatoriu, precum dăruitul unei prăjituri - adică o acțiune făcută cu intenția principală de a face pe altcineva (care nu se așteaptă la acest gest) să se simtă bine. Iar cei care au efectuat astfel de acțiuni nu au așteptat nimic în schimb, mai notează profesorul.
Rezultatele experimentelor
În primul rând, atât executanții, cât și destinatarii actelor de bunătate au avut o stare de spirit mai pozitivă decât în mod normal după aceste schimburi. Pe de altă parte, a fost clar că executanții au subestimat impactul acțiunilor lor: beneficiarii s-au simțit mult mai bine decât se așteptau, arată rezultatele studiului.
Studiul a avut două dimensiuni. Pe de o partea, cercetătorii spun că au studiat inițial actele de bunătate făcute pentru persoane familiare, cum ar fi prietenii, colegii de clasă sau familia. Iar, mai apoi, în cadrul unui alt experiment, participanții de la un patinoar dintr-un parc public au oferit ciocolată caldă într-o zi rece de iarnă. Din nou, experiența a fost mai pozitivă pentru beneficiari decât au anticipat donatorii. În timp ce persoanele care ofereau ciocolată caldă vedeau actul ca fiind relativ lipsit de importanță, pentru beneficiari a contat cu adevărat, notează Kumar.
„Lucrarea noastră sugerează că simpla participare la o interacțiune pozitivă, prosocială, are o semnificație dincolo de ceea ce primește o persoană. Oamenii înțeleg că prăjiturile îi pot face pe oameni să se simtă bine, cu siguranță, dar se pare că prăjiturile oferite cu bunătate îi pot face să se simtă surprinzător de bine”, mai spune profesorul în articolul său.
Bunătatea poate fi contagioasă
Datele strânse în urma acestor experimente sugerează faptul că subestimarea impactului propriilor acțiuni poate reduce probabilitatea de a fi amabil. Practic, dacă oamenii subestimează acest impact al acțiunilor lor, s-ar putea să nu se deranjeze să realizeze aceste comportamente calde și prosociale, arată cercetătorii.
În plus, experimentele au mai arătat un lucru: bunătatea poate fi contagioasă. Asta înseamnă că cei cărora li se oferă un lucru bun, tind să ofere ceva mai departe.
„Având în vedere că aceste gesturi călduroase ne pot îmbunătăți propria dispoziție și pot însenina ziua altei persoane, de ce să nu alegem bunătatea atunci când putem?”, se întreabă Kumar la finalul articolului său publicat în revista de știință Scientific American.