Cum să vă (re)conectați cu elevii mici și cum să colaborați mai bine cu familiile celor mari. Chiar din prima săptămână de școală

Cum să vă (re)conectați cu elevii mici și cum să colaborați mai bine cu familiile celor mari. Chiar din prima săptămână de școală

Începutul școlii vine adesea cu un amestec de emoții, deopotrivă pentru elevi și cadre didactice. Pentru a stabili un mediu primitor la clasă încă din prima săptămână din noul an școlar, profesorii ar trebui să se concentreze pe a pune bazele unei relații pozitive cu elevii lor, scrie Edutopia, publicația educațională a fundației regizorului George Lucas.

08.09.2023

de Cristina Radu

„Primele cinci zile vă pot pregăti pentru un semestru sau chiar un an școlar plin de succes”, e de părere o fostă învățătoare.

Școala reîncepe în 11 septembrie și 2,3 milioane de elevi sunt așteptați în bănci. Este anul școlar care marchează o nouă lege a educației și nenumărate schimbări pe care aceasta le aduce.

Iată șase sfaturi adunate de profesori și învățători pentru un start promițător și mai ușor la catedra unei clase din primar sau gimnaziu, în noul an școlar, în relația cu elevii.

1. Renunțați la etichete

Așteptările profesorilor au impact puternic asupra modului în care elevii se vor comporta în viitor, arată un studiu recent. Etichetarea, de la început, a unora dintre ei ca fiind „scandalagii” poate submina relația profesor-elev și poate deveni un fel de profeție care se autoîmplinește.

Dați-i o șansă fiecărui elev de a începe anul „curat” - e un pas important pentru a construi - sau repara o relație -, pentru a nu o deteriora definitiv.

2. Vorbiți despre temeri, emoții și griji

Alocați-vă câteva ore la începutul anului să vorbiți cu elevii despre temerile lor și îngrijorările pentru noul an școlar: cum vor face față programului mai aglomerat? Ce obiceiuri de a învăța au? Cum pot fi ele îmbunătățite? Cum plănuiesc să-și facă prieteni noi? Îi puteți chiar încuraja să scrie într-un jurnal.

Pentru un studiu realizat în 2019, cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin i-au pus pe elevii de gimnaziu, la începutul unui an școlar, să citească povești de la elevi mai mari care vorbeau despre problemele pe care le-au avut în încercarea de a se integra printre colegii lor. Unul dintre ei, de exemplu, spunea că îi e teamă de teste, examene, dar și-a dat ulterior seama că e un sentiment comun, normal. Un altul a spus că nu se simțea bine printre colegii lui, dar a depus eforturi să vorbească cu ei și, deși a durat ceva, și-a făcut prieteni buni, notează Edutopia. Apoi, participanții la studiu au vorbit despre propriile lor provocări, în baza a ceea ce au citit.

Până la sfârșitul anului școlar, acești elevi au avut cu 12% mai puține absențe, cu 34% mai puține sancțiuni disciplinare și au obținut cu 18% mai puține note mici decât cei care nu au vorbit despre emoțiile lor.

3. Atenție la cum arată sala de clasă

Fotografiile, povestirile scurte, citatele care prezintă eroi și lideri din toate categoriile sociale afișate pe pereții clase le pot da elevilor senzația că ei înșiși sunt valoroși și sunt parte din grup, iar asta are consecințe pozitive asupra rezultatelor elevilor, arată o cercetare din 2014.

Materialele folosite la clasă ar trebui, de asemenea, să reflecte cumva clasa. De exemplu, să ajustați exemplele, imaginile, exercițiile în funcție de cultura fiecărui copil. Un studiu a arătat că practica asta poate crește notele elevilor cu nouă procente.

4. Alocați-vă timp pentru a vă cunoaște mai bine

Elevii vor învăța cu mai mult spor și mai mult efort dacă se simt într-un mediu de susținere, în care primează încrederea unii în alții. Așadar, trebuie găsit un echilibru între relații și rigoare, pentru o clasă mai productivă, cu elevi implicați în activități, care se comportă adecvat și fericiți să-și vadă profesorul.

În primele zile de școală, stabiliți modul de salut la clasă, faceți exerciții de cunoaștere și organizați activități care să promoveze un sentiment de apartenență pentru toți elevii, recomandă Edutopia. De exemplu, îndemnați-i pe elevi să împărtășească ce au făcut în vacanța de vară, vorbiți despre interesele lor și jucați-vă de-a portretele - pentru fiecare, vorbiți despre caracteristicile identitare atât vizibile, cât și invizibile.

Portretele pot fi afișate apoi pe pereți, în clasă - asta îmbunătățește semnificativ sentimentul de apartenență și acceptare în clasă.

5. Negociați împreună regulile

Mustrarea frecventă a elevilor în fața clasei creează un mediu rece și combativ. Mai bine invitați elevii să-și asume responsabilitatea pentru modul în care funcționează clasa - este mai eficient atunci când regulile clasei sunt negociate, nu impuse, explică cercetătorii într-o analiză.

Un profesor din Portland, Maine, SUA, de exemplu, îi invită la fiecare început de an pe elevii de clasa a șaptea să identifice 10 cuvinte care descriu cel mai bine o clasă care funcționează fără probleme. Elevii oferă cuvinte precum „concentrat”, „atent”, pe care profesorul le afișează apoi pe tablă pentru a se referi la ele pe tot parcursul anului școlar. „Ne ajută să ne însușim comportamentul din clasă”, explică el.

6. Păstrați-vă calmul în orice situație

Emoțiile sunt contagioase, inclusiv dinspre profesor. Escaladarea situațiilor tensionate este o greșeală. Când elevii vă forțează nervii, încercați să empatizați, sugerează o educatoare. Încercați, mai degrabă, să căutați și să înțelegeți motivul din spatele comportamentului elevului, punând întrebări precum „Te deranjează ceva?” și „Ești bine?”. Procedând astfel, arătați că vă pasă de ei. Ajută și dacă vă imaginați dinainte câteva scenarii și cum ați putea răspunde la ele.

Cum să determinați familiile elevilor de liceu să fie mai implicate

O colaborare bună cu familiile este importantă pentru binele copiilor și în unele cazuri, poate face diferența chiar la note și la reușitele la școală, arată Edutopia.

Nu toți părinții sau alți aparținători au suficient timp să se împartă între muncă, școala copiilor și alte responsabilități, astfel că de multe ori, implicarea lor în viața școlară scade pe măsură ce copilul crește.

Câteva propuneri pentru a rezolva asta:

  • Faceți chestionare

Este dificil pentru un profesor să ajungă să cunoască mai bine adulții din familia elevului când trebuie să jongleze cu ore la mai multe clase în loc de una singura. Cu ajutorul chestionarelor trimise acasă în primele săptămâni de școală, poți afla care sunt cele mai puternice aptitudini ale copiilor, slăbiciunile lor, așteptările familiilor și obiectivele lor pentru următorul an școlar și orice temeri pe care le au.

Profesorii unei clase pot analiza răspunsurile împreună.

  • Un back to school mai distractiv

Prima zi de școală poate arăta mai puțin ca o festivitate și mai mult ca un eveniment social în care părinții, profesorii și alți reprezentanți ai comunității pot socializa. Instalați standuri de informații, aduceți ONG-uri și asociații în care elevii pot face voluntariat. Genul acesta de cadru oferă familiilor un sentiment de apartenență și încurajează curiozitatea, implicarea și conexiunea cu comunitatea, arată Edutopia.

 

Foto: Eli Driu

Cristina Radu

editor și reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. În perioada 2018-2024 a fost reporter la ziarul Libertatea, unde a documentat poveștile din spatele știrilor. Acum este reporter de investigații la Snoop.ro. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, abuzuri și cheltuirea banilor publici. Îi place Harry Potter, are trei pisici răsfățate și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

profesori