Flavius Mihai Foica, 37 de ani, este directorul Colegiului pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” din comuna Prejmer, județul Brașov. În prezent are în grijă 648 de elevi, care învață la învățământ de zi sau seral. Învățământul de zi este și el împărțit. Profilele tehnologice durează patru ani și la sfârșit copiii obțin o calificare (de exemplu tehnician veterinar) și pot să-și dea Bacalaureatul. La școala profesională elevii parcurg trei ani de teorie și practică, iar la sfârșit primesc un certificat de absolvire a învățământului obligatoriu și o calificare. Printre profilele pe care le oferă liceul se numără: tehnician veterinar, tehnician agroturism sau tehnician în industria alimentară. În plus liceul are și programe în învățământ dual ca: preparator produse din carne și pește, preparator produse din lapte sau brutar. Liceul are o tradiție de 58 de ani, fiind inaugurat în 1962 sub numele de Centrul Agricol Cisnădie. Devine Colegiul pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” în 2005, nume pe care îl păstrează și azi.
Medic veterinar la bază, Foica conduce colegiul agricol din 2017, dar predă aici medicină veterinară din 2008. Spune că cel mai bine se simte la clasă când le predă viitorilor tehnicieni veterinari, să fie director îi place mai puțin.
Școala9: Care este rolul învățământului agricol în ziua de azi?
Flavius Foica: Am un speech, poate plictisitor și redundant, în care spun de fiecare dată că fără școala agricolă și fără resursă umană bine pregătită în agricultură și fără o agricultură performantă confortul nostru cotidian ar dispărea. Iată care este rolul unei școli agricole în orice societate: să formeze resursă umană care să contribuie la dezvoltarea agriculturii, a domeniului industrie alimentară, a serviciilor. Școala noastră este o școală unică la nivel de județ, chiar de regiune, suntem printre singurii ofertanți de calificări ale domeniului agricol și acestea bine cotate pe piața muncii, ne confruntăm an de an cu același răspuns pe care trebuie să-l dăm mediului de afaceri – că nu avem suficienți absolvenți pe măsura cererii lor. Școala agricolă trebuie să formeze, față de ce avem noi acum, cel puțin dublu ca să satisfacă la minim nevoia pieței muncii în acest segment în țară.
Ș9: Cum arată peisajul învățământului agricol în România azi? Spuneați că nu există destui elevi pentru cererea pe care o au firmele.
F.F.: Nu există destui elevi, deși noi avem locuri suficiente. Ne lovim de un mare stereotip care se cheamă mentalitatea părințiilor. Mentalitatea părințiilor pe care o regăsim și în mentalitatea profesorilor din învățământul gimnazial. Pe principiul: nu înveți, ajungi la agricol, nu înveți, ajungi la coada vacii.
Nici agricultura, nici coada vacii nu mai reprezintă domenii de subzistență, care se află la limita sărăciei, ci reprezintă domenii performante în care se pot câștiga foarte mulți bani. Nu mai vorbim de sapă, nu mai vorbim de acel mecanic agricol murdar de vaselină din cap până-n picioare care avea ca și singure ustensile sârma și patentul. Astăzi vorbim de mecanizatori agricoli care, dacă nu au noțiuni de utilizare a aplicațiilor care gestionează factori de climă, coordonate GPS și așa mai departe, nu pot face față.
Avem copii care ajung cumva împotriva voinței lor la noi și în cursul celor patru ani de liceu descoperă că le place foarte mult acest domeniu. Sunt niște probleme de mentalitate, de percepție, trebuie să fim foarte realiști atunci când îi îndrumăm pe copii. Performanță se face în orice domeniu, nu putem să spunem că doar cel care face astrofizică este performant. Performant este și cel care face un sport de performanță, performanță face și un electrician bun care nu dă foc la o clădire în care lucrează și la fel de bine performanță face și un elev care face o agricultură ecologică, o agricultură prietenoasă cu mediul și care asigură în final o hrană corespunzătoare consumatorului final – care este părintele, profesorul din gimnaziu, până la urmă noi toți.