Ce propune Ministerul Educației să învețe liceenii, începând cu toamna lui 2026

Ce propune Ministerul Educației să învețe liceenii, începând cu toamna lui 2026

Noutatea absolută e că până spre clasa a XII-a, elevii își vor putea alege până la trei sferturi din materiile din orar. Adică li se dă o mai mare flexibilitate să meargă spre interesele lor. Iar curriculumul la decizia elevului din oferta școlii - CDEOȘ, format din opționale, este obligatoriu, spune Ministerul - adică trebuie să le dai elevilor din ce materii să aleagă și apoi nu poți să ai în orar Educație pentru sănătate și să faci, în loc, pregătire pentru Bac. 

31.01.2025

de Andreea Archip

Planurile-cadru se referă la documentul emis de Ministerul Educației care cuprinde obiectele de studiu pentru fiecare clasă, diferențiat pe profil și specializare, cu numărul de ore din fiecare materie care intră în orarul săptămânal. 

Acum, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică ce propune să învețe fiecare elev care va intra la liceu în 2027 și se vor primi propuneri și obiecții timp de o lună.

Durata anului de studiu va fi pentru toți liceenii de 36 de săptămâni, cu excepția clasei a XII-a, când va fi de 34 de săptămâni. Sunt incluse programele „Școala altfel” și „Școala verde”.

Ce învață fiecare copil este separat pe trei segmente curriculare:

  • trunchi comun - TC, adică materiile pe care le vor învăța toți elevii, obligatoriu, indiferent de filieră, profil și specializare;
  • curriculum de specialitate - CS - disciplinele celor înscriși la o anumită specializare și profil;
  • curriculum la decizia elevului din oferta școlii - CDEOȘ - disciplinele opționale din care liceenii își pot alege.

De ani de zile elevii au cerut ca ei să poată alege mai multe discipline pe care le consideră absolut necesare, precum educație sexuală, financiară și emoțională. „Să fim învățați lucruri basic despre viață”, au răspuns la un sondaj realizat de Școala9. Cam cum se întâmplă în SUA, unde 80% dintre discipline sunt selectate de elevi. La noi vor fi doar 75% și numai în clasa a XII-a, un progres, totuși. 

Revenind, fiecare dintre materiile incluse în TC, CS ȘI CDEOȘ au o pondere diferită pe măsură ce elevii cresc. De pildă, un elev de la un liceu teoretic începe clasa a noua având doar 15% din materii alese de el, doar până la 3 ore, ca până la clasa a XII să ajungă la până la 75% materii opționale până la 8 ore.

Noutatea aici este că aceste materii opționale se pot desfășura cu elevi de la clase diferite. Adică un elev de clasa a X-a care alege să învețe „Istoria comunismului”, să spunem, s-ar putea să aibă colegi la această disciplină și de la a XI-a și a XII-a, de exemplu. Nu a fost explicat cum se va întâmpla asta concret, dar urmează. 

1/2
1/2
2/2
2/2
@redactiascoala9

Ce înseamnă planuri-cadru și de ce se ceartă lumea pe cele de la liceu? Am explicat lucrurile astea ca să pornești în dezbatere mai bine informat. #planuricadru #educatie #scoala #orar #schimbari #optionale

♬ suono originale - Scoala9

Să luăm un licean de la profilul teoretic:

  • în clasele a IX-a și a X-a: va avea 19 ore din TC,  minimum 11 ore din CS și între o oră și 3 din CDEOȘ; 
  • la clasele a XI-a și a XII-a: 11 materii din TC; un minimum de 11 ore din CS și până la 5-8 ore CDEOȘ.

Se acordă o flexibilitate, așadar, școlilor de la anumite filiere să-și organizeze orarul, să pună mai mult din curriculumul de specialitate sau din opționale.

Elevii de la filiera tehnologică vor avea câte 5 săptămâni de practică la clasele a IX-a și a XII-a și câte 9 săptămâni la a X-a și a XI-a.  

Ce discipline sunt obligatorii, adică din TC, pe care le învață toți elevii (fiecare poate avea un număr mai mare de ore):

  • limba și literatura română
  • două limbi moderne
  • matematică
  • biologie
  • chimie
  • fizică
  • istorie
  • Istoria evreilor. Holocaustul
  • Istoria comunismului în România
  • Geografie
  • Religie
  • O disciplină din domeniul arte (Educație muzicală, Educație vizuală)
  • Sport
  • Tehnologia Informației și a comunicațiilor
  • Dezvoltare personală și consiliere pentru carieră

Din curriculum de specialitate sunt materii din următoarele arii:

  • Matematică și științe ale naturii, Tehnologii la Teoretic, Real: 
  • Limbă și comunicare, Om și societate la Teoretic, Umanist: 
  • la filiera tehnologică și cea vocațională sunt materii specifice, teorie și practică.

În pachetul de discipline la alegere, școala va trebui „să includă anual cel puțin o disciplină nouă din oferta națională, cu prioritate pentru Educația financiară și/sau Educația juridică; de asemenea, se va acorda prioritate unor discipline fundamentale pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (Autocunoaștere și autoreglare personală, Stil de viață sănătos și Elemente de educație antreprenorială)”.

Aici se specifică și că se va elabora un ghid cu privire la aceste discipline opționale, „evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință”.

Experții ministerului propun și o abordare interdisciplinară, adică anumite teme să nu fie neapărat materii se sine stătătoare, cât să fie incluse în diferite alte discipline. Ca de exemplu:

  • Gândirea critică să se regăsească la Limba și literatura română, Matematică, Fizică, Chimie, Biologie, Istorie, Logică, Psihologie, Filosofie și Educație vizuală;
  • Educația pentru sănătate se va regăsi la Biologie, Psihologie, Sport și la Dezvoltare personală și orientare în carieră;
  • Etica să se regăsească la Fizică, Chimie, Biologie, Psihologie, Filosofie, Religie și Dezvoltare personală.

Numărul total de ore pe săptămână va fi între 28 și 34.

O altă propunere îndrăzneață este ca pe anumite teme, să poată veni experți în școală, chiar dacă aceștia nu sunt profesorii școlii. „Cu deschiderea școlii spre societate, prin specialiști care pot acoperi unele unități de învățare specifice, în colaborare și sub coordonarea cadrelor didactice din cadrul școlii.”

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

orar elevi ce invata elevii la liceu planuri cadru liceu planuri-cadru