Cu zece minute înainte de comemorarea Holocaustului online, profesoara de ebraică Andreea Alter face prezența. Este într-o mică sală a Liceului Laude-Reut, de unde își privește pe două ecrane elevii, printre ei, Yaleen Zosmer și Cristian Iancu. Trei bărbați din echipa tehnică au grijă să se sincronizeze pe ecrane cei din sală, elevii de acasă și una dintre supraviețuitoarele pogromurilor din România, care acum locuiește în Israel.
În pandemie, pe 14 aprilie 2021, doar așa s-a putut organiza comemorarea, într-o după-amiază ploioasă de primăvară. Se așază pe cele câteva scaune din sală Tova Ben-Nun Cherbis, fondatoarea liceului evreiesc (1997), care cuprinde grădiniță și clasele I-XII; Alexandru Muraru, reprezentantul Guvernului României pentru Combaterea Antisemitismului; istoricul Adrian Cioflâncă; Amir Sagron, vice-ambasador al Israelului în România, și fiul și nepoata Adolfinei Regenbogen, care a supraviețuit unei perioade când regimurile fasciste au exterminat aproximativ 6 milioane de evrei europeni.
Ceremonia începe cu un moment de reculegere și o rugăciune în ebraică. Apoi, pe ecrane rulează fotografii de arhivă cu evreii români deportați în Transnistria, în estul Republicii Moldova de astăzi, iar o voce dintr-un film documentar povestește ce s-a întâmplat în anii 1940: „Cel puțin 270.000 de evrei au murit din cauza statului român”, potrivit raportului Comisiei Internaționale pentru Studierea Holocaustului din România.
Dintre miile de evrei deportați în Transnistria, 35.000 au fost executați și numai 16 au supraviețuit, explică istoricul Adrian Cioflâncă, directorul Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din România. Teritoriul îl administra statul român, însă acolo locuiau coloniști germani care îi împușcau pe evreii români sau îi lăsau să moară de foame, frig ori boli. În primii ani ai celui de-al Doilea Război Mondial, România a fost aliata Germaniei naziste – în proces de „purificare etnică” și de conservare a rasei ariane, considerată superioară.
„Nu este normal să discriminăm”
Cei mai mulți copii din această școală n-au fost nevoiți să facă față urii și discriminării pe criterii etnice. Pentru ei diversitatea etnică înseamnă o șansă să învețe despre tradițiile altor țări. „În clasă avem colegi cu origini evreiești, eu sunt armeancă, avem un coleg georgian. Îmi place, pentru că poți să afli despre cultura fiecăruia”, spune Maria Kehaiyan, pe care o întâlnesc la vreo două săptămâni după eveniment, alături de doi colegi. Eleva de clasa a VIII-a are un pulover de sub care iese gulerul alb al uniformei. Învață aici încă de la grădiniță. Crede că e foarte bine să se discute despre antisemitism și genocide, ca să înțelegem unde se poate ajunge când se ține cont de diferențele dintre oameni.
Rebecca Nicolau, colega ei de clasă, își frământă mâinile în timp ce povestește că străbunicul patern e evreu. A aflat de la părinți, căci bunicul, nu i-a vorbit niciodată despre asta.
„Diversitate era și în școala publică, aveam un coleg musulman și ne înțelegeam foarte bine”, spune Bogdan Munteanu, elev aici dintr-a V-a. „Nu este normal să discriminăm”, adaugă băiatul de 14 ani.
Cu două zile în urmă, președintele Joe Biden a recunoscut oficial, pentru prima dată în istoria Statelor Unite, că masacrul din Imperiul Otoman asupra armenilor, în Primul Război Mondial, a fost un genocid. Chiar Maria amintește hotărârea lui Biden. Spune că adulții, spre deosebire de copii, „au opinii fixe” și cu greu îi acceptă pe cei diferiți de ei. E de acord cu ce a învățat la orele de română: „copilăria reprezintă inocența și imaginația” și presupune că, dacă familia nu-i influențează negativ, copiii se bucură de cei de vârsta lor indiferent de etnie.
„Încerc să iert totul și să iubesc România”
Adolfina Regenbogen s-a născut în 1940, când România era condusă de legionari și Guvernul Ion Antonescu, care erau antisemiți, propagau ura față de evrei. Din pricina întreruperii conexiunii la internet, la evenimentul de pe 14 aprilie, femeia nu prea poate răspunde la întrebările elevilor de-a X-a și a XI-a, însă vorbește despre experiența ei într-un interviu proiectat. „Încerc să iert totul și să iubesc România”, spune ea.
Din poveștile rudelor a aflat cum, în 1942, niște bărbați au închis-o cu părinții într-un fel de tabără, amenajată într-o școală de la marginea Bucureștiului și că mama ei i-a salvat viața. A înmânat-o peste gard unei străine și i-a lăsat un bilet cu adresa mătușii. La ea a copilărit până la 5 ani, după care a ajuns la bunicii paterni. Statul român i-a considerat pe părinții ei periculoși pentru că voiau să fugă în Uniunea Sovietică și de asta i-a deportat.
Până la cei 81 de ani, Adolfina Regenbogen a suportat gândul că n-o să afle niciodată cum i-au murit părinții. Știe doar că s-a întâmplat în Transnistria. Acum locuiește în Israel, unde s-a eliberat de „jena pe care o avea în România pentru că era evreică”. Vizitează des țara natală, căci aici locuiesc fiul și nepoata ei, elevă în clasa a II-a la Laude-Reut, școală privată unde învață copii de diverse etnii, inclusiv mulți români. Acum, în România trăiesc în jur de 4.000 de evrei, față de 750.000, în 1930.
Acum câteva zile, când supraviețuitoarea s-a întâlnit online și cu elevii de gimnaziu, conexiunea la internet a fost mai bună și copiii i-au putut pune întrebări. Unii dintre ei au plâns; momentele au rămas pe Facebook. „Îmi cer scuze pentru ce vi s-a întâmplat”, i-a spus o elevă dintr-a VII-a. O altă elevă a întrebat-o ce le-ar zice părinților, dacă s-ar putea întoarce în timp. „Le-aș spune că am reușit în viață și că le mulțumesc că m-au salvat”, i-a răspuns cu voce tremurândă Adolfina Regenbogen.
La ceremonia de comemorare, istoricul Adrian Cioflâncă amintește că există o anumită ezitare în privința expunerii elevilor la povești despre Holocaust. „Ezitare care este parțial îndreptățită, pentru că aceste informații au un potențial traumatizant. Conțin detalii despre suferințe foarte greu de imaginat”, spune el. „Pentru a ajunge la cunoștința unui public tânăr e nevoie de o pregătire pedagogică. Pe de altă parte, trebuie să plecăm de la premisa că informațiile oricum circulă. Dacă ele nu sunt transmise într-o manieră profesională și organizată de specialiști cu filtrele de cuviință, vor ajunge la urechile copiilor pe alte canale, uneori neprofesionale”.
„Învățăm din greșelile făcute înainte pentru a nu le mai repeta”
Pe ecrane, pe lângă alți elevi, îi vedem pe Cristian Iancu și pe Yaleen Zosmer. Cristian citește o scrisoare compusă de unul dintre profesorii de ebraică; rândurile astea fac tranziția de la Ziua Holocaustului (Yom HaShoah) la a doua parte a evenimentului, Ziua Reamintirii Eroilor (Yom HaZikaron). E vorba despre soldații căzuți în război, când s-a format statul Israel. Personajul fictiv a supraviețuit Holocaustului, dar soția lui nu, și el îi trimite această scrisoare în care îi povestește că s-a înrolat în armata israeliană. Iar Yaleen citește o scrisoare reală trimisă de un soldat decedat către părinți.
„După Holocaust, s-a decis înființarea statului Israel, deci există o strânsă legătură între evenimente”, spune profesoara Andreea Alter.