
Greu de încadrat în tipare, pe alocuri filosoafă, vorbăreață. Elevă într-a zecea.

Până acum doi ani, Ionuț Stan ajuta romii care cerșeau pe stradă, în Franța, să se angajeze și să-și găsească o casă. A revenit acasă și, prin asociația Gipsy Eye pe care a fondat-o când era student, ajută copiii romi din satul ieșean Cozmești să nu abandoneze școala. Munca lui e cu atât mai grea cu cât nu luptă doar cu sărăcia, ci și cu discriminarea. „Toată lumea le spune: să fii rom înseamnă să fii hoț, să fii rău. Noi le spunem: rom înseamnă tradiție, înseamnă că ai o limbă a ta, că poți să faci orice în viață dacă muncești.” De Ziua Internațională a Romilor, sărbătorită anual pe 8 aprilie, vă prezentăm povestea unui luptător pentru drepturile lor.
80% dintre tinerii români nu au participat niciodată la acțiuni de voluntariat sau mobilizare civică și 56% sunt total dezinteresați de politică la nivel local, arată un studiu al Fundației Friedrich Ebert. În acest context Societatea Academică din România a lansat Acceleratorul de implicare civică. 24 de tineri din orașe mici și de la sat vor fi formați pentru a putea să devină vectori ai schimbării pe plan local. Școala 9 vă prezintă astăzi exemplul unui astfel de tânăr. Natanael Iriciuc are doar 16 ani dar deja a ridicat din fotoliile confortabile toți parlamentarii și primarii din Timiș, cerându-și dreptul legal la bursă.
PODCAST REZOLVAT După zeci de ani de predat, Mirela Ștețco a ieșit din învățământ, deși era în vârful carierei. Și-a dat seama că ce făcea, nu făcea bine. „Am avut câteva momente în care am înțeles că ceea ce fac este profund greșit”. N-a părăsit însă domeniul, ci a pus umărul la creșterea Teach for Romania, un ONG care caută oameni cu potențial, îi pregătește să devină profesori în medii vulnerabile din țară și îi susține în parcursul lor acolo. Teach for Romania a pornit de la ideea că fiecare elev trebuie să aibă acces la educație de cea mai bună calitate. Ce a funcționat în acești zece ani și poate fi replicat la scară mai mare?