Școlile din Anglia, facturi la energie de trei ori mai mari. Soluția: taie vizitele la muzee, orele de înot și în ultimă instanță, din personal

Școlile din Anglia, facturi la energie de trei ori mai mari. Soluția: taie vizitele la muzee, orele de înot și în ultimă instanță, din personal

Unii directori de școli din Anglia ar renunța la excursii și la orele de muzică individuale, înainte să facă restructurări. Este soluția la care se gândesc, în condițiile în care facturile la energie electrică tot cresc. Unele instituții ar avea deja costuri de peste 300%. Eliminarea unor activități, însă, îi afectează pe cei mai vulnerabili dintre elevi: „Părinții lor nu-și permit să-i ducă la muzee, la galerii de artă sau să călătorească în străinătate”, a spus o directoare pentru BBC. Chiar acum un an, Școala 9 scria despre îngrijorările directorilor din preuniversitar din România cu privire la scumpirea utilităților. 

12.09.2022

de Medeea Stan

La începutul noului an școlar, directorii din preuniversitar, din Anglia, au de luat decizii drastice. Facturile la energie electrică au crescut, iar salariile profesorilor vor fi majorate și sunt nevoiți să le acopere din bugetul actual al instituției.  

Mai mulți directori au trecut deja excursiile, lecțiile de muzică și de înot pe lista activităților la care pot să renunțe într-o primă fază, ca să-și păstreze profesorii. 

Deocamdată, scrie BBC, Guvernul a promis că va majora bugetele pentru școli și că le va recomanda oferte de energie.  

Și în România există îngrijorări cu privire la costurile majorate pentru utilități. Primarul din Bârlad a trimis cu câteva zile înainte de începerea școlii o circulară prin care chestiona școlile dacă au luat în calcul organizarea de cursuri în schimburi sau chiar online pentru a veni în întâmpinarea unor costuri prea mari, potrivit Libertatea.

Nici serviciul de colinde de Crăciun nu mai este o prioritate

Directoarea Jayne Bartlett organiza primăvara o excursie la Bletchley Park, unde se află vila în care matematicianul Alan Turing și alții au decriptat mesaje în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Ca să ajungă cu elevii ei din Birmingham în orașul Milton Keynes, în sud-estul Angliei, ar trebui să străbată aproape 100 de kilometri cu autocarul. Pentru că s-a scumpit transportul, nu știe dacă va mai reuși să organizeze excursia. 

Iar asta va avea un impact negativ mai ales asupra elevilor cu posibilități materiale reduse. „Părinții lor nu-și permit să-i ducă la muzee, la galerii de artă, în locuri precum Bletchley Park sau să călătorească în străinătate”, a spus ea.

Aceiași elevi, a mai precizat Bartlett, au beneficiat cel mai mult de lecțiile de muzică individuale finanțate de școală, care n-ar mai fi sustenabile în contextul costurilor ridicate. „Aceste lecții sunt neprețuite, dar sunt incredibil de scumpe. Și sunt inaccesibile pentru părinți”. 

În comitatul North Yorkshire, din nord-est, echipa unei școli se întreabă dacă mai are rost să țină serviciul de colinde din perioada Crăciunului, având în vedere costul autobuzelor. Slujbele de colinde au loc, de obicei, într-o biserică, iar la eveniment participă și părinții. 

Școala pe care o conduce, a spus directorul Simon Smith, are alte nevoi urgente, precum reabilitarea unui loc de joacă. În plus, în clasele lor e un număr semnificativ de elevi cu cerințe educaționale speciale, iar personal de sprijin este, de asemenea, costisitor: „Dacă trebuie să aleg între asta (colinde, n.r.) și angajați, va trebui să renunț la toate celelalte lucruri mai întâi”, a adăugat Smith. 

Acesta se confruntă cu aceleași probleme ale tuturor școlilor. Salariile cadrelor didactice din Anglia vor crește cu 5% în acest an și vor fi plătite de școli din bugetul existent. Iar facturile la energie electrică nu stau pe loc. În plus, apar situații neprevăzute. 

„Un boiler a explodat. Înlocuirea ne-a costat 3.000 de lire sterline (17.000 de lei). Deodată, pierzi toți banii pe care-i ai în plus”, a povestit directorul din North Yorkshire. 

„S-ar putea să fim nevoiți să restructurăm o parte din personalul didactic”

Simon Kidwell, vicepreședintele asociației naționale a directorilor, care conduce o școală primară din comitatul Cheshire, în nord-vest, estimează că instituția lui va avea datorii de 80.000 de lire sterline, în urma majorării salariale. Anul trecut, numai absențele profesorilor bolnavi de COVID i-au costat 30.000 de lire sterline, căci au adus suplinitori.

Acum, directorul se gândește să reducă lecțiile de înot la jumătate de semestru, dar și excursiile la Londra. Cu toate astea, a spus acesta, „80.000 de lire sterline nu pot fi scoase pur și simplu din bugetul școlii, deoarece lucrurile sunt foarte strânse”. 

Este posibil să ia decizii și mai dificile: „S-ar putea să fim nevoiți să reducem o parte din personalul de sprijin, să restructurăm o parte din personalul didactic, de asemenea, dacă nu obținem ajutor din partea Guvernului pentru finanțarea creșterii salariale”. 

Părinții din rural nu le mai pot plăti copiilor transportul spre școală 

Dan Morrow, directorul unui complex care cuprinde aproximativ 17 școli din Devon, aflat în sud-vestul țării, a povestit că unii angajați apelează la băncile alimentare administrate de instituție. Este vorba mai ales despre personalul responsabil de curățenie și de catering, dar și despre asistenții didactici. Aceștia cred că ar avea nevoie de un al doilea loc de muncă, a declarat el.

Mai mulți părinți au luat legătura cu el în ultimele săptămâni, oameni „care înainte nu l-ar fi contactat”. A apărut o nouă problemă: cei din rural nu-și mai permit să le plătească transportul copiilor. Prin urmare, s-ar putea să fie nevoie de microbuze școlare.

„Mă simt de parcă am dezamăgi oamenii care nu au la cine altcineva să apeleze”, a spus Morrow. „Nu vreau să le spunem «Nu». Pentru că dacă nu noi (rezolvăm, n.r.), atunci cine? Și dacă nu acum, atunci când?"

Robert Halfon, deputat conservator pentru Harlow – oraș din apropierea Londrei –, care prezidează Comisia pentru educație, a declarat la BBC Radio că unele colegii universitare se confruntă cu creșteri ale costurilor energetice de peste 300%. „Este în mod clar nesustenabil, pentru că școlile și colegiile vor cheltui banii mai degrabă pentru încălzire decât pentru personalul didactic și de sprijin din prima linie”, a spus el.  

Acesta consideră că Guvernul ar trebui să introducă o „taxă pentru serviciile publice esențiale”, redusă pentru energie, care să includă școlile și colegiile.

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

facturi energie scoli marea britanie criza anglia criza energie facturi scoli