Tinerii își doresc joburi care să facă lumea mai bună. Iar ea le găsește pentru ei

Tinerii își doresc joburi care să facă lumea mai bună. Iar ea le găsește pentru ei

La ce se gândește Hannah Phang când aude „sustenabilitate” e cu siguranță diferit de ce-i trece majorității prin minte. Nu, nu e doar despre câtă materie primă consumi, amprentă de carbon sau dacă ai un departament cu numele ăsta pompos. Hannah a înființat The Now Work ca să găsească joburi cu sens pentru Gen-Z. Dar ce le dă sens la job, totuși?

20.01.2025

de Andreea Archip

Înainte să înființeze o platformă care conectează oamenii cu joburile care schimbă lumea, a avut un start-up care închiria și revindea haine în Marea Britanie - Endless Wardrobe. A lucrat anterior și la o companie care oferea strategie și comunicare pentru sustenabilitate și la Comitetul de Direcție al UN Fashion Charter for Climate Action. 
A lucrat cu start-up-uri, dar și cu corporații, de tipul Tommy Hilfiger și Google, ca să le facă produsele și inițiativele mai sustenabile. A explicat pentru Școala9 ce face în domeniul pieței forței de muncă și ce își doresc tinerii din GenZ despre care studiile arată că 1 din 4 este nefericit la job. 
Hannah Phang a participat toamna trecută la evenimentul Climate Change Summit în București. 

Școala9: Îmi poți da câteva exemple de lucruri pe care le faci în fiecare zi pentru a avea o viață mai sustenabilă?

Hannah Phang: Dacă mă gândesc la haine, de pildă, merg la second-hand sau îmi place să împart hainele cu prietenii. În alimentație, compostez deșeurile alimentare, cumpăr alimente organice și locale atunci când pot. Încerc să fac niște grădinărit și să-mi cultiv propria mâncare.

Când cumperi ceva, cum ar fi să te oprești pentru o clipă și să spui: chiar am nevoie de asta? Și dacă am nevoie de asta, este cumpărarea cel mai bun mod prin care o pot obține? Pot să iau obiectul ăsta la mâna a doua sau de la un magazin local?

Am o rochie pe care am cumpărat-o de la Zara de vreo 15 ani și încă o port. Deși am cumpărat-o de la un magazin care este o companie de fast fashion, am cumpărat asta înainte de a începe să lucrez în sustenabilitate și să învăț totul despre industria modei, dar am păstrat-o de 15 ani și încă o port. Deci, cât îți pasă de lucrurile pe care le ai?

Am norocul în Marea Britanie că există o infrastructură care să ne ajute cu asta, așa că este ușor de reciclat aici, este ușor să faci compostare alimentară.

Dacă suntem suficient de privilegiați pentru a putea face alegeri mai bune, cred că avem responsabilitatea de a face asta, depinde de noi toți. De asemenea, e important să încurajezi guvernul tău să investească în infrastructură pentru o viață mai durabilă.

Cum faci reclame sustenabile?

- Aveți câteva exemple pentru diferite industrii de unde să înceapă cu sustenabilitatea?

- Ajutăm o mulțime de organizații să-și dea seama care ar trebui să fie primii pași și cred că unul foarte util este să te uiți la piețele în care operezi, care sunt cerințele de reglementare, ce vi se cere să îndepliniți pentru sediu sau ca afacere din punct de vedere al conformității cu legile. Acesta este un bun punct de plecare.

Următorul lucru spre care ghidăm oamenii și organizațiile este să vedem care este impactul lor material ca organizație. Aici intră în joc datele și măsurarea ca să înțelegem care este impactul pe care operațiunile și birourile noastre îl au asupra oamenilor și asupra planetei.

Efectuarea unor analize în acest sens vă va ajuta să obțineți informații de bază, iar acestea vă ajută apoi să creați o strategie. Deci, să analizați care sunt punctele importante în care aveți un impact material.

În cazul modei, este vorba adesea de lanțul de aprovizionare. Organizațiile trebuie să analizeze și faza de utilizare a produsului lor de către consumator. 

Pentru o mulțime de companii de tehnologie, este vorba de centrele lor de date și de toată energia necesară pentru acestea. 

Un exemplu foarte interesant este cel al serviciilor de publicitate. De multe ori, aceste tipuri de organizații, atunci când se uită la impactul lor, se uită doar la amprenta lor de carbon, la impactul birourilor lor și la oamenii care stau în ele și tastează la calculator, când o mare parte din ceea ce fac ei se află de fapt în lume, în afara birourilor. 

Trebuie să ne gândim mai creativ la ce impact avem, nu este vorba doar de emisiile de carbon ale biroului tău, ci de ceea ce oferi lumii.

- Deci la companiile de publicitate sustenabilitatea înseamnă și mesajul transmis și companiile pentru care fac campanii?

- Am lucrat mult cu industria publicității în ultimii ani și există câteva organizații care fac o treabă grozavă. Una cu care am lucrat îndeaproape ca partener se numește Clean Creatives. Aceștia își desfășoară activitatea în principal în SUA, dar încearcă cu adevărat să arate cine sunt marile firme de publicitate care încă lucrează cu companiile de petrol și gaze, de exemplu, companii care își folosesc superputerile lor creative pentru a promova organizații și comportamente nesustenabile. Deci, deși măsoară emisiile birourilor lor, nu sunt transparenți cu cine sunt clienții lor, cine le plătește facturile și care sunt ideile pe care continuă să le promoveze.

Noul angajat în vechile locuri de muncă

- Când ți-ai dat seama la nivel personal că trebuie să schimbi lucrurile?

- Am început Now Work în 2022 când am văzut o mare parte din comunitatea noastră din domeniul sustenabilității trecând la o muncă independentă sau la o muncă pe cont propriu. A fost în timpul Marii Demisii (o tendință întâlnită mai degrabă în SUA și începută în 2021, în pandemie, când angajații au început să demisioneze în masă de la diferite companii, n.r.), în pandemie. Când am vorbit cu oamenii din comunitatea noastră, ne-am dat seama că pur și simplu viața lor se schimbase extrem de mult. Fie oamenii începuseră să aibă grijă de părinții lor, fie deveniseră ei înșiși părinți. Așadar, circumstanțele vieții lor se schimbau și aveau nevoie de modalități de lucru mai flexibile. 

Un alt aspect important a fost că am constatat că mulți oameni din domeniul sustenabilității sunt epuizați. Aveau nevoie de mult mai mult timp și flexibilitate și de noi moduri de lucru care să se potrivească mai bine cu viața lor.

Am văzut inițial doar oportunitatea de a conecta oameni cu organizații și proiecte. Ceea ce a apărut de când am înființat organizația este un apel mult mai mare de a reproiecta modul în care munca este gestionată și organizată. Cred că există acest tip de narațiune dominantă conform căreia tradiționalul program de la nouă la cinci este calea de urmat.

În realitate, sunt modalități de lucru mai flexibile și mai agile care pot debloca soluții și mai creative, mai inovatoare, de care are nevoie lumea. Avem nevoie de noi moduri de gândire și de abordare a problemelor.

- Vorbim mult despre Marea Demisie și despre noul profil al locurilor de muncă pe care îl caută oamenii. Dar credeți că există suficiente locuri de muncă cu sens pentru oamenii care caută altceva?

- Da, cu siguranță. Există atât de multe oportunități. Tocmai am fost la un eveniment despre locuri de muncă verzi. Iar LinkedIn a publicat un raport privind locurile de muncă verzi și competențele ecologice, au făcut o analiză a tuturor locurilor de muncă disponibile pe LinkedIn.

Și, la nivel global, au observat în ultimul an o creștere de 12% a locurilor de muncă verzi și în Regatul Unit, unde mă aflu, în ultimul an, a existat o creștere de 46%. 

Cred cu siguranță că dacă cineva caută un loc de muncă, verdele este calea de urmat pentru că este o creștere uriașă în acest domeniu și, de asemenea, este absolut necesar să mergem către asta. Va trebui să ne transformăm economia. Guvernele din întreaga lume pun în aplicare politici și reglementări pentru a contribui la realizarea acestui obiectiv.

Epuizarea la job și incompatibilitatea cu angajatorul

- Puteți să trasați un profil al noului tip de angajat? Ce caută la o companie?

- Variază destul de mult și nu aș vrea să zic generalități. Ce vedem ca viitor al muncii este faptul că oamenii chiar pot să își găsească compania potrivită cu uneltele potrivite.  

Decât să spunem că cultura corporativă trebuie să arate într-un fel, mai bine aflăm care este cultura și structura unei organizații care le va servi cel mai bine viziunii anumitor angajați.  

Este despre a găsi organizațiile care se aliniază cu modul în care doriți să lucrați și asta arată diferit pentru fiecare. Ce facem adesea este să lucrăm cu oamenii din rețeaua noastră pentru a înțelege ei înșiși cum arată prosperitatea la locul de muncă și cum pot găsi o organizație care se aliniază cu asta.

E un alt lucru pe care l-am observat foarte des: oamenii erau atât de epuizați pentru că exista o nepotrivire acolo, nu aveau flexibilitatea sau agilitatea sau structura de care aveau nevoie.

- Ce spun cifrele și experiența ta despre noile generații? Sunt ei mai conștienți de ceea ce consumă și de locurile de muncă pe care le aleg?

- A fost ceva destul de șocant, am văzut un studiu care arăta că un anumit procent din Generația Z a raportat că au renunțat la locul de muncă din prima zi, pentru că pur și simplu nu era în concordanță cu modul în care doreau să lucreze, cu modul în care văd lumea și cu modul în care doresc de fapt să funcționeze. 
Sunt sigură că cei din generația de după ei, Generația Alpha, sunt chiar mai dispuși să lupte pentru ceea ce cred și pentru valorile lor și nu vor să facă compromisuri sau să se mulțumească cu ceva doar pentru că așa a funcționat lumea până acum. 

Așadar, cred că au pretenții mult mai mari de la organizații acum decât aveau poate generațiile anterioare de la angajații lor. 

Nu trebuie să mergi într-un birou cinci zile pe săptămână și să lucrezi 12 ore pe zi și să fii productiv și să ajuți o organizație să-și atingă obiectivele. Atunci când ai resurse suficiente, când simți că ai viața în ordine și că există spațiu pentru viață în afara muncii, poți contribui la muncă mult mai mult, pentru că nu ești epuizat, nu operezi în modul de supraviețuire.

Este o abordare diferită decât ce a încurajat cultura noastră de muncă în ultimele decenii. Dar cred că trebuie să găsim noi soluții, noi metode de lucru.

Când un produs e mai ieftin, altcineva plătește pentru el

- Un alt lucru impregnat în cultura noastră este faptul că dezvoltarea durabilă este costisitoare. Auzim adesea că dacă facem produse de înaltă calitate sau cu grijă pentru Planetă noastră sau dacă vom plăti oamenii mai mult, prețul final va crește. Este sustenabilitatea atât de scumpă?

- Dacă ne referim la un bun de consum sau un articol de îmbrăcăminte, cred că ne întoarcem la o conversație culturală pe care o tot avem în ultimii 20 de ani, cea despre cum am devalorizat hainele. De o jumătate de veac vedem hainele ca pe un gunoi, știm că asta e o cămașă de unică folosință pe care o cumpărăm de la o companie de fast fashion… Cred că trebuie să ne uităm din nou la modul în care prețuim și vedem obiectele, lucrurile pe care le purtăm pe corpul nostru, lucrurile pe care le avem în casă. Și asta ne duce înapoi la conversația despre publicitate, cum creăm noi narațiuni culturale despre valoarea lucrurilor? Așadar, cred că aceasta este o piesă a puzzle-ului.

Cred că a face lucrurile bine costă bani, cineva plătește undeva pentru asta. 

Dacă un consumator nu plătește pentru un lucru sau plătește puțin, este altcineva din lanțul de aprovizionare care plătește prin faptul că nu este plătit suficient și prin lupta sa pentru supraviețuire. 

Ceva ce am învățat de-a lungul anilor este că sustenabilitatea nu este un lucru pentru toată lumea. Trebuie să fim foarte atenți la diferențele culturale. Trebuie să fim conștienți de diferitele stiluri de viață. Trebuie să fim atenți la mesajele cu care rezonează cu adevărat oamenii. 

Cred că un alt lucru la care trebuie să ne gândim este cum putem crea nu doar produse mai bune cu materiale mai bune în ceea ce privește modul în care sunt fabricate, ci și cum putem regândi modul în care avem acces la bunuri. Asistăm la o creștere uriașă a modelelor de afaceri circulare.

Din nou un exemplu din industria modei, a existat o creștere mare a platformelor de închiriere și revânzare și astfel, dacă vă uitați la modă și la haine, acestea pot fi mult mai ieftine dacă le cumpărați la mâna a doua sau dacă le închiriați, astfel încât să puteți obține un produs foarte bine făcut, dar doar să-l închiriați pentru perioada în care îl veți folosi ca consumator și apoi să-l dați înapoi și altcineva poate să-l închirieze și tot așa. 

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

sustenabilitate hannah phang joburile viitorului joburi tineri tendinte piata muncii joburi sustenabile interviu