Early Alpha Engineering, platforma care îi învață pe copii să construiască roboți

ALT-Școala. Coș de gunoi inteligent, machetă de casă la care se deschide ușa pe senzori sau  roboțelul umanoid Otto care poate fi programat să cânte sau să danseze. Sunt lucruri pe care orice copil poate învăța să le facă. Sau cum spun creatorii kitului de robotică Early Alpha Engineering, „să ajungă maker”. Ideea celor doi frați pasionați de robotică, Alex și Ștefan Bordei, a câștigat competiția Innovators for Children 2024. 

17.01.2025

de Școala9
Articolul face parte dintr-o serie realizată în cadrul campaniei ALT-Școala, printr-un parteneriat între Școala 9 și BRD Groupe Société Générale.

Early Alpha Engineering este o platformă care îi ajută pe copii să învețe robotică și antreprenoriat printr-o combinație practică de electronică, modelare 3D, printare, proiectare și programare, pregătindu-i pentru profesiile viitorului. Business-ul a câștigat competiția Innovators for Children 2024 și premiul de 5.000 de euro, în decembrie anul trecut.  

În acceleratorul Innovators for Children au fost înscrise 81 de proiecte, din care 13 startup-uri au fost selectate pentru a participa la programul intensiv de două luni. Concursul s-a încheiat cu Pitch Day, în care fiecare echipă și-a prezentat soluțiile inovatoare în fața juriului.

Cum să duci robotica „la Văscăuții din Deal”

Când Andrei și Ștefan Bordei au plecat din Călărași, s-a terminat și cu activitatea cercului de robotică pe care îl făcuseră acolo. Dar ceea ce putea să îngroașe șirul de dezamăgiri izvorâte din lipsa de oportunități din localitățile mici a devenit o oportunitate. Una care a început cu „băi, ce tare ar fi dacă…”

Așadar, „băi, ce tare ar fi dacă proiectele și documentațiile din jurul proiectelor nu ar rămâne aici, ci ar ajunge cumva și la Văscăuții din Deal. Nu știu dacă există localitatea asta, dar așa spunea mama. Adică acolo unde clar, citind ultimele studii, cultura și educația nu ajung atât de ușor”, spune Andrei Bordei. 

Împreună cu fratele său, Ștefan, a studiat la Politehnică, dar i-a prins microbul ăsta al tehnicii mult mai dinainte. Andrei e de zece ani programator autodidact și i-a plăcut mereu și robotica, iar Ștefan este student și a fost și mentor pentru elevii înscriși în competiția First Tech Challenge, la care România are campioni mondiali.

„Acolo am văzut pasiunea, am văzut ce înseamnă să se întâlnească Brașovul cu Satu Mare, cu Făgărașul și să încerce împreună să descopere ce cum să-și fixeze roboții, ba chiar să fie prieteni și înainte și după o competiție atât de grea. Asta e foarte valoros”, spune Andrei.

Așadar, pentru cei doi nu e doar de a-i învăța pe copii cum să facă un proiect cap coadă și toate abilitățile tehnice pe care le implică, dar și spiritul care se creează în jurul procesului, încrederea pe care o capătă văzând cum ideea lor devine ceva concret.

Early Alpha Engineering este o platformă educațională, unde se găsesc materialele și kiturile ce pot fi cumpărate. Părinții sau profesorii pot cumpăra kiturile de robotică cu instrucțiuni care îi ghidează pas cu pas. Este și un loc pentru cadrele didactice care vor să-și creeze mici echipe de robotică cu elevii lor, în localitatea în care sunt, pentru care primesc îndrumare de la cei doi fondatori. Acest software development kit pe care îl primesc profesorii este gratuit tocmai pentru a-i încuraja să devină mentori și să crească echipe de tineri pasionați.

Andrei crede că părinții de astăzi sunt mult mai implicați în educația copiilor și kitul Early Alpha Engineering e o unealtă potrivită pentru asta. „E o cale de a te implica, de a construi cu un copil. Așa cum făceam pe vremuri cu tata un Lego, acum poți construi cu copilul tău un robot, în care tu ca adult să înțelegi niște concepte poate puțin mai abstracte, față de nivelul lui, dar împreună să construiți acel mecanism, să îi dați viață, practic, să fiți maker”.

Andrei prezintă kitul, scoțând din cutie tot ce conținea în luna decembrie: 

  • „un brăduț inteligent, are și baterie și un joc de lumini simpatic. E modelat de un copil de la noi de la cercul de robotică”;
    „un dispozitiv care, după ce îl asamblezi, este un detector de metale”;
  • „aici avem o boxă Bluetooth, o avem și în programa de la școală, unii și-au pus mâner, are difuzor, receiver, ăsta primește semnul Bluetooth și aici amplificare”;
  • „ăsta e roboțelul umanoid Otto și ăsta este creierasul lui, se numește microcontroller, dar noi îl numim creier. De aici se leagă totul și copiii programează ce vor să se întâmple. Asta este plăcuța de control, aici avem motorul și ochișorii, cum zic copiii, un senzor ultrasonic care funcționează pe principiul radarului, trimite o undă, se lovește de obstacol și bazat pe regula vitezei, calculează distanța.”

„Dacă câștigăm, o să ne luăm cutii frumoase”, se scuza în decembrie Andrei de modul de ambalare. Cum au câștigat Innovators for Children, kitul care ajunge la 250 de lei, vine într-o „cutie frumoasă”.

„Greșeala e parte din proces”

Cercul de robotică a plecat din Călărași împreună cu cei doi pasionați și a ajuns la București, asta fiind o altă componentă a proiectului lor - un loc fizic unde copiii vin să-și crească pasiunea și „să devină makeri”, cum îi place lui Andrei să zică. Înscrierile pentru copii între 6 și 18 ani sunt deschise, iar de la 1 februarie încep cursurile efectiv.

„E un cerc de robotică în care cultivăm bazele electronicii, ce putem face cu electronica, apoi bazele proiectării 3D, uite cum poți să le pui și ce poți scoate. Noi încurajăm copiii, cât de mult se poate, să capete independență să numească un proiect oarecare. Vreau să fac un coș de gunoi inteligent - chiar există proiectul ăsta! - și să se apuce să-și facă devizul pentru un coș de gunoi inteligent, să-și găsească senzorul de distanță, microcontrolerul și să creeze acest sistem automatizat”, explică tânărul.

Adică nu doar să învețe puțină programare, cum se întâmplă la multe dintre cercurile de robotică din țară, ci cu mai multe componente, mai spre ceea ce se face la Palatul Copiilor, un proces continuu de trial and error, astfel încât acel copil să capete „o înțelegere că greșeala face parte din proces”.

„Cercul nostru de robotică este pe autenticitatea maker-ului, luăm un copil care n-a avut experiența de asamblare neapărat și îl facem maker, până ajunge să pună în practică propriile lui idei”, afirmă Andrei.

Cercul a pornit în 2023 și cursanții lor au ajuns să aibă deja tot felul de proiecte deja realizate. Șerban, de pildă, unul dintre cursanții de la cercul de robotică, a început făcând la școală tot felul de lucruri mai ieșite din comun.  

„Șerban a avut un proiect la TIC (Tehnologia informației și comunicațiilor, materie școlară, n.r.), și l-a făcut deja automatizat. S-a dus acasă și a cumpărat piesele și a făcut proiectul. Profesoarea de TIC l-a apreciat foarte mult. Apoi, la educație tehnologică, li s-a dat să construiască o clădire cu materialele pe care le au acasă. Și fiecare a făcut din carton, din sticle, din ce aveau. Puștiulică a tăiat din carton, a pus niște LED-uri, a pus o ușiță cu servomotor și un senzor de distanță și când te apropiai se deschidea ușa, se aprindeau LED-urile”, povestește Andrei.

La cercul de robotică a perfecționat casa, a modelat-o 3D, i-a pus o baterie externă și s-au minunat cu toții de reușită. Când pasiunea se aprinde, și fondatorii Early Alpha au energie să continue ce fac. „Dacă copiii rămân cu dorința asta și văd că se poate și că trebuie doar să găsești resursele... Cum zicea tataia: sârma și patentul nu ți le ia nimeni din mână. Dacă le ai pe astea și știi ce să faci cu ele, nu te plictisești și poate nu te fură TikTokul atât de mult”.

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

innovators for children antrepenori educatie incubator idei afaceri impact hub brd early alpha engineering makers cerc de robotica