5% din salariu pentru că a strâns un elev de gât

5% din salariu pentru că a strâns un elev de gât

Ce pedepse au primit profesorii pentru violență: transfer la altă școală pentru lovire sau o amendă de a douăzecea parte din venit. O profesoară de la Școala nr. 7 din Borșa, Maramureș, a fost filmată când îi lovea pe doi dintre elevi pentru că ar fi deranjat ora, în urmă cu doi ani. Un alt profesor din Hunedoara îl strânge de gât pe un elev care a întârziat la oră. Pedepsele pentru cei doi au fost scăderea salariului pentru o perioadă și transfer. Școala 9 a vorbit cu directorii școlilor unde aceștia au predat sau au fost transferați.

29.04.2022

de Andreea Archip și Medeea Stan

Profesoara din Borșa, Maramureș, care a fost filmată pe 12 octombrie 2020 lovind doi elevi în timpul orei, a fost pedepsită cu o tăiere salarială și s-a transferat la o școală dintr-o altă localitate. Poliția orașului Borșa a început acum doi ani o anchetă și acum dosarul se află la Parchet. Potrivit răspunsului oferit publicației Școala 9, urmărirea penală este pentru a determina „purtarea abuzivă” și „omisiunea sesizării”. 

Asta deoarece conducerea școlii de atunci nu a sesizat poliția când s-a întâmplat incidentul, doar a demarat o anchetă internă. După ce filmul a apărut în spațiul public, poliția a început cercetările.

Inspectoratul Școlar Județean Maramureș a răspuns succint că „doamna profesoară s-a transferat la o altă unitate de învățământ preuniversitar din județ, iar în prezent este în concediu pentru îngrijirea copilului” și că „activitatea managerială a conducerii unității de învățământ a fost evaluată”, dar nu ne pot spune la ce concluzii au ajuns. „Rezultatul evaluării reprezintă un document cu caracter intern și, prin urmare, nu poate fi făcut public”, a precizat inspectoratul pentru Școala 9.

Așadar, profesoara a revenit în învățământ, doar că într-o altă școală. Cadrul didactic în cauză nu a răspuns la solicitarea redacției Școala 9 pentru un punct de vedere. 

Directoarea: Părinții copiilor ar fi problema

Profesoara predă acum la Școala Gimnaziala „Dragoș Vodă” și are câteva ore și la Școala nr. 1 Moisei, o localitate la zece kilometri distanță de Borșa, tot în Maramureș.

Am vorbit cu directorii școlilor unde a predat sau încă predă. Cu toții condamnă gestul profesoarei, dar părerile sunt împărțite cu privire la cum ar trebui soluționat un astfel de derapaj.

Ioana Coman, directoarea de la „Dragoș Vodă”, unde profesoara predă astăzi matematică, e de părere că problemele din sistem și relația cu părinții te pot duce la capătul răbdării.

„Ea e apreciată de părinți”

„Am văzut imaginile, e jenant că s-a ajuns acolo, atitudinea doamnei profesoare nu e cea normală, dar e greu din afară să vezi situația în care suntem noi puși în ziua de astăzi în fața părinților și a copiilor. Probleme nu avem neapărat cu copiii, ci cu părinții, cu atitudinea lor. Școala nu mai are autoritatea pe care a avut-o odată”, a spus pentru Școala 9 Ioana Coman, directoare Școlii „Dragoș Vodă” din Moisei. 

Anul acesta profesoara reclamată pentru violență are și ore de dirigenție. „În momentul în care a fost incidentul la Borșa, ea era profesoara noastră titulară. Noi în școală n-am avut probleme cu dumneaei, e apreciată de părinți. Eu am încercat să vorbesc cu doamna profesoară despre ce s-a întâmplat și am înțeles că problemele de acolo țin și de organizarea școlii”, a mai spus aceasta.

Directoarea crede că profesorilor trebuie să li se mai dea o șansă și să aibă parte și de consiliere psihologică. Școala pe care o conduce are un consilier cu jumătate de normă pentru cei 330 de elevi și la nevoie ajută și cadrele didactice.

Directorul ar trebui să-și aleagă personalul

Vasile Hojda, director la Școala 1 din Moisei, unde profesoara are patru ore pe săptămână de Tehnologia Informației și Comunicațiilor, spune că s-a trezit pur și simplu, cu decizia de la inspectorat de a primi cadrul didactic. Și-ar fi dorit să își poată alege singur personalul, doar că toate cadrele didactice sunt angajate de inspectorat. „Nu am nicio putere, nu eu îmi fac selecția cadrelor didactice, eu trebuie să gestionez ce mi se dă”, a spus directorul.

Crede că directorul ar trebui să aibă o putere mai mare, abia atunci ar putea să arate cât de bun manager este. „Pârghiile ca eu să intervin când am un profesor cu probleme sunt destul de subțiri, deși se tot vehiculează de 15-20 de ani de autonomia școlară, dar această autonomie este doar zisă, nu și aplicată. Există o grilă a asistențelor la ore făcute de directori, dar ce poate urmări? Doar desfășurarea orei respective.”

Ca și colega sa directoare la cealaltă școală crede că profesorii trebuie respectați și protejați mai mult. „Sunt profesor de 31 de ani. Când am intrat în învățământ era rămasă din disciplina celeilalte ere. Profesorii nu recurgeau la coerciție, la constrângerea elevului, nu era nevoie. Acum profesorul este pus în fața obligativității, are regulamente, lege, inspectorat școlar, numai obligații și îndatoriri. De cine mai este apărat profesorul?”, se întreabă retoric Vasile Hojda.

Foto: Captură de pe filmarea în care profesoara își lovea elevii

„Educația nu se face prin corecție fizică”

La Școala nr. 7 din Borșa, unde a avut loc incidentul acum doi ani, este un alt director. Gabriela Emilia Borlea, învățătoare cu 26 de ani experiență, consideră că ce a făcut profesoara nu are scuză. „Eu nu mi-am permis niciodată să ridic mâna la vreun elev de-al meu, chiar dacă uneori ești mai tensionat. Eu așa văd lucrurile: meseria noastră este de a educa și educația nu se face prin corecție fizică. Și transferul iar nu e OK, nu știu dacă doamna și-a învățat lecția. E părerea mea personală. Bănuiesc că dumneaei se simte neîndreptățită fiindcă nu știu în ce măsură și-a dorit transferul de aici”, a spus directoarea.

Timp de șase ani a fost colegă cu profesoara care și-a bătut elevii. Am întrebat-o dacă din comportamentul din cancelarie al colegei sale ar fi fost ceva ce ridica semne de întrebare și în ceea ce privește comportamentul de la ore. „Sincer, da”, a mai spus scurt cadrul didactic.

„Mi-a spus: «Nesimțitule, român împuțit»”

Sorin Nemeș, în clasa a XII-a la Liceul Tehnologic „Apor Péter” din Târgu Secuiesc, s-a întâlnit la poarta școlii cu trei colegi, la 8 și 10 minute. În acea dimineață de decembrie din 2021, a întârziat zece minute, a spus el într-un interviu pentru Școala 9. În spatele lor a apărut un profesor, iar elevii s-au dat la o parte, ca să intre acesta înaintea lor pe poartă. Apoi, Sorin s-a grăbit cu ceilalți colegi spre ușa clădirii. 

„Când am dat să intru, m-a prins de ghiozdan. Nu mă așteptam să fie el, am crezut că este un coleg și are chef de glume. M-a tras în spate, m-am întors și mi-am cerut scuze că nu l-am văzut. Mi-a spus: «Nesimțitule, român împuțit»”, a povestit Sorin. „Mi-a băgat mâinile în gât, eu m-am speriat, i-am luat mâinile din gât și m-am întors la colegii mei. Erau și ei uimiți”.  

Inițial, n-a vrut să o anunțe pe directoare, a mai spus Sorin, pentru că va susține examenul de Bacalaureat în acest an și nu-și dorea probleme. Câteva minute, însă, a analizat ce i se întâmplase, s-a răzgândit și s-a dus la directoare. Nu știa cine e profesorul respectiv, dar l-a văzut pe hol chiar în timp ce vorbea cu aceasta. 

„A ieșit dânsul din cancelarie glonț afară și i l-am arătat. Directoarea m-a întrebat atunci ce caut pe hol la 8 și 20, de ce nu sunt la ore”, a rememorat adolescentul. Nemulțumit că n-a primit niciun ajutor, și-a sunat tatăl, care l-a sfătuit să anunțe Poliția. Autoritățile au venit după o oră și ceva, a aproximat Sorin. 

Ca să „se împace” cu elevul, profesorul l-ar fi sunat seara pe tatăl băiatului. Dar Sorin nu a vrut să-și retragă plângerea la Poliție.

Invocă un conflict etnic 

Deocamdată, în urma anchetei comisiilor din școală, profesorul a fost sancționat cu o observație scrisă, potrivit Inspectoratului Școlar Județean Covasna. Sorin pune rezultatul anchetei din liceul lui pe seama unui conflict etnic, într-un oraș în care, conform recensământului din 2011, aproape 90% dintre cei 18.000 de locuitori erau maghiari. „Eu și colegii suntem marginalizați pentru că suntem români, există doar câteva secții de români”, a mai spus Sorin Nemeș. 

La Liceul Tehnologic „Apor Péter” s-a schimbat conducerea între timp. Actualul director, pe care l-am contactat pentru o opinie, a precizat la telefon doar că era altcineva în funcție când profesorul respectiv l-a strâns de gât pe Sorin în curtea școlii. 

N-a fost singurul astfel de caz în 2021. „Un elev din Hunedoara a fost agresat de un profesor în timpul unei acțiuni de prevenire a violenței în școli”, titra presa în iunie 2021. Nu am reușit să luăm legătura cu familia elevului de la Liceul Matei Corvin, care ar fi fost, de asemenea, strâns de gât de un profesor. 

Dar Inspectoratul Județean Hunedoara a confirmat „incidentul” și a precizat: „consiliul de administrație al liceului a stabilit atunci sancționarea cadrului didactic prin diminuarea cu 5% a salariului de bază pentru o lună.” ISJ Hunedoara a spus și că părinții elevului au retras, în cele din urmă, plângerea înregistrată la Poliție. 

Școala 9 a demarat campania „Profesorii și disciplina” prin care prezentăm cazuri de profesori care au comis diferite agresiuni împotriva elevilor și totuși s-au întors la catedră. Invităm la o dezbatere pe această temă oamenii implicați în viața școlii.

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

pedepse profesori profesorii si disciplina profesori agresivi a strans un elev de gat profesoara borsa a batut elevii