Articolul face parte dintr-o serie realizată în cadrul campaniei ALT-Școala, printr-un parteneriat între Școala 9 și BRD Groupe Société Générale.
Într-un interviu pentru Școala 9, studenta Oana Durcău, co-fondatoarea platformei BWay, a explicat de unde i-a venit ideea, cum a pornit pe drumul antreprenoriatului educațional și cum vor fi ajutați, practic, liceenii să-și aleagă facultățile potrivite.
Școala 9: Cum funcționează platforma BWay?
Oana Durcău: BWay este o platformă de orientare universitară pentru elevi, prin care îi ajutăm să se informeze mai bine despre oportunitățile de studiu pe care le au în România, cu ajutorul studenților și profesioniștilor care se află deja în punctul în care ei își doresc să ajungă.
Cum funcționează? Ei bine, elevii care intră pe platformă vor avea de completat un chestionar cu câteva informații despre ei, ce specializări îi interesează, ce orașe universitare îi atrag. Apoi, vor vedea că platforma este împărțită pe secțiuni.
Care sunt acestea?
În una dintre ele, vor putea afla ce evenimente am organizat până acum sau ce evenimente vor avea loc în continuare, fie despre admiterea la facultăți, fie evenimente în care un grup de studenți le vor răspunde elevilor la întrebări.
De asemenea, mai avem o secțiune de sesiuni private de mentorat. Asta presupune că elevul va putea intra, timp de o oră, în contact direct cu un student și alți doi-trei elevi, astfel încât acesta să le răspundă mai clar întrebărilor pe care le are, întrebări care nu sunt acoperite în cadrul unui eveniment mai larg.
De asemenea, într-o altă secțiune, vom lista toate universitățile din țară și programele lor, dar și cele mai frecvente întrebări și răspunsuri pe care le vom primi despre cursuri și mediul academic. O centralizare pentru a le fi mai ușor elevilor să ajungă la informație.
Nu în ultimul rând, vrem să integrăm în platformă și chestionare de autocunoaștere, realizate în parteneriat cu psihologi și alți specialiști, pentru acei elevi care nu știu încă ce carieră li se potrivește, să le fie ușor să se descopere.
Ce curiozități au elevii despre facultățile pe care vor să le urmeze
În ce stadiu sunteți cu proiectul?
Am început deja dezvoltarea tehnică a platformei, ea este în testare acum și sperăm să o lansăm la începutul anului 2023. Între timp, ne creștem prezența pe social media și creăm campanii de conținut pentru elevi. Ne-am dat seama că le putem răspunde la întrebări prin postări pe mediile lor, acolo unde se simt cel mai confortabil. Suntem pe Instagram, de pildă, și sperăm să ajungem în curând și pe Tik Tok.
De asemenea, colega mea a început să facă un research pe grupurile de admitere, pe grupurile de la facultăți pentru a vedea care sunt cele mai frecvente curiozități pe care le au liceenii. Vom lansa curând o campanie de informare și sperăm să ajungem la cât mai mulți elevi.
Nu găsesc aceste răspunsuri și pe site-urile facultăților? Unde greșesc ele?
E o diferență destul de mare între oferta educațională, ceea ce poți găsi pe site-urile facultăților și experiența reală, pe care o dobândești, într-adevăr, ajungând acolo. Dar discutând cu persoanele care au trecut prin pașii prin care îți dorești tu să treci, te poți apropia cât mai tare de experiența respectivă. Platforma BWay le vine astfel în ajutor. Aici vor găsi acele persoane. De-asta ne focusăm foarte tare pe studenți, nu neapărat pe profesori, pentru că ei văd diferit universitățile și oportunitățile disponibile.
Cum a ajuns să-și schimbe specializarea a doua zi după înscriere
De unde a venit ideea platformei? Din experiența personală? Tu ești studentă în ultimul an acum.
Da, ideea a pornit chiar de la experiența mea personală. Știam că vreau la Facultatea de Automatică și Calculatoare, dar nu eram foarte sigură care e diferența dintre specializări. Norocul meu a fost că, în ziua înscrierii, m-am întâlnit cu un prieten de-al meu care era deja student la aceeași facultate. I-am scris la ce m-am înscris, și în momentul respectiv, am luat legătura și cu alți studenți. Am creat niște grupuri pe Facebook ca să le pot pune întrebări despre tot ce mă așteaptă. Așa mi-am dat seama că nu era chiar cum mă așteptam eu. M-am întors la secretariatul facultății pentru a-mi schimba opțiunea. În acel moment, în acea sală, mi-am dat seama că nu eram singură. Mai erau și alți studenți ca mine, indeciși.
Între timp, am identificat această nevoie de cunoaștere și am încercat să o validăm. Am început să organizăm evenimente dedicate elevilor, în care invitam câte 4-5 studenți de la diverse facultăți să le răspundă la întrebări. În ultimii doi ani am organizat 14 astfel de evenimente, cu ajutorul implicării organizațiilor studențești.
Care sunt cele mai frecvente întrebări și curiozități pe care le au elevii?
Cele mai multe sunt legate de examenul de admitere, despre cum s-au pregătit studenții dinaintea lor, tips&tricks legate de pregătire. Sunt curioși cum e primul an de facultate comparativ cu experiența de liceu.
Toată lumea zice că la facultate un examen de sesiune este echivalent cu Bac-ul și erau și multe întrebări în direcția asta. Vor să mai știe cum sunt profesorii, cât de frică ar trebui să le fie de ei etc.
De ce ai ales calea antreprenoriatului educațional?
Mi se pare că educația este locul unde pot să aduc eu, în momentul de față, cel mai mare plus de valoare. Am început să mă implic în proiecte încă din perioada liceului, în asociații, făcând voluntariat. În continuare, în perioada facultății, am ales să mă dezvolt spre proiecte care să mă ajute să-mi dezvolt și abilitățile în acest sens.
M-am ocupat de management de proiect pentru programe precum Innovation Labs și tabere de antreprenoriat pentru studenți. Dar BWay este modalitatea prin care încerc să ajut generațiile viitoare, așa cum și eu am primit ajutor la început.
Programul Innovators for Children este organizat de Impact Hub București și Impact Hub Basel, în parteneriat cu UiPath Foundation și cu sprijinul financiar al BRD. Anul acesta au fost trei proiecte câștigătoare, din nouă ajunse în finală, care au primit în total o finanțare de 20.000 de euro.
Foto credit: Impact Hub București