Am întrebat 100 de elevi pe ce criterii își aleg liceul

Am întrebat 100 de elevi pe ce criterii își aleg liceul

Peste 110 mii de elevi au susținut Evaluarea Națională în prima sesiune. Asta înseamnă că pot merge la liceu. Dar după ce criterii își aleg școala în care vor învăța pentru următorii patru ani cei care își permit și își doresc să meargă mai departe? Fiindcă știm și că 15% abandonează școala tocmai la acest prag. Am întrebat o sută de elevi cum iau această decizie importantă din viața lor și am aflat cât contează prestigiul și rezultatele de la Bac ale liceului, faima profesorilor, profilurile și activitățile extrașcolare. 

02.07.2021

de Oana Ene. Foto: Dumitru Angelescu

Când am fost pusă în situația de a-mi alege liceul, cu trei ani în urmă, nu știam ce îmi doresc cu adevărat. Obținerea unei note mari la examen m-a făcut să aleg un profil care este în totală contradicție cu ceea ce sunt eu și ceea ce îmi place să fac. Mie îmi plăceau româna și limbile străine, dar fiindcă aveam medie bună și mulți colegi din generală mergeau la mate-info, am luat-o și eu pe calea asta. 

Dacă eu am făcut așa, mi-am pus următoarea întrebare: Cum își aleg elevii români liceul?

Pentru a afla, am realizat un chestionar cu răspunsuri anonime, care a fost completat de 100 de elevi cu vârste între 14 și 18 ani, provenind atât din mediul urban, cât și din cel rural. Am luat în considerare atât înscrierea la licee teoretice, cât și la cele vocaționale și tehnologice. Nu este un studiu reprezentativ pentru elevii de liceu, dar oferă o imagine cu privire la cum văd cei de vârsta mea această etapă. 

Elevii vor începe de pe 16 și până pe 22 iulie să-și completeze formularele cu opțiunile pentru liceu. Pe site-ul Ministerului Educației absolvenții de gimnaziu găsesc acum listele cu liceele și specializările din fiecare județ, cu ultima medie de admitere de anul trecut, ca să se orienteze. Cu cât ai o notă mai mică, cu atât ești sfătuit să completezi mai multe opțiuni, până la 180, ca să fii sigur că ești acceptat măcar la un liceu. Până în august, elevii vor ști la ce licee au intrat. 

Decizii, decizii

Cu ce mă îmbrac la banchet?, merg la mall sau în parc?, Tik Tok sau Instagram?, învăț la română sau la istorie? Decizii peste decizii. Iar luarea lor este considerată abilitate de viață. Un studiu psihologic realizat la Universitatea Princeton arată că noi punem eticheta de „persoană de încredere” în primele 100 de milisecunde de când vedem fața cuiva. Liceele nu au „o față”, ci multe fațete pe care elevii le iau în considerare. Iată care sunt criteriile cele mai importante pentru alegerea lor, potrivit studiului nostru empiric:

- profilurile disponibile;
- prestigiul;
- activitățile și cluburile extrașcolare;
- rata de promovare a examenului de bacalaureat;
- competitivitatea elevilor; 
- apropierea de domiciliu;
- renumele profesorilor.

Dar cât contează fiecare dintre ele pentru absolvenții de gimnaziu?

„Imediat ce am terminat școala gimnazială, mi-am pus în gând faptul că trebuie să merg la un liceu unde să mă simt bine integrat, să am multe lucruri de învățat și să pot să mă dezvolt cât mai mult posibil. Tot felul de întrebări apăreau în acel moment. «Oare mă voi descurca?», «Mă voi înțelege cu ceilalți elevi?»”, povestește Marius C., elev în clasa a unsprezecea într-unul dintre cele mai bune licee din țară. 

91% aleg după profiluri și prestigiu

În topul clasamentului criteriilor de alegere se află profilurile disponibile și prestigiul liceelor. 91% dintre cei intervievați au acordat o notă între 4 și 5 (în chestionar 5 a fost nota maximă) acestor criterii. 

„În general, alegerea liceului o fac în funcție de profilurile pe care acesta le are și de materiile pe care se pune accent. Bineînțeles, pentru mine contează și cum sunt liceele considerate, cel mai bun, al doilea cel mai bun etc.”, mărturisește Raisa C., elevă în clasa a opta la Școala Gimnazială „G. E. Palade” din Buzău. 

„Criteriile ar fi: oportunitățile/cluburile extrașcolare de care dispune liceul, profilurile disponibile în funcție de ceea ce îmi doresc și cariera pe care vreau să o urmez după terminarea studiilor liceale, prietenii care sunt deja admiși în liceul respectiv sau cei care îl au ca opțiune, cât și prestigiul liceului.” 

Mulți elevi aleg să urmeze profiluri vocaționale, pentru a dobândi competențe aprofundate în carierele pe care și le doresc: „La terminarea liceului vreau să am o meserie frumoasă, pe care o iubesc, aceea de învățătoare, de aceea voi alege un liceu cu profil pedagogic”, a scris un alt elev. Copiii mai pot alege între liceele sportive, economice și cele cu profiluri artistice.

Foarte important pentru elevi a fost existența unor cluburi și activităților extrașcolare. 80% dintre elevii intervievați au acordat nota maximă acestui criteriu din punct de vedere al importanței sale.

Repondenții și-au mărturisit și dorința de implicare socio-culturală pe care și-o pot îndeplini numai cu suportul liceului potrivit: „În alegerea liceului, mă bazez pe următoarele criterii: competențele profesorilor, «porțile» ce mi se deschid odată ce sunt admisă în liceu și activitățile culturale din cadrul acestuia”, afirmă Alessia D., elevă tot în clasa a opta.

Mulți elevi pasionați de domeniul limbilor străine, au optat sau vor opta pentru profiluri cu program bilingv sau pentru licee care permit studierea unor limbi „exotice” precum japoneza, turca, chineza sau mai obișnuitele spaniolă și italiană.

Rata de promovare a examenului de bacalaureat și competitivitatea elevilor din liceul dorit reprezintă alte două criterii de bază în această alegere importantă pentru peste 53% dintre respondenți. Apropierea de domiciliu și renumele profesorilor se află, de asemenea, pe lista criteriilor menționate.

Câțiva dintre elevii de clasa a unsprezecea și a douăsprezecea intervievați au ținut să precizeze că, înaintea unei astfel de decizii, elevii de clasa a opta trebuie să ia în calcul toate posibilitățile și să nu ezite să vorbească cu colegi mai mari despre experiențele lor și despre cum au trecut ei prin aceasta perioadă: „Pentru a alege liceul m-am bazat foarte mult pe interesele pe care le am. Am avut oportunitatea de a participa la foarte multe activități legate de licee, profil și am vorbit și cu elevi care aveau aceleași interese ca și mine, iar experiențele altora m-au ajutat să îmi creionez și mai bine alegerea”, povestește Sabina B..

În liceul ideal, profesorii sunt „foarte bine pregătiți și prietenoși”

În finalul chestionarului, elevii au fost rugați să descrie cum ar arăta liceul ideal pentru ei. Mulți au regăsit această imagine chiar în instituția de învățământ la care studiază, pe când alții și-au exprimat dorința de a avea laboratoare mai bine dotate și mai performante, unde respectul și înțelegerea să fie valorile cele mai importante. 

„La nivel didactic, ar trebui să existe profesori foarte bine pregătiți. Să fie atât de bine pregătiți și prietenoși încât să îi atragă pe elevi spre materie, să învețe cu plăcere. De asemenea, și elevii trebuie să fie respectuoși. Și aici nu referitor doar la profesori. Respectul și înțelegerea între copii sunt, de asemenea, esențiale”, a scris un elev.

„Alt aspect ar putea fi ca elevii să își aleagă ca obiect de studiu strict orele pe care le consideră importante pentru viitorul lor. Dacă aprofundează ceva de care sunt interesați ar avea o șansă mult mai mare de performanță. Acestea sunt aspecte care pe alocuri sunt existente, dar părerea mea este că se mai poate lucra totuși la ele.”

În ciuda situației actuale cauzate de pandemia de Covid-19, elevii nu și-au pierdut entuziasmul cu privire la perioada liceului, definită de mulți ca fiind „cei mai frumoși ani din viață”. Așteaptă în continuare timpul petrecut cu colegii de clasă din timpul recreațiilor, taberele și lucrul în echipă. 

După colectarea tuturor răspunsurilor, am constatat că nu doar decizia în sine este importantă. Procesul de decizie în sine face cât o lecție pentru viață. 

Oana Ene

elevă

Oana Ene este elevă în clasa a 11-a, profilul matematică-informatică bilingv engleză,  la Colegiul Național „B. P. Hasdeu”din Buzău. Este pasionată de scris și de muzică, pe care le consideră „o formă de regăsire”. Cea mai mare pasiune a sa este limba franceză și își dorește să urmeze o carieră în diplomație.

CUVINTE-CHEIE

alegere liceu decizii criterii