Puțin context
Finalul lui ianuarie a venit cu o oportunitate după care tânjeam mulți, de foarte multă vreme: șansa de a discuta onest, cu cifrele pe masă, despre cum ar putea arăta traseul de formare a absolventului în ciclul liceal. Ceea ce se dorea a fi o consultare publică largă, bazată pe înțelegerea profundă a faptului că educația a devenit „un risc de securitate națională” (Daniel David), s-a transformat foarte curând într-un teren de luptă, iar interesele și fricile mai mult sau mai puțin legitime ale unor cadre didactice au fost cosmetizate rapid în luptă „patriotică” pentru apărarea ființei naționale.
În acest iureș au început să fie atrași, rând pe rând, majoritatea stakeholderilor relevanți din educație: elevi, cadre didactice, părinți, universități, autorități locale, ONG-uri din educație, decidenți, comunități de business, ziariști. Evident, e grozav că începem să vedem și să înțelegem că educația este o misiune colectivă și că fiecare dintre noi are nu doar un rol (ce se cere mult mai bine definit), ci și responsabilități asociate. Pe de altă parte însă, devine tot mai greu să separi argumentele solide, propunerile constructive (și chiar au fost multe), de părereologia și cârcoteala devenite sport național, de vocea tot mai ridicată a unor grupuri de presiune ce resping aproape visceral ideea de descentralizare și de școală ancorată în interesul de dezvoltare personală și profesională a elevului.
Riscul major este acela de a nu ajunge nici de această dată la o decizie care să așeze real elevul în centrul întregului demers. Poate ajută să ne amintim că o primă tentativă de schimbare, foarte curajoasă de altfel, a început acum 25 de ani, cu 22.000 de profesori formați (inclusiv prin caravane regionale), dar proiectul a fost retras odată cu schimbarea ministrului, pentru că sistemul s-a împotrivit vehement. Planurile-cadru în vigoare datează din 2009, când s-a ajuns la o variantă ușor cosmetizată a ceea ce aveam deja. De-atunci s-au mai făcut două încercări, dar ambele au picat testul public. Dacă ținem cont și de faptul că media pentru un ministru al educației în funcție este de aproximativ 9 luni, că fiecare schimbare de ministru a însemnat pași înainte și înapoi și că, în general, toți s-au ferit să ia o decizie deloc populară în rândul cadrelor didactice, poate înțelegem și de ce avem rezultatele pe care cu toții le știm când vine vorba despre nivel funcțional de citit-scris, literație numerică și digitală, abilități socio-emoționale și civice ale elevilor de liceu.
Pentru a fi siguri că nu rezolvăm false probleme și că înțelegem cu adevărat dimensiunea strategică și sistemică a proiectului supus atenției noastre, ajută să clarificăm câteva aspecte-cheie care pot facilita navigarea prin acest construct complex, dezvoltat în cele 208 pagini, care chiar merită citite integral, cu creionul în mână, dacă ne dorim să vedem întregul și să exprimăm un punct de vedere valid.
Ce este de fapt un plan-cadru pentru învățământul liceal?
Deși de aproape 3 săptămâni vorbim doar de ore pentru o anumită disciplină și de norme didactice, poate e util să știm că un plan-cadru este un document strategic ce definește felul în care ne propunem ca țară să organizăm experiența de învățare a elevilor, astfel încât să ne asigurăm că absolventul de liceu are competențele și atributele prioritare pe care ni le-am asumat deja printr-un alt document curricular inovator, aprobat în noiembrie 2023 – Profilul de formare al absolventului. Mai mult, pentru a susține atingerea noii noastre viziuni asupra felului în care ne dorim să fie antrenați și echipați elevii pentru a putea gestiona cu succes o lume din ce în ce mai complicată, în noiembrie 2024 am aprobat, în urma unei consultări publice, și Profilului și standardelor profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, document reglator pe baza căruia va fi regândită și formarea inițială și continuă a cadrelor didactice și, desigur, și managementul performanței.
Planul-cadru supus analizei noastre definește trasee educaționale pentru 3 filiere (teoretică, vocațională și tehnologică), 10 profiluri și 36 de specializări/calificări profesionale. De asemenea, e de reținut că ia în calcul și noua viziune asupra învățământului tehnologic, prin absorbția învățământului profesional în cadrul celui liceal tehnologic, cu posibilitatea de finalizare a parcursului educațional, fie după 3 ani de studiu, corespunzând nivelului de calificare 3 CNC (Cadrul Național al Calificărilor, n.r.), fie după 4 ani de studiu, nivel de calificare 4 CNC. În acest sens, proiectele planurilor-cadru pentru învățământul liceal tehnologic au fost realizate cu implicarea reprezentanților mediului economic și s-a avut în vedere inclusiv generalizarea învățământului dual la întreg parcursul liceal tehnologic, ca formă de organizare a procesului educațional, într-un parteneriat valoros dintre unitățile de învățământ liceal tehnologic și operatorii economici.
Pentru a corela cât mai bine educația formală preuniversitară cu piața muncii și cu educația universitară, ministerul propune 3 componente de arhitectură curriculară, cu ponderi diferite în dezvoltarea elevului:
- trunchi comun (TC) - baza pentru a asigura cultura generală și alfabetizarea funcțională, obligatorie pentru toți elevii, cu pondere 50%;
- curriculum de specialitate (CS) - suport semiflexibil pentru cultură de specialitate, în funcție de intențiile de carieră reflectate în filiera și profilul ales, dar și cu posibilitatea de a aprofunda și extinde cunoștințe generale din TC, cu pondere de 35%;
- curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), cu pondere de 15% - suport flexibil pentru nevoi și interese personale de învățare, decis prin consultare cu elevii, părinții/reprezentanții legali ai acestora și pe baza resurselor disponibile, care poate cuprinde discipline fundamentale pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (Autocunoaștere și autoreglare personală, Stil de viață sănătos, Elemente de educație antreprenorială), discipline recomandate prin oferta națională (se vor include obligatoriu în oferta națională și Educația financiară și Educația juridică).
Pentru filiera tehnologică se propune un curriculum elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și care se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică;
Pentru a se evita supraîncărcarea elevilor a fost standardizată structura anului școlar: același număr de săptămâni asociate intervalelor de cursuri, indiferent de filieră – 36; număr mai mic de săptămâni pentru clasa a XII-a – 34; menținerea organizării anului școlar pe 5 intervale de cursuri; menținerea, în structura anului școlar, a programelor naționale, cu alocarea câte unei săptămâni pentru fiecare (Săptămâna verde, respectiv Școala altfel).