EN PLANNER by Școala 9: Recapitulăm la română textul narativ și textul descriptiv

EN PLANNER by Școala 9: Recapitulăm la română textul narativ și textul descriptiv

Profesoara Maria Melente a pregătit, mai jos, planificarea pentru recapitulare la limba și literatura română cu noi lecții, ca să vă fie mai ușor să parcurgeți materia de gimnaziu. Săptămâna aceasta, deci, în noua serie de EN Planner, citiți despre textul narativ și cel descriptiv și, bonus, o strategie de învățare organizată.

20.02.2025

de Maria Melente, ilustrație: Simina Popescu

Dragul meu elev, îți spuneam, în primul articol al seriei prin care eu și colega mea te ajutăm să îți planifici materia de recapitulat pentru Evaluarea Națională, că îți înțeleg anxietatea și nerăbdarea pe care le ții de braț în această perioadă încărcată a vieții tale. În învățare, la fel ca în orice proces care necesită răbdare și consecvență, există momente în care te simți încrezător și momente în care ai impresia că nu mai știi nimic. Face parte din proces – și e un semn că rotițele din mintea ta lucrează și se pregătesc să facă legături tot mai clare între concepte.

Ți-ai făcut curaj, ai început recapitularea și ai simțit deja că lucrurile încep să capete sens? Sau, dimpotrivă, ți se pare că toate informațiile o iau razna și încă ai impresia că volumul de informații e copleșitor, iar drumul până la Evaluarea Națională e mai lung decât ai fi crezut?

Oricare dintre aceste două variante sunt valide, iar noi continuăm să îți fim alături pe drumul lipsit de griji către succes. 

Dacă în primul modul am pus bazele, fundamentul, primele cărămizi ale materiei la limba și literatura română (concentrându-ne pe elementele fundamentale ale limbii – fonetică, vocabular, morfologie), acum e momentul să le împletim în fraze care demonstrează ce magie poate crea lectura! Următoarea etapă a recapitulării ne poartă prin narațiune și descriere, două tipuri de texte esențiale pentru Evaluarea Națională și, mai ales, pentru înțelegerea lumii din jurul nostru.

Să trecem mai departe fără grabă, dar cu încredere! Îți reamintesc că recapitularea este structurată în module pentru a-ți oferi opțiunea de a alege propriul ritm de parcurgere a materiei (dacă nu ai fost alături de noi de la început, aici găsești primul articol al plannerului).

Recapitularea din prima jumătate a celui de-al doilea modul: 24 februarie - 23 martie

Dacă te afli în procesul recapitulării, înseamnă că ai făcut deja primul pas – ai revăzut elementele fundamentale ale limbii și ai început să înțelegi cum funcționează structura acesteia. Urmează să complicăm puțin lucrurile (cu folos și puncte-n plus la Aura, desigur) și ne îndreptăm atenția spre tipurile de texte, adică spre felul în care aceste informații gramaticale se transformă în povești, imagini și idei frumos structurate.

În săptămânile următoare, vei descoperi textul narativ și textul descriptiv, două dintre cele mai importante tipuri de discurs în limba română. De ce sunt ele esențiale în comunicare? Pentru că te ajută să înțelegi cum funcționează literatura, cum se construiește un personaj, cum se dezvoltă o acțiune și cum se creionează un peisaj sau o stare emoțională. Mai mult decât atât, îți vor fi de folos nu doar la Evaluarea Națională, ci și în viața de zi cu zi – în cărțile pe care le citești, în filmele pe care le urmărești, în poveștile pe care le spui sau le scrii. 

Pe scurt, narațiunea și descrierea sunt importante pentru felul în care interpretezi lumea din jurul tău și pentru modul în care îți construiești și transmiți ideile (ca să nu îți mai întrebi profa „Doamna, dar la ce îmi folosește mie asta?...”). 

Nota bene pentru ce urmează să citiți în continuare.

  1. După nevoi, ritm și cunoștințe anterioare recapitulării, rezolvă modele integrale de Evaluare Națională din când în când.
  2. Îți recomand să aloci, în fiecare săptămână, timp pentru a rezolva cel puțin câteva exerciții practice, să nu le amâni pe toate pentru ultima săptămână - cea de recapitulare. Eficiența vine din practică, nu doar din teorie.
  3. Planificarea este orientativă și o poți modifica în funcție de propriile tale nevoi.
  4. În modulele ce urmează, se va avea în vedere o împletire a analizei literare cu elementele de limbă și comunicare, întrucât nicio componentă nu poate fi pe deplin înțeleasă fără cealaltă.

Așadar, sugestia mea pentru săptămânile creative ale recapitulării pentru examenul de Evaluare Națională este următoarea:

24 februarie - 9 martie 

Textul narativ

  • Narativul literar – în proză, in versuri: timp, spațiu; instanțele comunicării narative: autor, narator, personaje;
  • Momentele subiectului, etapele acțiunii;
  • Narațiunea obiectivă/subiectivă (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I);
  • Narativul nonliterar: actiune, participanți, timp, spațiu; 
  • Narativul în texte multimodale: text și imagine – banda desenată.
 
10 - 16 martie

Textul descriptiv

  • Caracterizarea personajului (directă, indirectă);
  • Descrierea unui peisaj, a unei emoții;
  • Text descriptiv literar și nonliterar;
  • Pastelul, fabula.

 

 
17 - 23 martie - recapitulare și variante

În ultima săptămână a perioadei dedicate textului narativ și a celui descriptiv, îți sugerez să-ți testezi cunoștințele prin multe tipologii de exerciții. Repetiția e plictisitoare, știu, dar nu degeaba se spune despre ea că e mama învățăturii. Revizuiește notițele despre textul narativ și cel descriptiv, rezolvă cel puțin două variante integrale de examen, exersează caracterizarea unui personaj și scrierea unui text descriptiv.

Ca bonus pentru această parte a materiei de Evaluare Națională care presupune mai puțină tehnică și mai multă creativitate și analiză, îți ofer o metodă de învățat utilă și eficientă, care te va transforma într-un expert în analiză literară: metoda SQ3R.

Metoda SQ3R este folosită ca o metodă de învățare utilă pregătirii pentru recapitulări de final de capitole și pentru examene și te va determina să intri într-o formă de dialog cu textul citit, fiind de altfel o modalitate de a interacționa direct și activ cu textul ce urmează a fi învățat. Învățând activ, te asiguri că ceea ce citești și repeți va avea un înțeles pentru tine și va fi mai interesant decât în situația în care înveți mecanic sau doar pentru a lua o notă mai mare.

Metoda este împărțită în cinci etape:

Etapa 1: Survey (Răsfoire) - Gândește-te cum dai scroll pe Insta: te uiți rapid peste feed ca să-ți faci o idee generală. Același lucru îl faci și cu textul: arunci o privire peste titluri, subtitluri și primele fraze, ca să vezi despre ce e vorba. Nu dedica prea mult timp fiecărui cuvânt, ci doar scanează ca să prinzi imaginea generală.

Etapa 2: Questions (Întrebări) – Citește atent titlurile, respectiv subtitlurile capitolelor, și transformându-le în întrebări de tipul Ce?, Cine?, Unde?, Când?, Cum?, De ce? Întrebările au rolul de a menține atenția trează și de a-ți mobiliza resursele (gândire, atenție, memorie) pentru lectură.

Etapa 3: Read (Citire) – Acum începe adevărata lectură! Citește cu atenție textul, căutând ideile principale și răspunsurile la întrebările tale. Scrie explicațiile și răspunsurile la întrebări, apoi citește-le într-o manieră atentă, fragment cu fragment. Cel mai bine e să citești pe bucăți, nu tot deodată, ca să nu ți se descarce prea repede bateria.

Etapa 4: Recite (Repetare) – După ce ai terminat de citit, încearcă să repeți (chiar și cu voce tare, dacă ai curaj) ideile esențiale și răspunsurile la întrebările din etapa de citire. Opțional, poți crea hărți mentale colorate sau schițe ca să-ți organizezi gândurile.

Etapa 5: Review (Recapitulare) – Recitește notițele relevante și corectează, dacă e nevoie, informațiile anterioare - completează schemele, figurile sau tabelele cu informații noi și corecte. Verifică dacă ai înțeles corect și completează ce ai omis. Încearcă să faci conexiuni între informațiile noi și ce știai deja din viața de zi cu zi, din filme, jocuri sau orice te pasionează. Asta te ajută să fixezi informația ca un profesionist!

Sunt mândră de faptul că ai parcurs deja o parte importantă a materiei! Așadar, începi să vezi cum se leagă elementele limbii de construirea textelor literare și nonliterare! Nu uita: scrisul și analiza textelor sunt abilități care se exersează, iar fiecare exercițiu pe care îl faci te apropie de reușită. Fii curios și deschis să cunoști literatura ca pe o experiență de descoperire a lumii și a sinelui, nu doar ca pe o materie de examen.

Succes la studiu și ne revedem în următorul modul, când vom aprofunda elementele de sintaxă!

EN Planner by Școala 9:

Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa scoala9@fundatia9.ro.

Maria Melente


Maria Melente este profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București. Iubește educația nonformală și învățarea prin joc și și-a făcut un țel din a crea conținuturi relevante pentru viața reală, în afara porților școlii. O găsiți pe Instagram, @profaderomana.ro, unde le dă sfaturi elevilor, rezolvă pentru ei teste de antrenament și prezintă recomandări de lectură deopotrivă pentru elevi, profesori și părinți.

Simina Popescu

ilustratoare

Simina Popescu e ilustratoare, autoare de bandă desenată, și îi place să scrie. Romanul ei grafic de debut, Leap, un coming-of-age story queer, va fi publicat în 2024 cu Macmillan US, și recent a făcut tranziția spre a scrie non-ficțiune și proză scurtă. E pasionată de reprezentarea LGBTQIA+ în media contemporană și de povești despre intimitate și emoții profunde.

CUVINTE-CHEIE

en_planner Evaluarea Națională română