EN PLANNER by Școala 9: Două profesoare te ajută să înveți din timp pentru Evaluarea Națională. Începem recapitularea la română cu fonetica și vocabularul
Mai sunt 5 luni până la examenul de Evaluare Națională. Te ajutăm să te pregătești cu un calendar care îți dă o structură pe zile cu ce să recapitulezi sau să înveți. Pornim de azi EN Planner la limba și literatura română.
07.01.2025
de Maria Melente, ilustrație: Simina Popescu
Finalul clasei a VIII-a poate fi dificil: se încheie încă o etapă din viața ta de elev, trebuie să iei decizii, să-ți alegi liceul, te cuprinde anxietatea noului început și nesiguranța. Pe deasupra, mai ai și presiunea celor două examene despre care toată lumea vorbește la școală și acasă. Cu neliniștea legată de alegerea liceului nu te putem ajuta prea mult, dar putem, în schimb, să fim alături de tine în pregătirea pentru Evaluarea Națională. Două profesoare au pregătit pentru voi un plan de învățare, organizat pe săptămâni, la limba și literatura română și la matematică. Vom publica articolele lor la începutul fiecărui modul, până la vacanța de vară, alături de calendare ilustrate de Simina Popescu. Astăzi, profesoara Maria Melente începe, pentru voi, recapitularea la română cu elementele de bază ale limbii: fonetică, vocabular, morfologie.
***
Te înțeleg, elev în an terminal al gimnaziului. Îți înțeleg ochii obosiți, nerăbdarea de a trece cu bine de Evaluarea Națională, neliniștea interioară cauzată de alegerea liceului, anxietatea care te copleșește din toate aceste motive - și, poate, multe altele.
Te înțeleg și colegii, și profesorii, și părinții tăi - deși, probabil câteodată ți se pare că duci singur o luptă cu presiunea și cu necunoscutul. Îți garantez că noi, adulții, am fost cândva în situația ta (unii dintre noi, poate, încă suntem) - în fața unui examen ce pare că ne definește în întregime viața. Am fost și noi acolo - și știm că viața înseamnă mai mult decât aceste presiuni.
Anul trecut, am creat o sugestie de planificare a materiei de bacalaureat la limba și literatura română (toate articolele din seria de BAC Planner sunt la final, iar aici găsești calendarele) din dorința de a ajuta elevii de clasa a XII-a să treacă de examen cu bine. Cum? Prin crearea de obiective, prin organizarea materiei într-un calendar pentru ca parcurgerea ei să nu fie un factor major, copleșitor de stres. O listă ordonată și eficientă, astfel încât să nu se simtă nimeni vinovat atunci când își asumă o binemeritată pauză. Ți se poate părea că materia este multă, iar timpul prea scurt - iar eu sunt aici ca să te ajut.
În acest an, vin către tine cu o planificare calendaristică de recapitulare a materiei de Evaluare Națională la limba și literatura română. La fel ca anul trecut, am structurat recapitularea pe module, astfel încât să ai suficient timp pentru a trece prin toată materia, fără a simți presiunea lui. Emoții vor exista - este nu doar normal, ci și sănătos pentru o astfel de etapă a vieții tale. Eu și colegii mei vom fi alături de tine întregul an.
Recapitularea din primul modul: 8 ianuarie - 16 februarie*
*Această perioadă a fost aleasă în concordanță cu perioada vacanței de ski din București, dar sugestia mea este ca materia să fie organizată și adaptată după bunul plac, în funcție de lungimea celui de-al treilea modul al județului din care provii.
Cred foarte mult într-un proces de învățare coerent, logic, secvențial, într-o organizare progresivă a dificultății pentru a facilita asimilarea conținuturilor materiei într-un timp scurt. Ce înseamnă acest lucru?
Cred, în primul rând, că nu putem înțelege nuanțele literaturii, nu putem „simți”, interpreta, analiza un text (fie el literar sau nonliterar) dacă nu avem cunoștințe minimale despre limba în care studiem această literatură. De aceea, am decis, și pe fondul programei, să începem recapitularea cu elementele de bază ale limbii (fonetică, vocabular, morfologie), care formează fundamentul pentru orice analiză ulterioară. În modulele ce vor urma, vom trece la aplicarea acestor cunoștințe în analiza tipurilor de texte. Este firesc să urmeze după partea de gramatică, deoarece, după cum deja am menționat, ai nevoie de fundamentele gramaticale pentru a înțelege structurile textelor.
De asemenea, vei observa că planificarea include perioade ample de recapitulare după fiecare bloc major de conținut, ce permit sedimentarea, fixarea noțiunilor, înainte de a trece la următoarea etapă.
Nota bene pentru ce urmează să citiți în continuare.
1. După nevoi, ritm și cunoștințe anterioare recapitulării, poți rezolva modele integrale de Evaluare Națională din când în când.
2. Îți recomand să aloci, în fiecare săptămână, timp pentru a rezolva cel puțin câteva exerciții practice, să nu le amâni pe toate pentru ultima săptămână - cea de recapitulare. Eficiența vine din practică, nu doar din teorie.
3. Planificarea este orientativă și o poți modifica în funcție de propriile tale nevoi.
4. În modulele ce urmează, se va avea în vedere o împletire a analizei literare cu elementele de limbă și comunicare, întrucât nicio componentă nu poate fi pe deplin înțeleasă fără cealaltă.
Așadar, sugestia mea pentru primele săptămâni de recapitulare pentru examenul de Evaluare Națională este următoarea:
8-12 ianuarie: fonetică
- tipuri de sunete: vocală, consoană, semivocală; corespondenţa sunet-literă; structura fonologică a cuvintelor: diftong, triftong, hiat; silaba, despărțirea în silabe (principiul fonetic); accentul, utilizarea corectă a accentului, variante accentuale admise/neadmise de normă; scrierea şi pronunţia cuvintelor de origine străină, conţinând foneme nespecifice limbii române.
13-19 ianuarie: vocabular
- cuvântul: formă şi sens (sensul de bază și sensul secundar; sensul propriu, sensul figurat); rolul contextului în crearea sensului; categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; câmpul lexical; mijloace de îmbogăţire a vocabularului (interne: derivarea, compunerea, conversiunea; cuvânt de bază şi cuvânt derivat; familia lexicală; externe: împrumuturi lexicale); îmbinări libere de cuvinte, locuțiuni, cuvinte compuse; confuzii paronimice, pleonasmul.
20-26 ianuarie: morfologie:
- Substantivul (genul, numărul, cazul; tipuri de substantive: comun, propriu; substantive colective, substantive defective; punctuaţia vocativului; corelarea cazului morfologic cu funcția sintactică; posibilități combinatorii ale substantivului; articolul; posibilități combinatorii ale substantivului);
- Numeralul: tipuri de numeral (cardinal, ordinal); aspecte normative; posibilități combinatorii ale numeralului;
- Prepoziția, conjuncția, interjecția.
27 ianuarie - 2 februarie: verbul și adverbul
- flexiunea verbului în raport cu numărul, persoana, modul și timpul: moduri verbale (indicativul, imperativul, conjunctivul şi condiţionalul-optativ) și timpurile lor; timpuri simple şi compuse; structura timpurilor compuse: verbe auxiliare (a fi, a avea, a vrea); verbe copulative (a fi, a deveni, a ajunge, a ieși, a se face, a părea, a rămâne, a însemna); forme verbale nepersonale; utilizări sintactice ale formelor verbale nepersonale: infinitivul, gerunziul, participiul, supinul; posibilități combinatorii ale verbului;
- tipuri de adverbe (de mod, de timp, de loc); gradele de comparație.
3-9 februarie: pronumele și adjectivul
- tipuri de pronume: pronumele personal, personal de politețe (flexiunea pronumelui personal în raport cu persoana, numărul, genul; flexiunea cazuală); pronumele reflexiv (diferența dintre pronumele reflexiv și pronumele personal); posibilități combinatorii ale pronumelui; anticiparea și reluarea prin clitice pronominale în cazul unor complemente; aspecte ortografice; pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv; pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal demonstrativ; folosirea corectă a pronumelor și a adjectivelor pronominale: interogativ, relativ şi nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire; pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie; posibilități combinatorii ale pronumelor și ale adjectivelor pronominale;
- gradele de comparație ale adjectivelor; articolul demonstrativ; acordul adjectivului cu substantivul; topica adjectivului; adjectivul participial; posibilități combinatorii ale adjectivului.
10-16 februarie - recapitulare
Nu pot încheia decât prin a-ți reaminti faptul că organizarea este cheia învățării. Nu te descuraja la citirea atâtor concepte - deja le-ai învățat, cândva, în anii anteriori de școală, așa că nu îți rămâne decât să îți actualizezi teoria pentru a o aplica în exerciții. După cum ai observat, m-am străduit să echilibrez volumul de informație cu timpul disponibil. Fiecare zi, fiecare oră pe care o aloci studiului te va apropia cu un pas de reușită.
Dar, la fel de important, vreau să-ți reamintesc ceva: învățarea nu este doar o acumulare de informații, ci și un proces prin care îți exersezi răbdarea și încrederea în propriile forțe.
Succes și spor la treabă! Ne revedem în următorul modul!
Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro.