În vara anului trecut, pe 18 august 2020, ministrul Educației de atunci, Monica Anisie, semna ordinul prin care se aproba programul „Școala de acasă”, prin care 250.000 de tablete conectate la internet urmau să fie distribuite elevilor din România.
Promisiunea Guvernului a fost că tabletele vor ajunge la elevi până la începerea anului școlar 2020 – 2021, însă a fost nevoie de o perioadă de patru luni de la începerea școlii și trei licitații. Prima a fost câștigată de Orange la sfârșitul lunii august, care a ofertat pentru 82.826 de tablete, a doua de Vodafone, la începutul lunii octombrie, care s-a angajat să livreze 108.327. Ultima licitație a fost câștigată la începutul lunii noiembrie de Orange și Vodafone împreună?, ambele angajându-se să distribuie 58.847 de tablete.
Foto: Ministerul Educației
Câtă calitate încape în 503 lei pe tabletă, cu internet pe doi ani inclus
Prețul unitar pentru o tabletă a fost, cel mai mic, de 503 lei, fără TVA. De asemenea, în acest preț intră și conexiunea la internet pentru o perioadă de 24 de luni. Ce performanțe poate oferi o tabletă care se încadrează în prețul cerut de Guvern? E o întrebare la care am încercat să aflăm răspunsul cu ajutorul unor specialiști în tehnologie.
Am analizat tableta Vonino Magnet M50, care a ajuns la cei mai mulți din elevii înscriși în programul „Școala de acasă”. Diferențele tehnice între modelele de tablete distribuite de Orange și Vodafone sunt foarte mici.
„Chiar dacă nu vorbim de specificații de top pentru această tabletă, totuși, reușește să fie una fiabilă, oferind și o autonomie a bateriei relativ bună, grație acumulatorului de 6000 mAh”, e de părere specialistul în analiza de date, Antonio Glodeanu, de la Ana Online Solutions.
Despre ecranul tabletei, acesta spune că „este unul mediu ca performanță, însă putem spune că e suficient pentru a face teme online, a citi documente și a urmări lecția video predată de profesor”.
„Tableta vine cu un procesor Unisoc octa-core cu 2 X ARM Cortex, la 1,8 GHz și cu 6 X ARM Cortex-A55, ceea ce face ca dispozitivul să funcționeze optim în aplicațiile de bază, Classroom, pentru școală. Mai putem adăuga faptul că tableta are 3 GB de RAM, aproape de limita inferioară, dacă ar fi să comparăm cu alte dispozitive din același segment”a mai spus Antonio Glodeanu.
„Per total, însă, tableta Vonino Magnet G50 este un dispozitiv cu caracteristici tehnice, putem spune suficiente pentru activitățile educaționale de bază.”
Foto: Ministerul Educației
„Drum lung până să le prindă din urmă pe cele de top”
Specialistul în tehnologie Bogdan Cazacu, CEO-ul SecretChip Consulting, e de părere că o comparație cu alte dispozitive de pe piață este destul de greu de făcut, întrucât combinația CPU+GPU (n.r. procesor+unitatea de procesare grafică) aleasă de producător o face să fie relativ unică pe piață, dar în același timp și destul de slabă din punct de vedere tehnologic comparativ cu alte dispozitive precum iPad-ul Apple sau Galaxy Tab de la Samsung.
„Cum a ales producătorul să combine cele opt procesoare (de fapt) este oarecum un standard în ziua de azi - introducerea mai multor tipuri de procesoare pe aceeași placă de bază rezultând ceea ce se numesc SoC (system on chip) - însă nu o face să fie mai presus decât altele din clasa sa. Poate dacă e să analizăm procesor cu procesor și funcțiile fiecăruia, poate găsim o diferență între ea și altele din clasa ei”, e de părere specialistul Bogdan Cazacu.
Acesta ar încadra tableta în categoria entry level, „întrucât ca și performanțe însumate aceasta mai are drum lung până sa le prindă pe cele de top”.
„Dacă ar fi sa fac o comparație dintre SoC-ul T610 și să zicem arhitectura de procesare de pe un Xiaomi 10T Pro 5G, un telefon high-end la prețuri modeste, as spune că tehnologia SoC-ului T610 se potrivește mai degrabă plăcilor integrate industriale, acestea neavând nevoie de foarte multă putere de calcul să își facă treaba, sau mini computerelor, vezi Raspberry Pi”, mai adaugă Bogdan Cazacu.
„Aceasta nu este un dispozitiv nici măcar din gama medie, ci mai degrabă din gama entry-level.” - Bogdan Cazacu, specialist IT
Ce „valabilitate” are tableta pentru „Școala de acasă”
Aplicațiile evoluează într-un ritm rapid, sunt într-o continuă dezvoltare și cer mai multe resurse hardware. Cât timp ar fi aceasta viabilă pentru a fi de ajutor la școală?
Trebuie menționat ceva aici și anume că aceste tablete, oficial, vor fi blocate de la instalarea oricăror aplicații din celebrul Google Play Store, deși au apărut deja filmulețe în care se „deblochează” tableta.
Sistemul de operare pe care îl folosește aceasta a fost conceput cu scopul de a restricționa de la distanța accesul la aplicații sau alte programe care nu sunt compatibile cu programa școlară.
În acest sens, durata de viața al acestui dispozitiv poate fi destul de bună, peste 2 ani. Asta dacă nu este supus „stresului” tehnologic ca restul de dispozitive pe care le deținem, smart tv, telefon, laptop, etc, și cu mențiunea că dezvoltarea ulterioară a suitei de aplicații instalate, adică pe lângă Google Classroom, păstrează o linie de cerințe hardware compatibile cu arhitectura actuală.
„Însă, acest fapt poate să se schimbe radical odată cu utilizarea acestuia, temperatura ambientală de stocare/utilizare, supraîncărcarea, deși are o protecție a sa pentru prevenirea acestui lucru, lovituri/căderi - în general factori externi dar și interni precum uzarea bateriei, reducând astfel durata de viață la 1-1,5 ani sau chiar mai puțin”, este răspunsul specialistului Bogdan Cazacu.
Elevii sunt învățați cum să „scape” de sistemul de securizare
Pe Youtube și pe diverse site-uri au apărut deja tutoriale în care elevii care au astfel de tablete sunt învățați cum să dezactiveze sistemul de securizare care nu le permite elevilor să instaleze aplicații suplimentare. Ceea ce poate duce la uzarea mai rapidă a dispozitivului.
Expertul în securitate cibernetică Andrei Avădănei, CEO Bit Sentinel, este de părere că principalul risc pentru aceste tablete, care au sistemul de securizare activ, este imposibilitatea de a instala aplicații de tip antivirus. Iar asta ar necesita educarea utilizatorilor în ceea ce privește navigarea în siguranță pe dispozitivele electronice.
Andrei Avădănei face câteva recomandări pentru ca tabletele Ministerului ca să nu fie vulnerabile la atacuri cibernetice:
- evitați pe cât posibil descărcarea fișierelor de tip Office (cu extensia doc, docx, xls, xlsx), PDF;
- navigați doar pe site-uri de încredere și doar pe site-uri necesare pentru a participa la clase;
- activați controlul parental Youtube;
- aveți grijă ce e-mail-uri deschideți în Gmail, asigurați-vă că adresa de e-mail a expeditorului este corectă;
- nu furnizați informații personale (nume, prenume, vârstă, adresă etc) decât în preajma unui adult și doar dacă este strict necesar la cursuri);
- asigurați-vă că site-urile pe care le accesați au în permanență iconița cu lacăt, ce sugerează că este o conexiune securizată;
- nu vă conectați la rețelele Wi-Fi nesecurizate dintr-un spațiu public (parc, școală sau un restaurant) decât pentru activități neimportante, ce nu necesită introducerea unei parole, plata unui serviciu.
La cine au ajuns tabletele
Tabletele au ajuns la elevi din învățământul primar, gimnazial și secundar, forma de învățământ de zi și cu frecvență. De asemenea, tablete au primit și elevii proveniți din medii defavorizate. Au fost luați în considerare elevii ale căror familii nu dețin niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet și cei de cetățenie română care s-au întors pe teritoriul României de la declanșarea pandemiei de coronvirus și nu au posibilitatea sau nu dețin un dispozitic cu conexiune la internet.
„Deteriorarea sau sustragerea echipamentelor/dispozitivelor electronice înainte de expirarea duratei normale de utilizare atrage după sine responsabilitatea reprezentanților legali/tutorilor. Unitățile de învățământ preuniversitar de stat din ciclul gimnazial sau după caz autoritățile publice locale dispun măsuri legale de recuperare a prejudiciilor create”. se arată în decizia Guvernului. Cu alte cuvinte, dacă le strică, le plătesc.
Foto principală: Dumitru Angelescu