Temele pentru acasă sunt o realitate în sistemele de învățământ din toată lumea. Un studiu din 2012 realizat de Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) arată că timpul alocat de elevi pentru temele de acasă diferă mult de la o țară la alta. În China, de exemplu, țara cu cel mai performant sistem de educație din lume, potrivit rezultatelor PISA, unde elevii sunt cu aproximativ 3 ani de școlarizare peste majoritatea țărilor membre ale OECD - copiii alocă aproximativ 14 ore pe săptămână temelor de acasă.
În același timp, în Coreea de Sud, țară aflată pe un onorabil loc șapte în clasamentul mondial al PISA, media de timp săptămânală petrecută pentru rezolvarea temelor este sub 3 ore. Estonia, țara europeană cu cel mai bun sistem de educație în prezent, le dă copiilor teme cam de o oră pe săptămână.
Elevii români lucrează în medie peste 7 ore săptămânal.
„La unele materii, temele sunt exagerat de multe”
Având în vedere variația duratei de timp dedicat temelor pentru acasă, inclusiv în cazul țărilor de pe podiumul lumii la învățământ, ne-am pus întrebarea „cât de mult este, totuși prea mult?”
Pentru a răspunde, am inițiat un chestionar cu răspunsuri anonime, care a fost completat de 100 de elevi, cu vârste între 14 și 19 ani, provenind din instituții de învățământ variate, atât din mediul urban, cât și din cel rural.
40% dintre respondenți au mărturisit că petrec aproximativ 2 ore pe zi făcând teme, adică un total de aproximativ 14 ore pe săptămână dedicate lucrului individual. Alți 30% dintre elevi care au declarat că pot petrece până la 3-4 ore zilnic făcându-și temele. Asta înseamnă că 70% dintre elevii consultați își petrec peste 16-17 ore pe săptămână făcând teme.
„Din punctul meu de vedere, cantitatea de teme primită variază foarte mult. La unele materii, precum româna, matematica, poate chiar fizica și chimia, temele sunt exagerat de multe. Însă, la alte materii, temele sunt puține, poate chiar nu există. Cred că ar trebui să fie oarecum un echilibru”, spune Roxana E. Acum este elevă într-a noua la un liceu cu profil real și se teme că orele dedicate lucrului individual vor crește chiar și mai mult față de clasa a opta.
„Uneori simt că nu am destul timp pentru mine și pentru ceea ce îmi place cu adevărat să fac. De când am intrat la liceu, nu am mai avut la fel de mult timp să mă ocup de muzică, spre exemplu”, a mai spus Roxana. Astfel, 31% din elevi au declarat că volumul de teme pe care îl primesc, alături de orele de meditații și de școala în sine îi împiedică adesea să practice activități extrașcolare.
Matematica, fizica, informatica și româna, reginele temelor
Mai mult, 70% dintre cei ce au completat chestionarul au afirmat că, zilnic, au teme la aproximativ două-trei materii. Un semn bun este, totuși, faptul că doar 2% din respondenți, aceștia fiind înscriși la profile de tip real, au mărturisit că au teme la mai mult de patru materii.
În vârful clasamentului se află matematica, fizica, informatica și limba română, etichetate ca fiind materiile ce necesită cel mai mult timp de lucru suplimentar acasă. Limbile străine precum engleza, franceza, germana sau spaniola figurează și ele în topul elevilor intervievați.
În ceea ce-i privește pe cei de la liceele vocaționale cu profile artistice, spre exemplu, marea majoritate a spus că cel mai mult timp îl alocă orelor de chitară, de teatru sau de orchestră.
S-a regăsit pe lista materiilor generatoare de teme și educația fizică. Explicația dată de cei 4 elevi care au menționat-o a fost faptul că, în timpul cursurilor online, profesorii de sport au dat ca temă realizarea de eseuri sau compuneri despre sporturi sau sportivi.
Întrebați fiind despre cum percep cantitatea de teme primită, 59% din elevi au afirmat că este „de ajuns”. Unu din cinci copii consideră însă că au „prea multe teme”.
Un alt aspect interesant a fost modul în care elevii de la liceele tehnologice percep acest subiect. Pe lângă temele de zi cu zi, aceștia au anual de făcut practică în diferite locuri, în funcție de profilul pe care îl urmează. Aceștia se simt adesea copleșiți de numărul mare de ore petrecute la „job”, uneori chiar până în luna iulie, în timpul vacanței.
Elevii români simt că învață cel mai bine făcând proiecte și experimente, rezolvând probleme și exerciții sau elaborând referate pe diverse teme. „Cel mai mult îmi place să fac experimente, deoarece înțeleg mai bine lecția predată de profesor. De asemenea, durează mai puțin, rămânându-ți și timp liber”, povestește Elena C., elevă în clasa a douăsprezecea.
Mai multe teme în școala online
În finalul chestionarului, tinerii au fost rugați să realizeze o paralelă între școala online și școala propriu-zisă, în ceea ce privește volumul de teme primit. 72% au menționat că au primit cea mai mare cantitate în timpul orelor virtuale, iar acest fapt înseamnă că au avut de petrecut foarte multe ore la studiu și în fața computerului.
Expertul în parenting Urania Cremene a menționat într-un interviu pentru Școala 9 că temele ar trebui să respecte regula „10 minute pe nivel școlar”. Adică un copil de clasa întâi să aibă o temă care să-i ocupe 10 minute, și abia un licean din ultimul an să ajungă la două ore de teme pe zi.
„Temele, per se, nu sunt un lucru rău. Temele îi ajută pe copii să fie mai responsabili, mai atenți și să se asigure că au înțeles ce s-a predat la clasă. Problema apare atunci când temele ocupă tot timpul liber al copiilor, adică atunci când, după câteva ore de școală, copilul vine acasă și mai are și acolo încă vreo câteva ore de teme”, a menționat specialista.
Urania Cremene spune și că nu este demonstrat științific faptul că o cantitate mai mare de teme înseamnă și o pregătire mai bună.
„Când copiii sunt obosiți și ajung să simtă că e prea mult, ei clachează. Unii dintre ei ajung chiar la depresie, la stimă de sine scăzută, alții renunță să mai învețe, pentru că nu se mai simt capabili. Așa apar dezinteresul și lipsa de motivație vizavi de învățare.”