Ce învață copiii la grupa mică? Cum să-și ajusteze părinții așteptările

Ce învață copiii la grupa mică? Cum să-și ajusteze părinții așteptările

Să raporteze numărul la cantitate, să numere în concentrul 0-3, să învețe cuvinte noi, să le conștientizeze înțelesul și să le utilize în contexte diferite și adecvate, să poată fi atenți la activități timp de 15-20 de minute, să cunoască părțile corpului uman și anumite caracteristici ale anotimpurilor. Sunt o parte dintre achizițiile pe care trebuie să și le însușească un copil la finalul grupei mici la grădiniță. Ema Tănase, profesor pentru învățământul preșcolar, le spune părinților ce trebuie să urmărească la copiii lor pe parcursului primului an de grădiniță. 

10.12.2021

de Ema Tănase

Părinții trebuie să știe că grădiniță perfectă nu există, dar că există această instituție specializată care asigură copiilor lor o dezvoltare normală și-i pregătește treptat pentru anii de școală. În plus, asigură și o supraveghere permanentă cinci zile din șapte din partea unor cadre didactice pregătite pe domeniu, pe timpul cât aceștia sunt la serviciu. 

Sunt multe nemulțumiri care vin din partea părinților atunci când este vorba despre educația copiilor lor, mai ales când intră în colectivitate. Unele sunt realiste și justificate, altele provin din expectanțele prea mari ale lor. Nu există grădiniță ideală, cum nu există nici copii și părinți identici, cu nevoi la fel. 

Părinții trebuie să fie conștienți de rolul grădiniței în viața copiilor lor. Această instituție de învățământ este prima formă de socializare, îmbunătățește somnul și masa, iar ca mediu de învățare, reduce timpul petrecut acasă la TV sau cu bona, timp care este înlocuit cu activități didactice. 

„Admiterea” la grădiniță

Cunoaștem faptul că cei mici nu au același ritm, dar copiii trebuie să aibă o bază de competențe și achiziții deja însușite de acasă. Există lucruri pe care trebuie să le știe din sânul familiei:

- Copiii trebuie să știe să folosească oala sau toaleta. Este chiar una dintre condițiile impuse de către grădinițele de stat. Este important ca cei mici să nu mai poarte scutec la momentul începerii grădiniței.

- Este important ca preșcolarii, cât de cât, să știe să se îmbrace și dezbrace singuri, deși vor primi ajutor constant de la personalul didactic și auxiliar. De preferat este ca pentru grădiniță, să li se dea copiilor haine ușor de îmbrăcat și dezbrăcat. 

- La peste 3 ani, este de așteptat ca cei mici să știe să mănânce singuri, mai ales că ei utilizează lingura și furculița de la vârsta de un an. Asta nu înseamnă că ei nu vor primi sprijin din partea educatoarelor sau celorlalte persoane delegate să îi aibă în grijă.  

Printre nemulțumirile profesorilor se numără cel mai adesea paleta prea largă de opționale, metode de predare depășite, folosirea unor „pedepse”, folosirea mijloacelor tehnice moderne digitale zilnic și petrecerea în fața ecranelor pe perioadă mare de timp. La ce să se aștepte părinții când termină copiii grupa mică? Ce învață ei în primul an de grădiniță? Ce își însușesc ca achiziții pe plan cognitiv, socioemoțional, verbal și motric?

Dezvoltare în cinci direcții

Se urmărește de la grupa mică până la grupa mare o abordare holistică. Se urmărește dezvoltarea copilului pe cele cinci domenii de dezvoltare: cognitivă,  fizică, emoțională, dezvoltarea limbajului, atitudinilor de învățare. 

În cadrul domeniului de dezvoltarea a limbajului și îmbogățirii acestuia, copiii cu vârsta cuprinsă între 3-4 ani trebuie să participe activ timp de 15-20 de minute la activitățile de grup/joc, să distingă sunetele ce compun cuvintele, pentru a le pronunţa, să învețe cuvinte noi, conştientizându-le înţelesul, pentru a le folosi în contexte adecvate, să comunice impresii, să exprime în propoziții simple, dar corecte trăiri, întâmplări, să inițieze conversații cu colegii, să memoreze poezii scurte. Preșcolarii, la solicitarea educatoarei, pentru exersarea pronunțării unor consoane (r, s, t, v) integrate în cuvinte ar putea fi implicați activ în jocuri didactice. Un copil poate alege o jucărie, o denumește, spune ceva despre aceasta și efectuează diferite acțiuni specifice jucăriei. 

Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii vizează cunoaşterea de către copii a aspectelor caracteristice mediului apropiat pentru a se adapta uşor la cerinţele acestuia, cunoaşterea corpului uman, vieţuitoarelor, plantelor şi obiectelor din mediul înconjurător folosind materiale intuitive, aplicarea de către aceștia a normelor de comportare specifice asigurării sănătăţii şi protecţiei omului şi naturii, recunoaşterea anumitor schimbări şi transformări din mediul înconjurător. 

Ce ține de atitudini de învățare se urmărește stabilirea de relații între obiecte și grupuri de obiecte după diferite criterii, înțelegerea relațiilor spațiale, clasificarea unor obiecte după diferite criterii, să numere de la 0 la 3 și să raporteze numărul la cantitate, să recunoască forme geometrice. Se pot desfășura exerciții pentru consolidarea achizițiilor logico-matematice cum ar fi jocul „Așezăm, grupă, și cu flori ne jucăm”. Copiii de grupă mică ar trebui să grupeze obiectele după diferite criterii: număr, culoare, formă, mărime, să identifice poziţia spaţială pe care o ocupă un obiect în raport cu un reper prestabilit și să recunoască formele geometrice - pătratul şi rotundul.

Formarea de deprinderi și practici privind dezvoltarea fizică înseamnă că la finalul grupei mici, copiii trebuie să se poată orienta în spațiu ajutându-se de repere date, să aibă o ținută corporală corectă, să aibă deprinderi motrice de bază și executarea unor mișcări ritmate prin antrenarea diferitelor părți ale corpului. 

Un exemplu bun și pentru întreținerea igienei este exersarea unor acțiuni pe cântec precum spălarea corectă pe mâini prin utilizarea jocului cu text și cânt „Un elefant se legăna”. Copiii interpretează primele trei strofe ale cântecului în timp ce execută mișcările corespunzătoare igienizării corecte a mâinilor: deschiderea robinetului, picurarea săpunului, frecatul mâinilor, palmelor una față de cealaltă, spălarea fiecărui deget, clătirea cu apă, închiderea robinetului cu cotul, desprinderea prosopului de hârtie, ștergerea mâinilor și aruncare acestuia la coș.

Legat de dezvoltarea emoțională, copiii pe parcursul întregului an trebuie să dezvolte spiritul de echipă, ar trebui să le crească treptat încrederea și să poată întreține relații atât cu colegii de vârsta lor, dar și cu adulții. E nevoie ca adulții să aibă în vizor cum se raportează aceștia la mediu, la ceilalți și la propria persoană.  Educatoarea salută întreaga grupă, apoi se adresează unui copil spunându-i numele și câteva cuvinte (Bună dimineața, Mihai! Mă bucur că astăzi ai ajuns la grădiniță!). Copilul răspunde salutului educatoarei, apoi alege un coleg de grupă pe care îl salută în aceeași manieră (Bună dimineața, Robert ! Sunt bucuros să ne reîntâlnim!). Activitatea continuă, toți copiii salutând pe rând un coleg căruia îi adresează complimente.

Foto credit: Dumitru Angelescu

Ema Tănase

profesor pentru învățământul preșcolar

Pe lângă joaca serioasă cu copiii de la grădiniță, sunt contributor la două publicații online, Elita României și Viitorul României și realizez interviuri ce promovează valorile românești. Nutresc sentimente față de țara noastră, ba chiar descopăr că pot contribui un strop la îmbunătățirea ei prin meseria pe care mi-am ales-o. 

CUVINTE-CHEIE

copii grupa mica ce invata copiii la grupa mica abilitati copii patru ani