Ce valori consideră diferite țări că ar trebui învățate la școală

Ce valori consideră diferite țări că ar trebui învățate la școală

O societate are nevoie de viitori adulți independenți sau obedienți? Religioși sau doar altruiști fără ca asta să aibă legătură cu vreo credință? Școala ar trebui să dezvolte apetența pentru muncă sau imaginația? 88 de țări, printre care și România, au fost chestionate cu privire la aceste valori, scrie Visual Capitalist. Rezultatul arată că fiecare țară are propriile concepții despre ce e mai important în viață. 

22.01.2022

de Ionuț Fantaziu

O mare parte dintre valorile pe care le considerăm importante atunci când devenim adulți ne-au fost insuflate în timpul copilăriei noastre. În primii ani de viață, până în jurul vârstei de 8 ani, creierul nostru poate fi modelat mult mai ușor și este puternic influențat de ce se întâmplă în jur. În funcție de mediul în care ai crescut este foarte posibil să fi fost expus la valori diferite în timpul copilăriei în comparație cu altcineva care a crescut în altă țară sau într-o altă familie. 

Anders Sundell, cercetător în domeniul politicii la Universitatea Gothenburg, a făcut o serie de grafice în care sunt ilustrate ce valori importante cred adulții că ar trebui să învețe copiii, scrie Visual Capitalist. Pentru realizarea graficelor au fost studiate răspunsuri din peste 80 de țări. Datele au fost analizate din arhiva World Values Survey, o companie de studii sociologice care intervievează sute de mii de participanții din întreaga lume pe diverse teme. Printre respondenți se află și români.

Celor care au participat la studiu li s-a cerut să aleagă până la cinci calități pe care le consideră mai potrivite pentru copii. Lista din care au ales a cuprins valori precum: bunele maniere, independența, munca, sentimentul de responsabilitate, imaginația, toleranța și respectul față de ceilalți, economisirea banilor, determinarea și perseverența, religia și credința, altruismul și obediența.

Cercetătorul a luat datele sondajului și a calculat proporția de oameni dintr-o țară care a ales fiecare calitate. Apoi a selectat calitățile pe care le-au ales cei mai mulți și a creat trei grafice diferite pentru a arăta contrastul dintre națiuni în funcție de valorile pe care le consideră importante pentru cei mici. 

S-au evidențiat următoarele valori puse în antiteză: independența și obediența, altruismul și credința religioasă și munca grea și imaginația. Pentru români, au câștigat independența, credința religioasă și munca, acestea fiind valorile pe care le consideră cele mai importante pentru societate. 

Independență versus obediență

Locuitorii din Norvegia sunt cei mai convinși de faptul că, de la vârste fragede, copiii trebuie să învețe că e important să fie independenți. Mai sunt și alte țări nordice în acest top. Nu e o surpriză având în vedere că, de exemplu, potrivit datelor Eurostat, tinerii suedezi, se mută din casele părinților, în medie, după ce au împlinit între 17 și 18 ani. 

În aceeași parte a graficului, a celor care susțin independența, se află și România. La polul opus, țările care consideră că obediența este cea mai importantă sunt Nicaragua și Ecuador. De asemenea, locuitorii din Irak și Egipt consideră independența mai puțin importantă ca valoare pe care copiii să o învețe. 

Altruism versus credință religioasă

Adulții din Danemarca cred cu tărie că altruismul este foarte important. De aceeași părere mai sunt și britanici, francezii, canadienii, australienii sau argentinienii. Americanii sunt împărțiți și cam un sfert cred că altruismul e important, în timp ce restul sunt de părere că e mai importantă credința religioasă. Românii sunt de părere că e mai importantă credința religioasă și au cam aceeași pondere ca georgienii, ciprioții sau turcii. La polul opus, cei mai mult cred în faptul că primează credința pentru copii locuitorii din Bangladesh. 

Muncă versus imaginație

Suedezii, norvegienii, danezii și finlandezii consideră că imaginația este mult mai importantă decât munca. De altfel, e comparația cu cea mai disproporționată situație. Pe lângă țările nordice, mai pun preț pe imaginație și spaniolii, elvețienii, olandezii, dar și japonezii. De asemenea, un caz aparte este al sud-coreenilor, care cred că ambele sunt importante. Românii dau o mai mare importanță muncii decât imaginației cam în același procent ca armenii, thailandezii sau chinezii. Țara în care imaginația este considerată cel mai puțin o valoare este Egiptul. 

Foto: Eli Driu

Ionuț Fantaziu

jurnalist

E absolvent al Facultății de Jurnalism din Iași. În 12 ani de presă a lucrat în redacțiile de la Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul Zilei, Yahoo News și GreatNews. E interesat de educație, tehnologie și probleme societății.

CUVINTE-CHEIE

valori educație valori școală studiu