Cum să crești un copil de succes. Sfaturi de parenting de la o mamă a trei fiice cu cariere de succes: două conduc companii IT și una este medic

Cum să crești un copil de succes. Sfaturi de parenting de la o mamă a trei fiice cu cariere de succes: două conduc companii IT și una este medic

Dezvoltarea curiozității, bunătății și inteligenței emoționale la o vârstă fragedă îi va ajuta pe copii să reușească la vârsta adultă. Dar există o abilitate pe care părinții nu pun accent suficient de mult pentru copiii lor astăzi: autoreglarea, explică jurnalista, profesoara și scriitoarea americană Esther Wojcicki, în vârstă de 81 de ani.

24.03.2023

de Adelina Mărăcine FOTO Dumitru Angelescu

Atunci când copiii învață să se autoreglementeze, înțeleg mai bine importanța timpului și cum să își gestioneze propriile comportamente și acțiuni. „Acesta a fost un lucru pe care l-am predat cu prioritate fiicelor mele când erau mici și a contribuit la succesul lor”, scrie jurnalista americană Esther Wojcicki, într-un articol publicat pe cnbc.com. 

Cele trei fiice ale sale, Susan, Janet și Anne, au ajuns în vârful unor profesii competitive, dominate de bărbați. Susan este director executiv (CEO) al YouTube, Janet este medic, iar Anne este cofondatoare și CEO al companiei 23andMe.

Esther Wojcicki este autoarea cărții „Cum să formezi oameni de succes” („How To Raise Successful People”), tradusă și publicată în România de Editura TREI. 

„Celebra îndrumatoare a multor minți sclipitoare din Silicon Valley și mama a trei fiice cu niște cariere strălucite, Esther Wojcicki dezvăluie metodele sale îndelung testate (acasă și la clasă) pentru a crește niște copii fericiți, spontani și siguri pe forțele proprii. Rețeta ei educațională constă dintr-o combinație a cinci valori cardinale: încredere, respect, independență, colaborare și generozitate.” -  

din descrierea cărții „Cum să formezi oameni de succes” 

Cine este Esther Wojcicki

Esther Wojcicki, celebra educatoare, jurnalistă și mamă, este recunoscută pentru competențele ei în metoda „învățării mixte” și pentru integrarea tehnologiei în procesul educațional. În anii 1990 a fondat renumitul program de studii media de la Palo Alto High School din California. Wojcicki este vicepreședinte al Creative Commons și a avut un rol esențial în lansarea Google Teachers Academy. Actualmente își desfășoară activitatea în California, potrivit Libris.ro. 

Copiii trebuie să învețe autoreglarea acum mai mult ca niciodată

În urmă cu 20 de ani, copiii se întâlneau cu prietenii în persoană, se jucau afară, făceau puzzle-uri și citeau cărți. Lucrurile s-au schimbat mult de atunci. Suntem în permanență pe dispozitive electronice, punctează autoarea. 

„Iar copiii sunt pricepuți la tehnologie. Am văzut copii de clasa a doua cerând telefoane mobile de la părinți pentru a face fotografii sau pentru a intra pe rețelele de socializare. Dar nu atât de mult accesul pe care îl au copiii mă îngrijorează. Ci lipsa de autocontrol și de autoeficacitate în ceea ce privește acest acces. Cât timp ar trebui să petreacă copiii pe un dispozitiv digital? Cât de des ar trebui să îl folosească? Ce ar trebui să facă pe el?”, continuă jurnalista americană. 

Autocontrolul nu se referă doar la timpul petrecut în fața ecranului. În cele din urmă, îi ajută să devină mai capabili și mai încrezători în toate aspectele vieții lor, explică Wojcicki. 

Cum îi pot ajuta părinții pe copii să se controleze

Autoarea oferă o serie de sfaturi pentru părinții care vor să-și învețe copiii această abilitate atât de utilă pentru viitorul lor personal și profesional, iată care sunt acestea:

1. Modelează o relație sănătoasă cu tehnologia.

Gândiți-vă la ultima dată când ați mâncat prânzul în timp ce compuneți un e-mail, în timp ce ascultați un podcast și vă verificați telefonul de fiecare dată când sună. Cu toții am trecut prin asta.

Copiilor le poate fi greu să se autoregleze pentru că părinții lor modelează acest comportament. „Nu uitați, copiii noștri ne urmăresc și ne copiază în mod constant”, atrage atenția jurnalista. 

În plus, un sondaj efectuat în rândul a peste 6.000 de participanți a constatat că 54% dintre copii consideră că părinții lor își folosesc prea des dispozitivele. Mai mult, 32% dintre copii s-au simțit „neimportanți” atunci când părinții lor vorbeau la telefon.

„Neimportanți. Asta mă întristează. Câți dintre noi, adulții, ne-am simțit așa când cineva și-a verificat telefonul în timpul unei conversații? Da, telefoanele creează dependență, dar pentru binele copiilor noștri și al nostru, trebuie să stabilim limite.” - Esther Wojcicki, jurnalistă și scriitoare americană 

2. Învățați-i să fie răbdători.

Autoreglarea este alcătuită din multe abilități, iar una dintre ele este răbdarea, explică autoarea, în sursa citată. Un studiu privind gratificarea amânată a constatat că copiii care sunt capabili să aștepte mai mult timp pentru recompense tind să aibă rezultate mai bune în viață.

Iată opusul învățării răbdării: să lași un copil să fie online toată ziua - în mașină, în restaurante, la masă.

„Pentru fetele mele, așteptarea și economisirea făceau parte din viața noastră. Nu aveam prea mulți bani când erau mici, așa că am economisit pentru ceea ce ne doream. Fiecare dintre ele avea propriul lor purceluș și îl umpleau bănuț cu bănuț. Am tăiat chiar și cupoane din ziar în fiecare duminică. Când reușeau să cumpere ceva ce-și doreau datorită răbdării lor, simțeau un sentiment de împlinire.” Esther Wojcicki, jurnalistă și scriitoare americană 

3. Lăsați-i să se plictisească.

„În calitate de profesoară, elevii mei se plângeau uneori la mine că nu le puteam menține atenția în timpul cursurilor. Dar niciodată nu m-am supărat sau m-am ofensat”, povestește jurnalista. 

„Am profitat de asta ca de o oportunitate de învățare și le-am spus: «Vreau să vă duceți acasă și să vă întrebați părinții dacă se plictisesc vreodată la locul de muncă. Dacă vă întoarceți mâine cu răspunsul că nu se plictisesc niciodată, puteți sări peste prelegerea mea». Asta le-a atras atenția. «A fi plictisit este o pregătire pentru viață», le-am spus. «Voi vă antrenați chiar acum». Au râs, dar au înțeles cu toții. Viața este uneori, sau adesea, plictisitoare.” Esther Wojcicki, jurnalistă și scriitoare americană 

Dar poți învăța multe în acele momente, continuă Wojcicki: „Poți fie să te duci direct la telefon, fie să visezi: Care sunt obiectivele tale? Care sunt următorii pași? Ce obstacole vă stau în cale? Unde simțiți cea mai mare emoție, cea mai mare speranță?”. 

4. Stabiliți reguli pentru folosirea dispozitivelor tehnologice 

În mod surprinzător, e de părere jurnalistă, mulți părinți nu stabilesc reguli de bază pentru copiii lor, atunci când vine vorba de utilizarea unui smartphone, laptop sau tabletă.

Iată ce sfaturi oferă Esther Wojcicki:

  • Stabiliți un plan împreună cu copiii, implicați-i în alegerea regulilor; 
  • Fără telefoane în timpul meselor, fie că vă aflați acasă sau în vizită la altcineva;
  • Fără telefoane după ora de culcare. Explicați-le copiilor importanța somnului pentru dezvoltarea creierului și amintiți-le că organismul lor crește atunci când dorm;
  • Copiii mai mici, începând cu vârsta de patru ani, ar trebui să fie învățați cum să folosească telefoanele mobile în caz de urgență;
  • Copiii ar trebui să vină cu propriile politici privind telefoanele mobile pentru vacanțele în familie sau pentru orice fel de activitate socială în care trebuie să fie prezenți. 
  • Asigurați-vă că aleg o sancțiune pentru nerespectarea propriei lor politici (de exemplu, pierderea unei anumite perioade de timp pe un dispozitiv):
  • Discutați despre ce fotografii și înregistrări audio sunt adecvate pentru a fi partajate online. Explicați-le că orice postează lasă o amprentă digitală;
  • Ajutați-i să înțeleagă ce este hărțuirea cibernetică și impactul negativ al acesteia asupra celorlalți. Eu spun întotdeauna: «Râdeți cu prietenii voștri, nu de ei»;
  • Învățați-i să nu dea informații de identificare personală;
  • Scopul este de a-i responsabiliza și de a-i învăța eficacitatea. Atunci când copiii se pot autoregla, este mai probabil să aibă relații mai reușite cu ei înșiși și cu ceilalți.

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

copii tehnologie reguli telefon scriitoare esther wojcicki