Cum le explici elevilor modul în care tehnologia a schimbat lumea? Dar cum au eradicat vaccinurile unele boli mortale? Dar cum arată sărăcia și bogăția de-a lungul și de-a latul planetei?
Indiferent de materia pe care o predă, un profesor le poate arăta elevilor impactul real al diferitelor concepte – alfabetizare, progres științific, evoluții istorice, schimbare demografică, calitatea vieții – asupra societății și îi poate ajuta să înțeleagă mai bine lumea în care intră. Iar unul dintre cele mai practice instrumente de acest tip este GapMinder, un site dedicat popularizării datelor reale despre societate, care are o secțiunea specială pentru profesori.
Site-ul este creat de Hans Rosling, medic și statistician, Ola Rosling (fiul său) și Anna Rosling Rönnlund (nora sa), artiști care s-au specializat în reprezentarea grafică a statisticilor. Cei trei au publicat împreună și o carte despre date, Factfulness, și, chiar dacă Hans Rosling a murit anul trecut, proiectul continuă pentru a face tot mai multe informații disponibile în formate prietenoase și pentru a combate dezinformarea și prejudecățile despre realitate din lume.
Cele mai ușor de folosit și interesante instrumente de pe GapMinder au aplicabilitate în nenumărate materii.
1. Dollar Street. Ce înseamnă să fii bogat sau sărac în România? Dar în India? Dar în Canada? Cum își pregătesc masa familiile din China? Dar cele din SUA? Dar cele din Ucraina? Ce își doresc de la viitorul lor? Pe Dollar Street găsești informații și fotografii despre familii din întreaga lume și poți să le arăți elevilor cât de diferită sau de asemănătoare este viața lor de zi cu zi. Astfel pot înțelege mai bine unde se găsește România pe harta socială a lumii, dar și că sărăcia și bogăția au definiții relative, în funcție de locul în care trăiești.