Cum te motivezi singur să înveți o limbă străină

Cum te motivezi singur să înveți o limbă străină

Teoria autodeterminării spune că cea mai eficientă metodă de a învăța o limbă străină este de a-ți seta niște motivații personale, astfel încât învățarea acelei limbi să devină ceva personal pentru tine. O cercetătoare britanică explică, într-o analiză The Conversation, cum funcționează această teorie și de ce faimoasa aplicație Duolingo are și efecte negative.

11.08.2023

de Cristina Radu

Pe scurt, teoria autodeterminării ne arată că nu e suficient să crezi că învățarea unei limbi străine va ajuta la un moment dat în viață, adică la modul general. Fiecare dintre noi trebuie să găsească propria relevanță în ea. De exemplu, poți să-ți setezi în minte ideea că te va ajuta să comunici mai bine cu prietenii sau colegii în limba lor.

De ce elevii nu învață întotdeauna bine la școală o limbă străină

Teoria autodeterminării se bazează pe o continuă motivare și are la bază trei nevoi: autonomie, competență și relaționare. Pornește de la lipsa motivației - nu vrei să faci ceva anume pentru că nu crezi că este important și este o pierdere de timp - și crește pe măsură ce ne dăm seama că activitatea respectivă este în concordanță cu propriile credințe și valori.

Cea mai mare formă de motivație este cea intrinsecă, ce înseamnă, practic, că faci ceva anume pentru că ți se pare pur și simplu distractiv.

„Sunt mai mari șansele de a persevera și de a învăța mai bine și mai repede dacă asta este motivația ta personală de a învăța, decât dacă a-i face-o pentru un motiv extern, de exemplu, pentru că asta vrea șeful tău. Și te face și mult mai fericit”, explică cercetătoarea Abigail Parish, de la Universitatea din Sheffield, Marea Britanie, într-o analiză publicată de The Conversation.

Acesta este și motivul pentru care studierea obligatorie la școală a unei limbi străine nu are întotdeauna rezultatele la care se așteaptă adulții: elevii nu au autonomie în alegerea ei, mai spune profesoara.

Contează și încurajările celorlalți

Să ai o relație bună cu cei din jur este de asemenea important. Că este vorba despre un profesor de la școală, colegii de clasă, prietenii sau familia, ei te pot ajuta să găsești relevanță în ceea ce faci. „Dacă partenerul te susține în a învăța o limbă străină și te încurajează în acest demers, te simți mai dornic să continui”, spune Parish.

Cel de-al treilea factor în autodeterminare este competența. Asta nu înseamnă să fii priceput la tot, ci este suficient să fii cel puțin capabil. Altfel spus, „chiar dacă ești începător, ia-o pas cu pas, cu încredere”, afirmă cercetătoarea britanică.

Ea dă exemplu aplicația dedicată învățării limbilor străine, care oferă, după fiecare test, un mesaj de încurajare. Recompensele prin genul acesta de mesaje, ori prin obținute de utilizatori pentru folosirea aplicației pentru un anumit număr de zile consecutiv sau pentru completarea unor exerciții te motivează să continui.

Însă cercetările arată că recompensele au și dezavantaje.

„Când recompensele nu mai vin pentru că o lecție este prea dificilă, de exemplu, și nu poți trece de ea, te vei simți debusolat. Așa că cea mai bună metodă care să te facă să vrei să continui este să găsești acea motivare personală și să ți-o repeți când îți este cel mai greu”, conchide cercetătoarea Abigail Parish.

Cristina Radu

reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. În perioada 2018-2024 a fost reporter la ziarul Libertatea, unde a documentat poveștile din spatele știrilor. Acum este reporter de investigații la Snoop.ro. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, abuzuri și cheltuirea banilor publici. Îi place Harry Potter, are trei pisici răsfățate și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

educație limba straina