Cine finanțează de fapt o școală? Ce rol are un director și cum pot fi accesibilizate școlile pentru elevii cu nevoi speciale? E legal ca un profesor să facă meditații? Dar să fie cerut fondul școlii? La aceste întrebări și multe altele răspund tinerii de la Edutalks, o inițiativă a Monitorului Educației, proiect al Societății Academice din România. Edutalks este o serie de 20 de videouri de maximum 5 minute care își propun să spulbere cele mai răspândite mituri răspândite în rândul elevilor, părinților și cadrelor didactice și să informeze.
Aproape 1,2 milioane de tineri cu vârsta între 15-29 de ani au emigrat în ultimii 10 ani. România se află sub media Uniunii Europene atunci când vine vorba de procentul tinerilor raportat la populația generală (15,8% la noi vs. 16,3% media europeană), potrivit studiului Provocările tinerilor din România. Analiză și recomandări realizat de Societatea Academică din România (SAR). Aceeași cercetare arată că 1 din 3 tineri de la noi sunt în risc de sărăcie și excluziune socială, iar salariul celor sub 30 de ani este la o treime din media UE.
De aici a pornit Monitorul Educației, proiect al SAR, din nevoia de a crește o nouă generație de watchdogs în domeniul politicilor educaționale, prin recrutarea și formarea a 15 tineri cu vârste cuprinse între 15 și 35 de ani. Și mai departe, prin seria de video-uri Edutalks ne-am propus demontarea miturilor din educație într-un mod distractiv și educativ, conceput de oameni care au trecut prin situațiile respective.
Practic, am vrut să informăm tinerii despre drepturile de care se pot bucura în țară, să creștem implicarea civică și să inspirăm autoritățile să adopte măsuri în favoarea unei viitoare generații.
Ce mituri spargem
Seria acoperă o gamă variată de subiecte, fiecare episod aduce în prim-plan un alt aspect important din sistemul de învățământ, cum ar fi această sintagmă pe care o auzim adesea „învăţământul de stat este gratuit” și care este stipulată în Constituția României: „Învăţământul de stat este gratuit, însă de cele mai multe ori lipsa manualelor școlare care să conțină informații actualizate, lipsa rechizitelor sau situația socială duc la un grad crescut de abandon școlar în România”. Subiectul a fost explicat pe larg de Ariana Dudună, președintă a Asociației Elevilor din Constanța (AEC) și voluntară a proiectului.
Ștefan Busuioc, membru al AEC și voluntar în cadrul proiectului a vorbit și despre modul prin care elevii pot cere condiții adecvate în școli și licee, indiferent de mediul de proveniență: urban sau rural și clasica situație în care școlile din mediul rural au toalete în curte.
Însă, finanțarea sistemului de învățământ nu este un subiect cunoscut tuturor cetățenilor, responsabilitatea căzând doar pe umerii directorilor de școală, conform opiniei publice și rezolvarea lipsurilor fiind compensată de multe ori de către părinți prin clasicul „fond al școlii” - formă ilegală de colectare. Totuși, primarii locali au un grad ridicat de imputabilitate, subiect dezvoltat de Mihai Tănase, coordonator al redacției.
Sunt liceele vocaționale „de viitor”?
Antonia Pup, coordonatoarea proiectului Monitorul Educației, vorbește despre responsabilitățile pe care un director de liceu le are și felul în care cineva poate să obțină acest titlu, demontând mitul clasic prin care directorii sunt numiți doar politic, fără a se respecta procedura, comparând traseul acestora, în alt video, cu situația rectorilor. Cel mai popular mit, conform numărului de vizualizări, este cel al legalității meditațiilor: cum și cine le poate desfășura, referindu-se la profesori și la fiscalizarea acestora.
Nu ne-am ferit nici de subiectele mai puțin abordate, unul dintre miturile cu cele mai multe vizualizări, face referire la școlile vocaționale și clasica sintagmă pe care o aud elevii de la Arte când vorbesc despre alegerea acestor licee: „nu vei avea un viitor”.
Eu, care mă ocup și de comunicarea proiectului, sunt studentă la medicină în prezent și am fost flautistă în gimnaziu. Am vrut,prin experiența personală, să răspund la întrebarea de ce alegerea unui liceu cu o anumită direcție nu înseamnă automat etichetarea pe viață a domeniului în care elevul v-a profesa, din contră, în cazul liceelor vocaționale, înseamnă ore în plus de perfecționare, pe lângă materiile de bază. Un alt subiect pe care l-am abordat de aceasta este despre calitatea cabinetelor medicale școlare și felul în care acesta ar trebui să fie dotat, abordând de asemenea subiectul accesibilizării școlilor pentru elevi cu cerințe speciale.
Toate video-urile din seria Edutalks sunt disponibile online, pe Youtube, dar și pe social media.
Site: https://romaniacurata.ro/monitoruleducatiei/
Facebook: https://www.facebook.com/monitorul.edu
Instagram:https://www.instagram.com/monitoruleducatiei.ro/
Proiectul este derulat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Asociația pentru Dezvoltare Activă și beneficiază de o finanțare în valoare de 99.990 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.