La începutul lunii a fost depus, la Ministerul Educației, un nou proiect de Statut al Elevilor. Printre propunerile elevilor sunt desființarea intrării separate a elevilor și profesorilor, o procedură prin care elevii majori să poată părăsi unitatea de învățământ, printr-o declarație pe proprie răspundere, noi standarde de evaluare, mai mulți profesori de sprijin, programe de consiliere individuală pentru elevi.
Multe dintre cererile lor le-am regăsit și ca răspunsuri la chestionarul „Dragi elevi, ce fel de școală vă doriți?”, la care au răspuns peste 200 de copii și adolescenți din toată țara, cu vârste între 10 și 19 ani. I-am întrebat despre cum arată școala ideală pentru ei - cu materii actualizate, profesori implicați și băi curate. Ne-au spus că nu le place că nu au mai multe activități extrașcolare, iar orele nu sunt interactive. Au mărturisit însă că cei care fac școala frumoasă pentru ei sunt profesorii care îi inspiră, sunt empatici, răbdători și au simțul umorului.
Când vine vorba de programa școlară, ar vrea mai multe ore de educație sexuală și financiară, dincolo de opționalele care sunt acum. Ar vrea și cursuri de prim ajutor și educație media și să aibă posibilitatea să-și aleagă ei, parțial, ce materii să studieze.
Cum poate fi combătută problema elevilor indisciplinați?
I-am mai întrebat pe elevi cum cred ei că poate fi combătută problema elevilor indisciplinați. Conform legii educației, elevii din învățământul obligatoriu, adică până la clasa a XII-a, nu pot fi exmatriculați. Regula nu este nouă, dar a devenit subiect de discuții aprinse între profesori și părinți primăvara trecută, după ce prezentatorul TV Dan Negru i-a numit pe elevi, într-o postare pe Facebook, „loaze” și „cirezi de proști” care ar trebui dați afară din școală. Discuția a escaladat și după ce un elev de la Colegiul Național „Ion Creangă” din Capitală și-a înjunghiat profesoara de japoneză în timpul unei ore.
Exmatricularea a împărțit profesorii și părinții în tabere. În timp ce unii au spus că nu e o soluție, ci doar o mutare a problemei, iar ajutorul psihologic trebuie să fie prioritar, alții au afirmat că nu ar trebui sacrificată o întreagă clasă pentru un singur copil.
În sondajul Școala 9, aproape 100 de elevi au bifat opțiunea a., „prin consiliere școlară și psihologică, ca principală soluție”. Alți 80 de elevi au optat pentru varianta b., „prin pedepse care cresc în severitate, în funcție de frecvența și gravitatea abaterii (de la mustrare la scăderea notei la purtare, apoi la suspendare pe o perioadă de timp și în final, exmatriculare cu drept de reînmatriculare)” și doar 29 au spus că exmatricularea trebuie să fie principala soluție, opțiunea c..
Pe lângă variantele de răspuns, elevii au mai adăugat:
- Prin pedepse care cresc în severitate împreună cu consiliere școlară și psihologică, dacă dorim să combatem problemele trebuie să le înțelegem și rădăcina și să ajutam persoanele care din nefericire ajung să le creeze, să înțeleagă de ce ceea ce fac nu e etic și că faptele lor au consecințe. Ăsta e singurul mod în care putem crea adulți responsabili și apți.
- Depinde cât de grav e cazul, dacă e ceva iremediabil care afectează școala în mod direct/indirect, sunt de acord cu exmatricularea, dacă poate fi ceva care poate fi remediat în timp (mai lung, mai scurt) se pot da pedepse ca cele menționate mai sus, dar înainte de toate, copilul trebuie ajutat. Și la 2 abateri mai grave, exmatriculare pentru a nu pune în pericol oamenii care lucrează (elevi, profesori, personal nedidactic).
- Ar putea face un fel de serviciu pentru școală, ca om de curățenie și să aibă anumite lucruri de făcut, dacă nu se corectează așa, cu scăderea notei la purtare, dacă nu înțelege nici așa, exmatriculare.
Foto principală: Dumitru Angelescu
Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro.