Interviu cu profesoara de la Harvard care ține un curs despre Taylor Swift: „Eu nu am nevoie de formalism ca să predau eficient”

Interviu cu profesoara de la Harvard care ține un curs despre Taylor Swift: „Eu nu am nevoie de formalism ca să predau eficient”

For all the swifties outhere, Școala 9 a făcut un interviu cu poeta și profesoara de engleză de la Harvard Stephanie Burt despre cursul său la care studenții au dat năvală - „Taylor Swift and Her World”. Cum a ajuns „artista deceniului” subiectul unui curs la una dintre cele mai prestigioase universități ale lumii?

08.03.2024

de Andreea Archip

Este unul dintre cei mai bine vânduți artiști din istorie, cel mai ascultat pe Spotify, are 12 premii Grammy, unul dintre puținii care a ajuns în topul Forbes al miliardarilor doar din muzică. 

Analiștii financiari estimează că turneul său Eras, cu deja 53 de spectacole puse în scenă, au generat un consum adiacent de 5 miliarde de dolari doar în SUA. Recent, același turneu a scandalizat activiștii climatici, după ce amprenta de carbon a zborurilor făcute cu cele două avioane private ale artistei au atins un nivel record. Fredonezi sau nu „Anti-hero”, cert e că Taylor Swift este un fenomen global. Nu e de mirare că a ajuns să fie studiată în universități prestigioase. 

Stephanie Burt este critic literar și poetă, profesoară de engleză la Universitatea Harvard, „una dintre cei mai influenți critici de poezie ai generației sale”, potrivit The New York Times. 

Profesoara este una dintre primele persoane transgender și deschise să vorbească public despre asta de la Harvard, universitate clasată în primele locuri în topurile internaționale ale calității academice. 

Când a anunțat că pregătește cursul „Taylor Swift and Her World”, în jur de 300 de studenți s-au înscris să-l urmeze, așa că a trebuit să-și mai ia niște asistenți care să o ajute. 

Profesoara, ea însăși o „swiftie”, a făcut turul publicațiilor lumii să explice ce a avut în minte. Astăzi, citiți un interviu relaxat cu ea despre cum o temă pop poate deveni subiect de curs universitar, în publicația Școala 9. 

stephanie burt
Photo by Jessica Bennett
– Dacă cineva vă citește biografia și unele dintre interviurile dumneavoastră, cu siguranță spune: nu este o profesoară tipică. De ce credeți că avem, în general, o imagine atât de formală a profesorilor și ce fel de profesor ați spune că sunteți?

- Sper că sunt accesibilă, responsabilă și o bună ascultătoare, pe lângă faptul că sunt bine informată și am multă energie. Avem o imagine formală a profesorilor pentru că tindem să îi întâlnim în cadrul unor instituții care necesită o anumită formalitate. Unii dintre acești profesori au nevoie de acest formalism pentru a putea preda eficient. Se pare că eu nu am nevoie!

„Este alegerea potrivită pentru un curs organizat în jurul unui compozitor”

- Taylor Swift este cu siguranță un fenomen. Dar să faci din ea tema cursului dumneavoastră poate părea neașteptat. De ce ați făcut-o?

- Îmi doream de ceva vreme să predau un curs organizat în jurul unui mare compozitor, dar ceilalți compozitori pe care îi admir atât de mult încât să vreau să predau un curs despre ei (Scott Miller de la trupa Game Theory, de exemplu) nu sunt sau nu au fost suficient de proeminenți sau influenți încât să aibă sens să organizez un curs în jurul lor. 

Taylor este minunată, există suficiente lucrări ale sale, iar studenții vor să urmeze cursul. Așa că ea este alegerea potrivită pentru un curs organizat în jurul unui compozitor. 

- Ați spus într-un articol că „nu vreau să țin prelegeri de la înălțime”. Totuși, la ce ar trebui să se aștepte studenții dumneavoastră să învețe și să descopere la „Taylor Swift and Her World”? Și care sunt așteptările dumneavoastră? 

- Vreau ca studenții să plece de la curs cu trei lucruri: 

  1. o mai multă și mai mare apreciere pentru Taylor și pentru munca pe care a făcut-o.
  2. o trusă de instrumente de analiză literară și culturală pe care o pot aplica la multe lucruri și la multe tipuri de artă (cântece, romane, poezii pe pagini, costume și spectacole de teatru).
  3. apreciere și interes continuu față de alți artiști și opere de artă: alți compozitori (cum ar fi Scott Miller sau Tracey Thorn), romancieri (James Weldon Johnson, Willa Cather), poeți (Laura Kasischke, Melissa Lozada-Oliva, Alexander Pope).

Ce e „serios” la facultate

- În narațiunea generală românească, pur și simplu punem lucrurile în cutii cu etichete „serios/neserios” pe ele, mai ales când vine vorba de educația formală. Cursurile ar trebui să fie despre nume istorice, figuri ale literaturii pe care posteritatea le-a pus pe piedestaluri. Aveți reacții de genul că un curs despre Taylor Swift ar putea să nu fie serios? Poate că versurile ei nu sunt literatură? 

- Unele reacții, dar nu multe. Bineînțeles că versurile ei sunt opere de artă din cuvinte, ceea ce le face literatură. Nu sunt același tip de literatură ca ceea ce scriu poeții în pagini, în cărți, dar poeții nu sunt dramaturgi și dramaturgii nu sunt romancieri. Cu toții fac doar opere de artă. Îmi pare rău pentru piedestaluri.

- Aveți studenți care nu sunt „swifties” (fani Taylor Swift, n.r.)?

- Cred că da. Cu siguranță am în celelalte cursuri ale mele, care tind să se axeze pe cărți de poezii și pe poeții care le scriu! 

- Îmi place „Blank spaces” (am scris aceste întrebări în timp ce îi ascultam cântecele și pentru prima dată am ascultat cu mai multă atenție versurile). Care este cântecul dumneavoastră preferat și ce vă spune el?

- Momentan este „Nimic nou”, una dintre „vault tracks” din Red (piese scrise pentru album, dar care ulterior n-au mai fost incluse pe el, n.r.), pentru că și mie îmi este teamă că studenții se vor plictisi de mine și își vor pierde interesul odată ce noutatea va dispărea. „You're On Your Own, Kid”, „Betty” și „Back to December” sunt și ele acolo sus. 

- Am dat recent peste un titlu din The Economist „Marea Britanie a înregistrat o creștere alarmantă a vânzărilor de poezie”, iar articolul vorbea despre prevalența poeziei în social media, instapoezia. Ați atins acest aspect în „Nu citiți poezie”. Ce ne face să ne întoarcem mereu cu fața spre poezie, dragostea, melancolia, sentimente de tot felul? 
- Vrem să ne vedem pe noi înșine, și să învățăm despre alți oameni, în artă, iar poezia este forma de artă care nu folosește nimic altceva decât cuvinte și care se concentrează adesea pe sentimente împărtășite sau partajabile: este forma de artă cea mai investită în realizarea acestor conexiuni de simțire.
Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro. 

Andreea Archip

editor coordonator

A terminat Facultatea de Jurnalism la Iași. A fost redactor-șef la „Opinia Studențească”. În 14 ani de presă, a lucrat la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și Libertatea, unde este reporter și în prezent. A lucrat așadar în presă scrisă, televiziune și online. Domeniile de interes au fost mereu din domeniul social: educație, drepturile omului, sănătate. 

CUVINTE-CHEIE

taylor swift, curs taylor swift, universitatea harvard

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile