Ore de 35 de minute și cursurile începute cu „Săptămâna verde”, la o școală din București, după ce clădirea a intrat în renovare: „Elevii vor sta, de fapt, acasă”

Ore de 35 de minute și cursurile începute cu „Săptămâna verde”, la o școală din București, după ce clădirea a intrat în renovare: „Elevii vor sta, de fapt, acasă”

Școala Gimnazială nr. 89 „Nicolae Labiș” i-a așteptat pe elevi luni, 11 septembrie, în prima zi de școală, cu pereții sparți, în praf, zgomot de polizor și ciocane. Unul dintre corpurile de clădire a intrat în renovare, astfel că elevii au fost înghesuiți, pentru câteva ore, cât să-și primească manualele, în câteva săli de clasă, și au intrat pe rând, în trei ture. Așa va funcționa, de altfel, școala cel puțin o perioadă: în trei schimburi, cu ore de 35 de minute. Părinții și elevii sunt revoltați: „E stresant, mai ales la clasa a VIII-a. O să ne bazăm pe meditații”, spun ei. În trei schimburi se învață în alte zece școli bucureștene. 

14.09.2023

de Cristina Radu, foto: Vlad Chirea

În plus, conducerea școlii a decis să înceapă anul școlar cu „Săptămâna verde”. Adică elevii și profesorii vor face, teoretic, activități de protecție a mediului. Părinții sunt revoltați, mai ales că au aflat vestea chiar în dimineața de luni, când își duceau copiii la școală.

„Nu avem orar, nu avem nimic. Elevii vor sta, de fapt, acasă pentru că școala nu e pregătită încă să îi primească”, spune, pentru Școala 9, Oana Apostol, mama unui elev de clasa a VIII-a de la „Labiș”.

Directoarea școlii, Mihaela Diaconu, spune însă că decizia de a începere a anului cu „Săptămâna verde” nu are legătură cu renovarea clădirii, ci este pur și simplu o chestiune de organizare, „pentru trecerea graduală a elevilor de la vacanță la școală”. Un factor care a influențat este și feedback-ul de anul trecut, când copiii și profesorii s-au simțit aglomerați din cauza activităților introduse în mijlocul anului școlar, a mai explicat ea.

Cu manualele pe jos, lângă tomberon

Câțiva elevi mișună pe strada Firidei din Sectorul 3, în fața unui gard verde, dincolo de care fac zarvă niște muncitori în veste. Este luni, 11 septembrie, prima zi de școală, și nu toți copiii știu că s-a schimbat poarta de acces. Se anunță unii pe alții când se întâlnesc că trebuie să ocolească școala până la parcarea supraetajată dintre blocuri, pe strada Rotundă.

Școala Gimnazială nr. 89 „Nicolae Labiș” este din luna iulie în renovare. Clădirea principală, dinspre stradă, și-a pierdut jumătate din zid, până la cărămidă, până unde au ajuns uneltele muncitorilor, iar de la primul și de la al doilea etaj au fost agățate tobogane pentru deșeurile de construcții. De-afară se văd, pe geam, sălile de clasă: din pereții lor au rămas cărămizile vișinii. Zgomotul din interiorul clădirii acoperă uneori vocile trecătorilor.

Într-o parte a curții, muncitorii au scos băncile și scaunele, care au fost acoperite cu un celofan negru. Chiar în fața intrării principale, lângă niște tomberoane, au fost așezate teancuri de manuale noi. „Nu știu ce-i cu ele”, spune un muncitor, când îl întrebăm dacă au fost aruncate sau doar depozitate acolo.

Orar în trei schimburi și cursuri de 35 de minute. „Ce școală e asta?”

Durata lucrărilor la școală: un an, anunță afișul lipit de gard.

Cu mai puțin de două săptămâni înainte de începerea anului școlar, elevii și părinții au fost anunțați, prin mesaje pe WhatsApp de la diriginți, că cei mici vor învăța în trei schimburi, iar orele vor avea 35 de minute, cu 5 minute pauză. Nu este clar pentru cât timp va fi păstrată această formă de organizare.

Școala „Nicolae Labiș” este printre cele 11 din București care au orarul în trei schimburi, potrivit Edupedu, din lipsă de spațiu, din cauza lucrărilor de reabilitare sau extindere. Tot din cauza lucrărilor, alte câteva zeci de școli, licee sau grădinițe au fost relocate. La nivel național, e vorba de vreo 600 de unități de învățământ ai căror elevi învață în alte școli decât ale lor.

La „Labiș” sunt afectați peste 1.300 de elevi.

Funcționarea școlilor în trei schimburi este interzisă prin noua lege a Educației. Însă prevederea intră în vigoare abia din anul școlar 2025-2026.

„Eu înțeleg și salut această decizie de a renova școala, dar trebuie asigurat un flux. Au fost două luni pierdute cu greva - și i-am înțeles pe profesori și i-am sprijinit. Dar acum vor fi alte ore pierdute pentru că au făcut orele de 35 de minute. Fără să ne consulte, nimic”, spune Oana Apostol, mama unui elev de clasa a VIII-a.

Copiii aflați în ultima clasă de gimnaziu vor fi afectați cel mai mult de micșorarea orelor de predare, spune ea, pentru că îi așteaptă Evaluarea Națională. Ei au nevoie de mai multă pregătire.

Directoarea: „Este pură matematică”

Aceeași părere o are și Roxana Agafiței. Mamă a doi copii, unul în clasa a VI-a și unul în clasa a VIII-a, se vede nevoită să aprofundeze meditațiile cu cei mici la română și matematică. Asta pentru că nici acele 35 de minute de oră nu vor fi, până la urmă, complete, atrage ea atenția: în timpul lor trebuie să se așeze copiii în bănci, profesorii să strige catalogul. „Cât mai rămâne, de fapt, din așa-zisa oră?”, se întreabă.

Pe părinți îi deranjează mai ales modul în care școala a comunicat cu ei legat de această schimbare. Ei, părinții, știau de lucrările pe care le face primăria de prin vară, dar nu se așteptau ca ele să-i afecteze în felul acesta pe elevi. Nu până la scurtarea orelor. Au primit doar un mesaj pe WhatsApp și „a fost pe principiul: asta s-a decis, asta se face”.

„Ori vor studia mai puțin, ori va fi ca în armată. Copiii trebuie să primească mesajul că școala e importantă, dar ei văd ora de jumătate de oră și mesajul pe care-l primesc este că merge și așa”, afirmă Roxana Agafiței. Când le-a spus copiilor ei de modul de organizare a cel puțin începutului de an școlar, aceștia au întrebat-o: „Dar ce fel de școală e asta?”, povestește părintele.

Contactată de Școala 9, directoarea școlii, Mihaela Diaconu, a spus că instituția pe care o conduce funcționează pe „politica ușilor deschise” și că orice părinte, profesor sau elev are o problemă o poate discuta cu conducerea. Legat de mișcorarea orelor, Diaconu s-a rezumat la a spune că este „pură matematică”: „Avem 52 de clase în 16 săli”, a afirmat directoarea.

În renovare prin PNRR

Școala „Labiș” este una dintre cele 41 de unități de învățământ care au intrat sau vor intra în renovare și modernizare prin fonduri europene obținute de Primăria Sectorului 3 în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Pentru toate școlile și grădinițele din sector, primăria are alocate 96 de milioane de euro.

Lucrările de la „Labiș” costă peste 4,5 milioane de euro, adică în jur de 22,3 milioane de lei, conform bugetului aprobat. Ele includ, printre altele: reabilitare termică și seismică, modernizarea sistemelor de climatizare și a sistemului electric din clădire, precum și instalarea unor stații de încărcare electrică pentru mașini.

Luni, 11 septembrie, elevii au petrecut o oră în școală, cât au primit manualele. Au intrat pe ture: clasele pregătitoare, I și câteva de a II-a de la ora 8. De la 9 jumate au intrat restul claselor a II-a, clasele a III-a, a IV-a și jumătate dintre clasele a VI-a, de la 11 - clasele a V-a, a VII-a și celelalte clase de-a VI-a, iar ultimii, de la 12 jumătate, elevii claselor a VIII-a.

„O mare dezamăgire. Nu mi-a trecut prin cap că se vor atinge de ei”, spune Anamaria Jipa, mama a doi copii care învață, împreună, la „Labiș”. Unul dintre ei este în clasa a V-a, iar celălalt, într-a VIII-a. La fel ca mulți alți părinți cu care am discutat, și ea se plânge de modul în care a comunicat școala cu ei și cu elevii. „Nu mai am nicio așteptare”, spune. Pe copii i-a susținut „într-o școală paralelă”, adică prin meditații.

Anul începe cu o săptămână fără școală

„Este o presiune mare pe ei (pe elevi, n.r.) pentru că îi așteaptă Evaluarea Națională, la licee se intră cu medii mari. Școala nu ne sprijină și doar ridică din umeri”, afirmă mama. Era pregătită să organizeze un protest luni, dar „părinții au dat înapoi”. Mulți sunt nemulțumiți, au mărturisit chiar ei, însă încă speră că lucrurile vor reveni la normal. „E prea devreme acum, așteptăm să vedem ce se întâmplă. E doar prima săptămână”, au spus câțiva părinți care își așteptau luni copiii lângă școală.

Pe de altă parte, luni dimineață, când adulții îi duceau pe elevi la deschidere, grupurile de WhatsApp au sunat cu un mesaj de la diriginți: prima săptămână de școală se transformă în „Săptămâna verde”. Ar trebui să facă, deci, activități pentru mediu. Însă programul pe care l-au primit clasele nu conține nicio activitate.

„Elevii vor sta, de fapt, acasă pentru că școala nu e pregătită încă să îi primească”, a concluzionat Oana Apostol.

Directoarea Mihaela Diaconu spune că nu e vorba de așa ceva. Școala a optat pentru „Săptămâna verde” în primele zile de școală pentru a face mai ușoară trecerea elevilor de la vacanță la cursuri. Asta, și în baza experienței de anul trecut: „A fost aglomerat, elevii și profesorii au fost constrânși din cauza aglomerației”, a declarat Diaconu, pentru Școala 9. Activitățile pentru mediu au fost incluse în mijlocul anului școlar și au coincis cu programul altor unități de învățământ, astfel că elevii din „Labiș” s-au intersectat cu elevii din alte școli.

Li s-au promis containere „zilele acestea”

Conducerea școlii se așteaptă ca „zilele acestea” primăria să le trimită cinci containere modulare pe care să le instaleze în curtea școlii, pentru a-i muta pe elevi acolo. 

Viceprimarul Sectorului 3 Lucian Judele nu poate confirma achiziționarea, de către primărie, a celor cinci containere menționate de directoare, pentru că nici ei, consilierii locali, nu au fost informați despre ele, spune Judele. „Dacă vin, vin în urma presiunilor de la părinți și consilieri”, adaugă el, pentru Școala 9. Pe lista hotărârilor de consiliu nu există, într-adevăr, nicio hotărâre în sensul acesta.

„Noi nu știm nici care sunt toate școlile care au intrat în șantier, deși am cerut lista lor”, mărturisește viceprimarul.

Judele spune că a aflat odată cu conducerile școlilor de începerea lucrărilor, astfel că grupurile de consilieri nu au avut cum să-i informeze din timp de ele. „Așa că cea mai rapidă soluție a fost asta, scurtarea orelor”, adaugă el, referindu-se la „Labiș”.

Primăria Sectorului 3 a anunțat, în 1 septembrie, că sunt 41 de unități de învățământ incluse în planurile de renovare și modernizare prin fonduri europene, fără să precizeze care sunt acestea.

„La finalul anului școlar, ieșim și spunem că elevii sunt proști. Nu, nu sunt proști, se întâmplă abuzuri. Plătim meditații ca să umplem golurile de la școală?”, se întreabă, retoric, Oana Apostol, mama unui elev din Școala „Nicolae Labiș”.

1/6
1/6
2/6
2/6
3/6
3/6
4/6
4/6
5/6
5/6
6/6
6/6

Cristina Radu

editor și reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. În perioada 2018-2024 a fost reporter la ziarul Libertatea, unde a documentat poveștile din spatele știrilor. Acum este reporter de investigații la Snoop.ro. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, abuzuri și cheltuirea banilor publici. Îi place Harry Potter, are trei pisici răsfățate și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

copii director diriginte elevi parinti profesori școală