Patru profesoare de la țară, de 1 decembrie: „Aplicăm lucruri moderne din nu știu ce țară. În timp ce avem toaletă în curtea școlii”

Patru profesoare de la țară, de 1 decembrie: „Aplicăm lucruri moderne din nu știu ce țară. În timp ce avem toaletă în curtea școlii”

Patru profesoare dintr-un sat mic din județul Olt vorbesc despre România și ce încă le face să se simtă mândre că locuiesc aici. Sunt dezamăgite de multe, de politicile publice care vin în sistem peste noapte, de lipsa resurselor și a viziunii. Dar pentru toate a rămas un punct care încă le luminează: oamenii. Oamenii care le-au format și oamenii mici pe care îi formează ele acum: „Vreau să-i văd pe copii oameni mari. Să-i văd realizați.”

30.11.2023

de Cristina Radu, foto: Eli Driu

Iulia Mihalache, Monica Manu, Mirela Tinca și Nadia Voicu sunt învățătoare, respectiv, cea din urmă, profesoară de limba franceză la școala gimnazială din satul Comani, jumătatea mai mică a orașului Drăgănești-Olt, județul Olt.

De-a lungul anilor, elevii s-au împuținat, astfel că școala și-a pierdut personalitatea juridică și a fost alipită de Liceul Tehnologic din oraș.

Aici, în sat, elevii din clasele primare și o parte dintre cele de gimnaziu învață într-o clădire veche, cât se lucrează la renovarea celeilalte. Ca să meargă la baie, ies doi câte doi, ținându-se de mână, prin curtea școlii, fie că e senin, fie că plouă sau ninge. Una dintre clase, a Iuliei Mihalache, a fost înghesuită în fosta bibliotecă, printre clădiri burdușite cu cărți, manuale și cataloage vechi.

Dar copiii învață și o fac bine, îi laudă cadrele didactice. Pe unii, din păcate, recunosc ele, îi mai pierd pe drum - sărăcia lovește dur când vine vorba de educație și mai ales în rural, ridicând rata abandonului școlar și așezând România pe primul loc în Europa la acest capitol. Pe alții reușesc să-i recupereze, dar e tot mai dificil când acasă au alte griji: nu au ce mânca sau nu au cu ce să se încalțe și să se îmbrace ca să ajungă la școală.

La școala din Comani, învățătoarele încearcă să-i motiveze pe copii, să-i implice în cât mai multe activități extrașcolare. I-au dus la școli de vară în Sibiu, au făcut voluntariat pentru persoanele vârstnice, fac serbări cu fiecare ocazie și curând, le vor aduce la clasă calculatoare și roboței, prin proiectul „Școala din viitor”. De anul viitor vor avea și o bibliotecă nouă, modernă și cu cărți noi pe rafturi, după ce au obținut o finanțare prin organizația Narada.

De 1 decembrie, le-am rugat pe cele patru profesoare să spună ce le împinge să rămână la catedră, într-un sistem care le dezamăgește constant și ce le motivează în fiecare zi să învețe copiii României.

Monica Manu, învățătoare

Am avut o doamnă profesoară de limba română care mi-a plăcut atât de mult încât mi-a insuflat această dragoste de a fi profesor. Mi-a spus: tu trebuie să mergi la pedagogic. Ea s-a oferit să mă pregătească gratuit, să facem meditații. M-a impresionat pe mine atunci la vârsta aceea, chiar m-a impresionat.

Misiunea mea este să ajung în primul rând în inima copiilor, să le deschid calea către tot ce înseamnă educație. Și copiii mă simt aproape de ei, avem o relație specială.

Dacă apreciez ceva în acest sistem... Nu știu dacă aș mai aprecia ceva în acest moment.

Eu sunt dezamăgită de acest sistem. Schimbările acestea de legi, astăzi dăm o lege, mâine alta, bâlba asta din sistem și lipsa de predictibilitate, cred. Am senzația că cei care fac toate aceste legi nu au nicio legătură cu ce se întâmplă aici, în miezul problemei. Dar cu toate astea, am continuat, pentru că asta mi-a plăcut. Nu știu dacă aș putea să apreciez neapărat ceva.

Copiii, poate. Sunt copii care după ani și ani ne dau mesaje. M-am întâlnit cu o elevă care acum este medic. Mi s-a părut așa impresionant. Și îi recunoști după atâția ani, poate nu fața, dar cunoaștem ochii. Ochii nu se schimbă. Noi cu astea rămânem.

I-aș ura României la mulți ani, să fie sănătoasă, să scoată în față valorile. Și să-și susțină locuitorii. Să facă ceva pentru tineri.

Nadia Voicu, profesoară de limba franceză

Mi-am dorit să fiu profesoară și pentru că am avut în familie exemple. M-am uitat la colegii mei și am văzut ce drăguți sunt copiii, cum învață. Nu-mi pare rău pentru alegerea mea, în ciuda acestor vremuri tulburi. Fiindcă mi-au plăcut copiii, am avut elevi de la clasele mici, de la pregătitoare până la ultimii ani.

Îmi doresc să ajung la sufletul lor, să le formez niște cunoștințe.

Ce mă dezamăgește la România și sistemul de educație românesc? Sunt tot felul de modificări care nu fac nimic bun. Și lipsa de resurse. De exemplu, o lecție foarte frumoasă de geografie ar fi să ne plimbăm într-o zonă. Dacă ar fi resurse materiale. Dar nu sunt. La mine, la franceză, n-avem cum să ne plimbăm în Franța, că e greu. Dar și de ziua francofoniei putem să facem ceva - că noi suntem țara francofonă - să conștientizăm acest lucru.

Nu sunt benefice sistemului multe modificări pentru că nu sunt făcute de specialiști neapărat, ci de oameni care nu au tangență cu realitatea noastră, nu au venit să predea, să vadă cum e, să vadă copiii actuali.

Aplicăm lucruri moderne din nu știu ce țară. În timp ce avem toaletă în curtea școlii de atâția ani.

Dacă ar fi să fac o urare, aș zice să ne regăsim valorile.

  • Printr-un proiect al Ministerului Dezvoltării și Ministerului Educației, în ultimii trei ani, numărul toaletelor în curte a scăzut de la câteva mii la în jur de 200.

Iulia Mihalache, învățătoare

Avem foarte multe legi care sunt stufoase. Unele se pot aplica, altele nu. E nevoie foarte mult de implicare, cel mai mult din partea oamenilor, să caute resurse acolo unde se formează și dovadă că și colegii noștri au căutat resurse într-un loc care poate nu spunea nimic.

Deci trebuie mai multă implicare din partea noastră. Resursele le găsim cu greu și scriem proiectele noi. Într-adevăr, este o hibă a sistemului.

Apreciez că învățământul este gratuit și oferă oportunitate tuturor copiilor să fie integrați în sistem. De asemenea, vine cu burse sociale pentru cei care sunt din medii dezavantajate pentru că venim dintr-o școală dezavantajată economic. Și apreciez oportunitatea proiectelor pe care le fac cu diverse asociații.

Am făcut parte din proiectul Edu Networks și asta ne-a ajutat pe noi să descoperim mai multe ONG-uri, asociații, fundații. Și am făcut parteneriate cu asociația OvidiuRo, cu Teach for Romania, care ne sprijină.

M-am făcut învățătoare pentru că iubesc copiii. Totul pornește din suflet în meseria noastră și cred că în orice meserie. Dacă îți place ceea ce faci, faci cu plăcere. Cu multă răbdare, ne recalibrăm, suntem întotdeauna atenți la ce e în jurul nostru, dar în primul rând, pornește de la iubirea față de oameni. Și cred că și de asta am rămas în mediul acesta, într-un mediu dezavantajat. Pentru că eu cred că fiecare copil se poate realiza oriunde se naște, numai să găsească oamenii motivați și oamenii potriviți care să îi stârnească curiozitatea.

Misiunea mea este de a-i face oameni cu adevărat, să fie în familia lor, să fie realizați acolo unde sunt. Poate nu vor excela să ajungă olimpici. Dar ei în familia lor, cu siguranță vor face lucruri. Și cred că ăsta e lucrul pe care mă mână în fiecare dimineață acolo.

Eu îi văd ca pe propriii mei copii.

Astea sunt lucrurile care mă fac mândră. Oamenii care apreciază ceea ce facem, care pun la rândul lor suflet în ceea ce fac.

Comparând cu multe școli de la oraș, eu zic că noi avem aici mai multe resurse. Dar tot datorită nouă. Că ne mobilizăm și ne motivăm să facem niște lucruri.

Mirela Tinca, învățătoare

Apreciez că sunt în mijlocul copiilor. Eu am făcut naveta în foarte multe localități. Am 20 de ani de navetă, în zone mult mai defavorizate. Am fost la Sprâncenata, am fost la Berindei. Am lucrat și la simultan, mai multe clase într-o singură clasă.

Pot să spun că am fost norocoasă. Am avut generații foarte bune, iar părinții m-au ajutat, am făcut echipă.

Acum, vin cu un mijloc de transport dintre două localități, distanța este de 5 km. Dar distanța de la microbuz până la școală este de 1,5 km. Deci fac 3 km dus-întors și, bineînțeles, de la mine de acasă până în stație, tot 1,5 km. Deci 6 km pe zi. Și merg 6 km pe jos în fiecare zi. 

În Sprâncenata a fost și mai rău. Plecam de dimineață, veneam acasă aproape seara. A fost foarte, foarte greu. Și nu am renunțat. Nu am renunțat pentru că îmi place ceea ce fac.

Vreau să-i văd pe copii oameni mari. Să-i văd realizați. Îmi place să-i văd că pun întrebări, că doresc să afle mai multe. Atât cât putem să dăm și noi răspunsuri. Mai ales că suntem într-o zonă defavorizată. Ne-am ambiționat să le arătăm că există și aici condiții.

1/8
1/8
2/8
2/8
3/8
3/8
4/8
4/8
5/8
5/8
6/8
6/8
7/8
7/8
8/8
8/8

Cristina Radu

reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. În perioada 2018-2024 a fost reporter la ziarul Libertatea, unde a documentat poveștile din spatele știrilor. Acum este reporter de investigații la Snoop.ro. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, abuzuri și cheltuirea banilor publici. Îi place Harry Potter, are trei pisici răsfățate și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

1 decembrie rural școală