Iris, clasa a 3-a, povestește cum a început școala în Finlanda: ”Ne-au spus că un elev devine mai bun atunci când știe ce să învețe”

Iris, clasa a 3-a, povestește cum a început școala în Finlanda: ”Ne-au spus că un elev devine mai bun atunci când știe ce să învețe”

Iris învață la Școala Latokartano, Helsinki. A început școala acum mai bine de o lună. La ei, doar părinții celor din clasa întîi au mers la școală. Iar apoi elevii au făcut interviuri cu personalul școlii, în care i-au întrebat pe adulți ”cum trebuie adulții să se comporte cu copiii”. ”Pe profesori i-am întrebat cum se poate îmbunătăți un elev. Ne-au spus că un elev devine mai bun atunci când știe ce să învețe”, ne-a povestit Iris Biro, elevă de origine română din Helsinki.

 

18.09.2020

de Andreea Archip. Foto: arhiva personală a familiei Biro și Asociația Edustudio

În Finlanda, doar părinții celor de clasa întâi merg la școală în prima zi, intră în curte unde copiii se aliniază în dreptul fiecărui învățător și apoi intră în școală. Nu se aduc flori sau cadouri profesorilor. 

Iris e în clasa a III-a și a mers cu colegele ei la școală, fără părinți. Ne-a povestit cum a fost prima ei zi de școală, în Finlanda, țara cu unul dintre cele mai bune sisteme educaționale din lume.

Bianca Biro, mama lui Iris a completat povestirea lui Iris cu alte informații despre începerea școlii în Finlanda. Cum ar fi că înainte de pandemie copiii stăteau în școli desculți. Acum însă nu se mai descalță, ca să nu se aglomereze holul de la intrare. Sau despre curriculumul școlar la nivelul orașului Helsinki care prevede în acest an, printre altele, și dezvoltarea abilităților de prietenie printr-un program cu 13 acțiuni concrete ce va fi implementat în toate unitățile de învățământ. 

Bianca locuiește de 15 ani în Helsinki și după ce a descoperit învățământul finlandez prin ochii copiilor ei, a fondat Edustudio, o organizație care creează materiale educaționale pe modelul finlandez și le pune la dispoziția profesorilor din România.

Toți copiii vin la școală și poartă măști doar cei care vor

„Școala se desfășoară normal, măștile nu sunt recomandate, dar se pot folosi de cei care doresc. În cazul în care va fi nevoie, trecerea la învățarea la distanță se va face pentru toate clasele, în afară de clasele I-III, care vor învăța în școală, cu o distanțare mai mare. Motivul este faptul că cei mici trebuie încă să exerseze învățarea în mediul școlii”, ne-a explicat românca.

Oricum, prima zi de școală nu e o sperietoare pentru nimeni. Cei din clasa întâi sunt deja acomodați cu școala fiindcă vin împreună cu părinții cu câteva zile înainte de începerea ei să se întâlnească cu învățătorul. Cei mici exersează astfel drumul spre clasă și se familiarizează cu clasa. Înainte de pandemie, acest lucru se făcea din luna mai, adică cu trei luni înainte de a începe. Părinții au participat și la o prezentare a școlii, făcută de director.

Iris, fiica Biancăi, fiind deja în clasa a treia, merge pe jos până la școală. Sunt 5 minute de mers pe jos, prin pădure, pe care le parcurge de obicei cu colegele ei.

Iată cum a fost prima zi pentru Iris:

„În prima zi de școală am avut emoții pentru că începeam clasa a III-a și nu știam ce urmează.

Mi-a fost și teamă că mă pot îmbolnăvi de coronavirus sau de altceva. Cu colegii mă mai jucasem și în vacanța de vară și am mers împreună în prima zi de școală. Am același învățător și în clasa a III-a, nu s-a schimbat. Îl cheamă Olli și este bun cu noi și nu este strict deloc. Tuturor adulților le spunem pe nume în Finlanda, inclusiv directorului.

Clasa noastră este aceeași și în prima zi arăta curat și am avut fiecare locuri noi. La școală păstrăm distanța, nu mai intrăm singuri, ci stăm la rând cu clasa. Învățătorul vine să ne ia și mergem cu el pe rute stabilite, ca să nu se facă aglomerație și să nu ne îmbolnăvim.

Ne spălăm pe mâini înainte și după pauzele de afară și înainte și după mâncare. Folosim dezinfectantul pentru mâini al clasei noastre.

Mâncăm în sala de mese, mâncarea mea preferată la școală sunt cartofi fierți cu sos de cârnați și salată.

În prima zi de școală nu am lucrat după orar. Am făcut cunoștință cu noua clasă de lângă noi, care se mutase din altă clădire și le-am prezentat școala. Am lucrat în perechi cu câte un elev din cealaltă clasă și am făcut orientare în școală, trecând prin șase puncte diferite.

”Am luat interviuri adulților și i-am întrebat cum trebuie adulții să se comporte cu copiii”

La orientarea în perechi, fiecare echipă a avut o fișă cu șase poze cu locuri din școală. De exemplu, coșul de baschet de pe terenul de sport, un colț din sala de mese etc. Trebuia fiecare să găsească locul respectiv iar acolo găseau instrucțiuni cu ce să facă: de exemplu, să arunce la coș de 5 ori sau să deseneze o floare pe care a văzut-o vara etc.

Acum lucrăm cu clasa vecină o zi pe săptămână. De exemplu, a trebuit să intervievăm elevii și personalul din școală, despre ce înseamnă să te comporți bine la școală și cum trebuie adulții să se comporte cu copiii.

Ne-am împărțit în grupuri de 2-3 persoane și în echipa mea a fost prietena mea cea mai bună și o fetiță din clasa vecină. Deci doar fete. Am intervievat profesori, mătușile de la bucătărie și elevi din clasele mai mari. Așa le spunem noi doamnelor de la bucătărie, mătuși.

Pe profesori i-am întrebat cum se poate îmbunătăți un elev. Ne-au spus că un elev devine mai bun atunci când știe ce să învețe. (Obiectivele de învățare se discută și sunt foarte vizibile tot timpul, fac parte din evaluarea formativă - N.r.: completarea e de la mama).

Pe mătușici le-am întrebat dacă este ușor să facă mâncare la atât de mulți copii. Ne-au spus că nu este. Le-am întrebat și dacă au oale foarte mari. Și ne-au arătat oalele în care gătesc.

Școala începe fie la 8.30, fie la 9.20 și se termină, de obicei la ora 13.20. (Au 4 sau 5 ore a câte 45 de minute, cu pauză mică de 5 minute și pauză mare de 15 minute și prânz cu siesta Copiii de clasa a III-a nu merg la after-school, doar cei de clasa întâi și a II-a cărora le este asigurat în loc. Sunt diverse organizații care organizează cluburile, inclusiv școala, biserica (dar fără legătură cu religia), cei de la parcul din cartier etc. – N.r.: completarea mamei).

Am vorbit cu colegii despre vacanță. Unii colegi au fost la casa de vară, unii au fost la plajă, unii au fost la parcul de distracții.

Noi am vrea ca virusul să plece. Ne reamintim uneori unii altora despre corona și menținerea igienei și respectarea regulilor.

Notă: Iris a ales să ne trimită doar fotografii generale din școala ei., niciuna în care să fie ea cu fața. „Educația media pe care o fac la școală își spune cuvântul”, ne-a explicat mama ei. 

1/3
<p>Curtea școlii lui Iris, în prima zi de școală</p>
1/3
<p>Curtea școlii lui Iris, în prima zi de școală</p>
2/3
<p>Imagine din curtea școlii lui Iris. Grafitti-ul este rezultatul unui proiect școlar.</p>
2/3
<p>Imagine din curtea școlii lui Iris. Grafitti-ul este rezultatul unui proiect școlar.</p>
3/3
<p>Bianca Biro, în timpul unui curs de limba română, într-o școală din Helsinki</p>
3/3
<p>Bianca Biro, în timpul unui curs de limba română, într-o școală din Helsinki</p>

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

prima zi de școală finlanda școală educație