Holurile zugrăvite în dungi verzi și albe ale Școlii Gimnaziale nr. 1 Corbeni, Argeș, răsună de pașii și vocile subțiri ale copiilor veniți din toată comuna. E marți, 2 septembrie, și în școală e agitația firească a unei noi zile cu activități. Doar că cei mici nu sunt aici doar să se joace sau să socializeze, nici pentru a recapitula materiile de școală, ci pentru a învăța știința într-un mod neașteptat: făcând gogoși.
Din spatele sălii de clasă, un băiețel întreabă nerăbdător:
– Ce vom face astăzi?
– Astăzi vom face gastronomie și știință, îi răspunde una dintre coordonatoare.
Atelierul cu gogoși face parte din programul Școlilor de Vară STEAM, organizat de Federația Fundațiilor Comunitare din România (FFCR), anul acesta la a doua ediție. Practic, organizatorii aduc în sate și orașe mici ateliere în care copiii învață știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică, dar altfel decât la clasă: prin joacă și experimente practice.
„În aceste comunități vin profesori și mentori care au experiență și știu să predea într-un mod interactiv. Dorința noastră de viitor este ca ceea ce facem acum să lase o urmă durabilă, fie prin infrastructură, fie prin transferul de know-how către comunități”, spune Sonia Constantin, Manager de Comunicare la Federația Fundațiile Comunitare din România.
- Peste 1.500 de copii din 33 de comunități și 15 județe au participat anul acesta la programul organizat de FFCR. Fundațiile comunitare locale organizează aceste școli de vară sprijinite de mentori și parteneri din comunitățile respective, care fac parte și din Fondul Științescu.
În acest an, Fundația Comunitară Vâlcea, a organizat patru școli de vară, față de anul precedent, dintre care una chiar aici, la Corbeni. „Am mers pe principiul dublu sau nimic”, spune Isabella, grant manager la Fundația Comunitară Vâlcea și coordonatoare a Școlii de Vară de la Corbeni.
***
Este aproape ora 10 dimineața la Corbeni. Cum urci scările Școlii Gimnaziale nr. 1, te întâmpină un panou alb, lat de aproape un metru și jumătate, pe care e scris de mână „Omul nu poate deveni om decât dacă este educat.”
Pe holul de la etaj miroase a lavabilă proaspătă. Termopanele larg deschise lasă aerul dimineții să intre. Merg până la capătul coridorului alături de câțiva coordonatori ai școlii de vară, iar din fiecare sală cu ușile deschise, se văd femeile de serviciu care fac ultimele pregătiri.
Dana Margarita, fostă educatoare, azi la pensie, dar încă implicată în viața școlii, îmi povestește din istoria locului. „Pe vremuri, veneau toți copiii din satele din jur. Era și liceu, dar după ce l-au desființat, școala a rămas doar cu clasele primare și gimnaziale”, spune ea. Școala are astăzi în jur de 600 de elevi.
Înainte ca activitățile să înceapă, luăm la pas etajul școlii. Una dintre ele, cu pereții zugrăviți în verde crud, au câteva calculatoare noi, iar o altă sală are o tablă inteligentă care promite lecții diferite față de cele de altădată.
În clasa unde urma să se desfășoare atelierul de gastronomie, Axenia Rădulescu, profesor la Palatul Copiilor din Râmnicu Vâlcea și doctor în inginerie alimentară și Gabriela Solomon, director de programe la Fundația Comunitară Vâlcea, îi întâmpinau pe copii.
Primul pas din sala de clasă-bucătărie: toți copiii trebuie să meargă să-și spele mâinile. După ce s-au întors în clasă, și-au pus șorțurile și bonetele și s-au așezat la mesele verzi și roșii, acoperite cu mușama. Sucitoarele îi așteptau pregătite pentru lucru.
La atelier participă până în 50 de copii, între 7 și 14 ani. Cei mai mulți însă urmează să înceapă clasa întâi. Unii se cunosc deja și se așază împreună.
Astfel de ateliere nu sunt noi pentru copii, deoarece fosta educatoare Dana Margarita a mai pregătit împreună cu ei fursecuri și alte bunătăți în trecut.
„Scopul acestei activități este să arătăm că toate științele au legătură cu activitățile noastre zilnice din bucătărie. Sunt convinsă că știți deja că noțiunile pe care le-ați învățat la matematică se pot folosi practic. Îmi poate spune cineva un exemplu despre cum folosim matematica în bucătărie?”, i-a întrebat Axenia.
„Cântărirea!”, ridică repede mâna un copil și răspunde.
Educatoarea le-a explicat cât de important este să cântărească corect ingredientele pentru orice fel de mâncare. Le-a vorbit și despre măsurarea lichidelor, despre instrumentele folosite în bucătărie și despre unitățile de măsură la care trebuie să fim atenți atunci când lucrăm cu ele.
Chimia dintr-o rețetă
Aluatul pentru gogoși a fost pregătit de Axenia înainte de începerea atelierului. L-a întins pe o masă și tăiat în bucăți, câte una pentru fiecare echipă. În prima etapă, le-a arătat cum se întinde aluatul și cum se decupează gogoșile cu ajutorul unui pahar. Apoi cercurile de aluat trebuiau așezate cu grijă să se odihnească puțin, înainte de prăjit.
„Trebuie să punem puțină făină, nu în exces, pentru că altfel aluatul va deveni prea greu. Avem nevoie de un aluat elastic. Puțina făină ajută aluatul să nu se lipească de masă și face mai ușoară întinderea și modelarea lui”, le explică mentorul.
Prin rotație, fiecare copil întindea aluatul de două ori cu sucitorul, apoi îl dădea următorului coleg, iar procesul continua până când aluatul era gata pentru a fi decupat și pus în tavă. Râsetele lor deja umpleau încăperea, pe măsură ce alternau între întins și decupat aluatul.