„Cei de la Black Eyed Peas au văzut story-ul meu despre melodia lor!” La sfârșitul lui iunie, Anca a postat un nou filmuleț care pornea de la versurile unui cântec. Și a avut surpiza să-l vadă ajungând chiar în feed-ul trupei din America. Anca predă limba engleză. Forțată de împrejurări, și-a mutat și ea activitatea online. Și, ca să facă totul mai puțin monoton, între lecțiile clasice pe Zoom cu elevii săi, urcă periodic pe social media câte un clip de câteva minute. „Cel de azi e short and sweet ca o melodie pop. Învățăm despre întrebările indirecte dintr-un cântec de dragoste și ne aducem aminte cu nostalgie de anii ’90”, scrie Anca într-o postare.
Am întrebat-o cum își alege repertoriul muzical, de ce a dat jurnalismul pe engleză și care e cea mai rapidă metodă de învățare a unei limbi.
De cât timp predai și cum ai ales engleza?
Activitatea mea profesională a început, în mod ironic, într-un an de criză economică. În 2010, am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, cu Specializarea în Jurnalism. După lungi încercări de a-mi găsi locul în presă, am decis să-mi încerc norocul și în ceva ce m-a pasionat încă din copilărie: limba engleză și dragul de catedră, insuflat de bunicii mei care au fost profesori. Ei au ținut să învăț engleza încă de la 7-8 ani, am făcut meditații, am mers la concursuri și olimpiade și nu m-am oprit niciodată din a învăța. Chiar și acum țin legătura cu prima mea meditatoare, chiar dacă au trecut aproape 25 de ani de la primul „Hello, teacher”. Am iubit dintotdeauna engleza, pentru că era limba vorbită pe Cartoon Network și cântată de Britney Spears. A fost o ambiție și o plăcere să o învăț. Profesorii de engleză care m-au format merită toate laudele din lume. Le mulțumesc că nu au fost niciodată blânzi cu mine și că m-au împins de la spate să fac mai mult și să devin mai bună.
Te-ai retras din învățământ. De ce ai luat această decizie?
În 2010, m-am angajat la o școală privată din București, unde am lucrat până în 2016. În tot acest timp, am lucrat cu elevi cu vârste cuprinse între trei și 63 de ani, cu nevoi și stiluri de învățare diferite. Pe parcursul acestor șase ani am fost la cursuri de perfecționare, la conferințe pentru profesorii de engleză din România și am susținut examenele Cambridge TKT (Teaching Knowledge Test), modulele 1 și 2.
Am pregătit sute de copii pentru examenele Cambridge, iar rata lor de promovabilitate a fost de 100%. Am fost, de asemenea, administratorul blogului și al paginii de Facebook pe care le-am pornit de la zero.
După șase ani, am decis să mă retrag din învățământ pentru că nu mă simțeam apreciată și pentru că devenisem mai puțin profesor și mai mult om al hârtiilor și sclavul patronilor. Am ajuns într-o stare destul de avansată de depresie, culmea, depistată de testul psihologic din cadrul medicinii muncii. Din 2016, am decis să lucrez de acasă și să-mi aleg eu elevii cu care să lucrez. Totul a început cu pagina de Facebook Miss Anca, puțină reclamă și recomandările celor cu care am mai lucrat and here we are. Așa mi-am creat o comunitate de oameni care le-au spus prietenilor, vecinilor și colegilor de clasă de mine și de atunci învățăm engleza împreună, fie că e online sau cu cartea în față și pixul roșu în mână. De când a început pandemia am mutat cursurile online. Ne-am adaptat, am încercat mai multe platforme, până când am găsit ceva potrivit fiecăruia.
Cum ți-a venit ideea de a preda engleza prin cântece?
Ideea cu predarea limbii engleze prin melodii a fost „la copt” de mult în mintea mea. Când predam un timp verbal la clasă, le mai aduceam cursanților fișe de lucru cu melodii și cu exerciții de gramatică potrivite temei sau problemei gramaticale pe care le ridică respectivele melodii. În pandemie mi-a fost dor de activitatea aceasta și am decis să fac filmulețele în care dezbat și explic melodii populare, care îi pot ajuta pe elevi să învețe ceva nou, fie și de la distanță. În plus, nu știam când aveam să ne mai vedem la față și am vrut să le amintesc că eu încă exist și am ceva important de zis.
Explică-ne cum ai ales cântecele de la care pornești lecțiile online de gramatică și ce ai dezbătut în fiecare dintre ele.
Melodiile pop sunt foarte potrivite pentru începători. Refrenul se repetă de suficente ori cât să îți intre în memorie.
Am ales „Born This Way” de la Lady Gaga dintr-o serie de motive. În primul rând, este imnul principal pentru comunitatea LGBT+ și iunie a fost luna Pride. În al doilea rând, emană multă pozitivitate. Ce am vrut să evidențiez a fost dubla negație (folosită foarte des în melodii pentru păstrarea măsurii și a rimei), imperativul, locuțiunile. Aleg melodiile pop pentru că sunt foarte potrivite pentru începători și refrenul se repetă de suficente ori cât să îți intre în memorie. Momentan stă bine la 708 vizualizări în 24 de ore (doar pe Facebook).
„Ready To Run” de la Dixie Chicks a fost aleasă pentru că pur și simplu îmi place. Ascultând-o pe repeat, mi-am dat seama că pot explica propozițiile temporare, care sunt complet altă poveste față de limba română. În plus, simt că muzica country nu primește laudele pe care le merită! Clipul are momentan 431 de vizualizări pe Facebook.
„Down For The Ride” de la Slaves a fost o provocare pentru mine, pentru că nu mai auzisem de ea până să-mi fie propusă de unul dintre prietenii mei de pe Facebook. Analizând versurile, mi-am dat seama că e melodia perfectă prin care pot explica verbele frazale pe care și eu le-am urât înainte să îmi fie frumos explicate. Are 673 de vizualizări pe Facebook și a fost primul clip făcut la cerere.
„Last Friday Night” de la Katy Perry e genul de melodie care îți aduce instantaneu zâmbetul pe buze și exact asta am vrut să transmit și eu prin analiza mea. Pot spune că e clipul meu preferat de până acum. Aici am dezbătut trecutul simplu, care poate fi învățat în moduri mult mai distractive decât cu o anostă listă de verbe și structura „there is”, care e tare ignorată de vorbitorii de limba română. Clipul are 656 vizualizări.
„As Long As You Love Me” de la Backstreet Boys am ales-o pentru toate boyband fangirls din anii ’90 și 2000 care ar fi vrut să fie subiectul unei melodii de dragoste atât de frumoase. Gramatical, are întrebări indirecte, iar pentru cei care sunt la un nivel intermediar e lecția perfectă. Clipul are 1.200 de vizualizări pe Facebook și m-a bucurat că a fost atât de bine primit.
Am ales „Word Crimes” de la Weird Al Yankovic, pentru că dă în cei care fac greșeli gramaticale. Eu am încercat să fiu ceva mai blândă, să explic de ce există aceste reguli în engleză și de ce nu trebuie să comitem aceste crime ale cuvintelor, plus că „Everybody wise up!” e un motto foarte bun când vine vorba de corectarea vechilor greșeli și obiceiuri. Clipul are 737 de vizualizări.
Melodia care a început această serie, „Hands Clean” de la Alanis Morissette, a fost aleasă la îndemnul de a ne spăla pe mâini pentru a minimaliza răspândirea virusului. Ce mi-a placut la această melodie a fost că ne dă exemple de condiționale mixte, vocabular mai avansat și povestea unei relații interzise. Sunt mare fan Alanis, iar melodiile ei sunt perfecte pentru a preda vocabular și gramatică la orice nivel. E cel mai vizualizat clip de până acum, la 1.400 de vizualizări pe Facebook și cu numărul record de aprecieri: 41.
Unde te găsim în online?
Am ales să fac Facebook principala mea platformă pentru engleză, pentru că acolo pot prezenta cam tot ce am făcut: poze, texte, filmulețe, iar oamenii pot lăsa comentarii, recomandări, mesaje… e platforma completă. De ceva vreme am pus și bazele unui canal de YouTube, unde urc clipurile la o zi distanță după ce le pun pe Facebook. De TikTok încă nu m-am apucat. Să fiu sinceră, mă cam intimidează platforma, dar nu se știe ce idei îmi mai vin și poate că se vor preta pentru câteva secunde, nu pentru 5-10 minute, cât oferă YouTube. Am cerut urmăritorilor mei să îmi propună ce melodii își doresc, am creat polls pe Facebook și Instagram, iar implicarea și votul lor înseamnă mult pentru mine.
Care sunt provocările predării online? Ce ai păstrat din metodele clasice și ce ai adăugat din cele alternative?
De când predau exclusiv online, cea mai mare provocare a fost conexiunea slabă la internet… și cam atât. Îmi e dor de recompensele pe care le dădeam copiilor când făceau ceva bine – un abțibild, o ștampilă, un cuvânt de încurajare pe caiet. Nu am renunțat la predarea clasică a gramaticii, nici la cititul cu voce tare și cu corectatul greșelilor cu roșu (chiar dacă acest lucru se face în Paint acum).
Cum reușești să le captezi elevilor atenția la orele online?
Încurajez elevii să se inspire din engleza care îi înconjoară – un serial care le place, o reclamă în engleză, un slogan popular sau chiar melodiile lor preferate. Ideea e să înțeleagă că această limbă străină e mult mai reală decât ar crede ei. De asemenea, când predau un timp verbal, încercăm să-l vizualizăm ca pe o persoană reală. Spre exemplu, Present Simple e Bored Bill pentru că are mereu o rutină, iar asta este timpul respectiv. Simțul umorului e crucial, iar dacă știi să îl îmbini cu profesionalismul și cunoștințele despre ceea ce faci, elevul te va aprecia înzecit!
Ce te inspiră în procesul de predare?
Vreau să fiu genul de profesor pe care mi l-am dorit eu pentru mine la vârsta lor. Când vine vorba de eficiență, depinde de cât de tare își dorește elevul să învețe. Dacă nu-i place materia sau dacă nu îi place de tine ca dascăl, nu va învăța prin nicio metodă, oricât de trendy ar fi ea.
Care crezi că e calea cea mai rapidă pentru învățarea unei limbi?
Multă lume mă întreabă cum poate învăța engleza rapid. Nu există cronometru, e un proces. Depinde cât timp și atenție vrei să-i dedici. Dacă te aștepți la rezultate rapide în timp scurt, pregătește-te să fii dezamăgit. Viitorul lecțiilor online sună bine când sunt făcute cu grupuri mici de copii, care au resursele necesare și deschiderea către nou.