Oboseala elevilor, explicată de un psiholog. „Un program încărcat poate duce la modificări comportamentale”

Oboseala elevilor, explicată de un psiholog. „Un program încărcat poate duce la modificări comportamentale”

Triști, stresați, obosiți. După doi ani de pandemie, elevii români simt că au o mai mare nevoie de înțelegere din partea profesorilor. Nu doar programul de la școală îi epuizează pe copii și adolescenți, mulți se implică și în activități de voluntariat, în proiecte sau au hobby-uri cronofage, astfel că sunt în priză și 10-12 ore pe zi. Școala 9 a vorbit cu psihoterapeuta Madeleine Negoiță despre cum poate un program bine structurat să îi ajute pe elevi. 

22.04.2022

de Bianca Vasile

„Avem programul supraîncărcat, intram de la 8 si avem 7 ore pe zi. Ne întoarcem de la școală, iar majoritatea dintre noi au meditații, aproximativ două ore. Revenim acasă și trebuie să facem temele pentru a doua zi care ne iau în jur de două ore jumătate. După teme trebuie să și învățăm pentru diferitele teste sau ascultări, plus timpul pe care îl petrecem pe drum, plus cel în care mâncam”, și-a făcut programul zilei unul dintre elevii care au participat la studiul „Salvați Copiii” numit „Cum se simt copiii la școală”. 

„Nu ne mai rămâne nici măcar o fărâmă de timp pentru noi, pentru ceea ce ne place să facem. Suntem extenuați”, continuă băiatul. 

Elevii au fost puși să aleagă, de pe o scară de la 1 la 10, diferite stări: obosit, stresat, furios, singur, plictisit. Oboseala a primit cele mai mari scoruri. 

„Mie îmi fac plăcere toate lucrurile astea și le pot considera timp liber” 

„Pe lângă școală, cea mai mare pasiune a mea este fotografia, iar aici intră mai multe evenimentele și proiectele personale, în care mai fac eu poze prin weekenduri, editatul pozelor, care din nou îmi ocupă câteva ore pe săptămână. Tot la fotografie încadrez și clubul 3.14 de la mine din liceu, unde am secția de fotografie și sunt mentor”, își explică programul Iulia Sturzu, o elevă de 17 ani din Buzău.   

Fata mai are diferite alte proiecte în care se implică și în plus, lucrează și pentru o cofetărie pentru care face comunicarea pe social media. „Încerc să las timpul de acasă fix pentru activitățile extrașcolare pe care nu pot să le fac la școală, iar în alea șase ore cât stau la liceu, să mă dedic 100% învățării, sunt atentă la ore și prind lecțiile din clasă”, mai spune Iulia.  

Nu toți elevii reușesc să găsească un echilibru în programul zilnic. Conform unui studiu realizat de PubMed, oboseala este un fenomen fiziologic prezent mereu la elevi din cauza cerințelor academice. Pentru 22% dintre elevi oboseala apare chiar de la începutul săptămânii, pentru 35% la mijlocul ei, iar restul se simt epuizați spre finalul săptămânii, arată studiul realizat la Liceul „Dimitrie Cantemir” din Iași, în 2014. 

Cercetările arată că implicarea în activitățile extrașcolare sporește rezultatele academice, dar specialiștii spun că trebuie să existe un echilibru. Școala 9 a vorbit cu psihoterapeuta Madeleine Negoiță care a explicat cum pot elevii să își organizeze programul și cum oboseala poate duce la probleme de comportament sau chiar poate deraia către consumul de substanțe și probleme de sănătate mintală. 

Diminuarea memoriei, instabilitate, tulburări de somn

Școala 9: Din punct de vedere psihologic, cum afectează un program încărcat viața unui adolescent?  

Madeleine Negoiță: Un program încărcat afectează viața oricui, cu atât mai mult al adolescenților care traversează o perioadă plină de provocări. Efectele sunt diferite în funcție de natura și solicitările programului, de perioadele de timp în care programul este încărcat, de prezența sau absența unor perioade de pauză, de recuperare, de relaxare. 

În general pot apărea modificări comportamentale – reducerea performanței școlare, reducerea capacității de decizie, intoleranța, degradarea relațiilor interpersonale, pasivitate sau agresivitate.  

Uneori se observă efecte în zona cognitivă – de exemplu: diminuarea memoriei operative, instabilitate în manifestarea atenției, sensibilitate sau efecte în zona fiziologică – de exemplu: dureri de cap, tulburări de somn, tulburări de apetit, oboseală, tensiuni musculare. 

Ce abilități dezvoltă activitățile extrașcolare?   

În funcție de tipul activității extrașcolare aș spune că orice abilitate. În plus, un adolescent care are și alte activități în afara școlii, învață să își gestioneze, organizeze timpul mai bine. Învață să prioritizeze. Își dezvolta abilități sociale, de comunicare, de relaționare, își extinde orizontul.  

Ce ajutor le poate oferi școala într-o astfel de situație, a unui program plin de activități?  

Școala îi poate sprijini în multe feluri. O direcție ar fi să îi învețe „să învețe”, să îi pregătească pentru viitor. Scopul educației nu sunt notele mari, ci învățarea și utilizarea cunoștințelor la nevoie. Școala îi poate ajuta să învețe să facă alegeri.  

„Recomand părinților să își observe (nu sa își controleze) constant copiii”

Care ar fi programul ideal pentru un adolescent?  

Fiecare adolescent este diferit, ei nu sunt tipare. E de dorit să luăm în considerare unicitatea fiecăruia. Din perspectiva mea este important să se țină cont de interesele adolescentului, de ceea ce dorește să studieze, să profeseze în viitor. De asemenea ar ajuta un echilibru între zona academică și activități sportive, artistice sau din alte zone de interes și zona de relaxare.  

Cum își pot ajuta părinții copiii, în momentul în care observă stresul și oboseala care sunt provocate de program?  

Adolescența este o perioadă de formare. În această perioadă copiii au nevoie de suport emoțional, de atenție, apreciere, afecțiune, valorizare. Uneori au nevoie de sfaturi, sugestii, îndrumare. Au nevoie să fie învățați să identifice corect și adecvat resursele necesare pentru a face față provocărilor. 

Recomand părinților să își observe (nu sa își controleze) constant copiii, în acest caz adolescenții. Să mențină un dialog deschis cu ei, să îi respecte. Recomand un echilibru între îndrumare și ghidaj și asumarea deciziilor. 

Părinții își ajută copiii atunci când îi susțin, le respecta deciziile, alegerile și veghează la sănătatea emoțională a acestora. Ne educăm copiii pentru ca ei să ajungă să se comporte conform propriilor convingeri.  

În ziua de azi, foarte mulți adolescenți au un job part-time. Care este părerea dumneavoastră despre acest lucru?  

Un job part-time poate fi o modalitate de învățare, de dobândire de abilități noi, de exersare practică a unor activități. Poate fi și un loc în care cunoști persoane noi, faci „networking”. Uneori poate să fie o modalitate prin care adolescentul își ocupă mintea și timpul cu altceva în afară de școală. 

Totuși, recomand echilibrul și măsura și aici. Mai degrabă un job pe perioade scurte – de exemplu în vacanța de vară.  

„Ai putea fi surprins uneori cât timp liber poți să ai dacă te organizezi”

Ce sfaturi le dați copiilor cu un program încărcat?  

Organizarea sarcinilor în fiecare zi, un program bine structurat ajută. Ai putea fi surprins uneori cât timp liber poți să ai dacă te organizezi. Le recomand adolescenților să-și supravegheze programul constant, să se odihnească suficient, să aibă un stil de viață cât mai sănătos posibil ca să poată susține efortul pe termen lung. 

Dacă programul se dovedește prea aglomerat, le recomand să aleagă activitățile pe care le vor susține în continuare, să prioritizeze. De asemenea, le recomand să includă în programul zilnic activități care îi relaxează, care le sunt plăcute, „le încarcă bateriile”.  

Cum pot scăpa de stresul programului încărcat?  

Păstrând un echilibru între activitățile obligatorii și cele de relaxare, practicând un sport, participând la activități sociale (în viața reală, nu on-line), alegând relații și activități cu sens, în funcție de propriile interese si preocupări, petrecând timp în natură. Contează calitatea, nu cantitatea.

Bianca Vasile

colaborator

Bianca este elevă la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău, profilul filologie. Este pasionată de scris, citit și muzică, iar în viitor i-ar plăcea să urmez o carieră în jurnalism.

CUVINTE-CHEIE

oboseala, elevi obositi, program incarcat elevi, sfaturi psiholog, managementul timpului

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile