Peste 20 de mii de adolescenți din SUA au participat la studiul desfășurat de profesori de la Portland State University și publicat în jurnalul Perspective Sociologice. Elevii din familii cu statut socio-economic mai ridicat urmează mai multe cursuri de artă. În plus, cei care fac ore de muzică au rezultate mai bune la testele de matematică, arată rezultatele cercetării.
Orele de muzică și de artă în general se numără printre primele pe care le reduce conducerea școlilor în cazul unor bugete limitate, scrie Science Daily, site cu informații din știință și cercetare.
Mai mult, școlile cu elevi cu un statut socio-economic mai scăzut au un procent mai mare de adolescenți eligibili pentru prânz gratuit sau redus.
Daniel Mackin Freeman, doctorand în sociologie, și Dara Shifrer, profesor asociat de sociologie, au vrut să afle cum influențează orele de arte rezultatele la matematică și cum variază asta în funcție de nivelul socio-economic al elevilor.
„Elevii poate ar merge la școală pentru că așteaptă cu nerăbdare muzică sau pictura”
Relația pozitivă dintre cursurile de muzică și rezultatele la matematică apare, în primul rând, în școlile cu elevi privilegiați din punct de vedere social. Asta din cauză că în celelalte școli profesorii dispun de resurse insuficiente. În plus, la orele de muzică participă puțini elevi.
„Pentru ore care necesită atât de multe resurse, cum ar fi o formație, școlile cu resurse insuficiente probabil nu au nici instrumente funcționale, ca să nu mai vorbim de un profesor care să-i învețe pe elevi să citească notele muzicale într-un mod în care aceștia să poată face conexiuni cu aritmetica”, a declarat Mackin Freeman, unul dintre autorii studiului.
În orice caz, pe acesta nu l-au surprins concluziile cercetării, căci din punctul lui de vedere există o conexiune între muzică, unde trebuie să înțelegi măsura și ritmul, și matematică. Această idee, însă, se dezbate intens, scrie Scientific American.
„Să citești note muzicale înseamnă să faci matematică", a spus Freeman. „Bineînțeles, este o altfel de matematică, dar ar putea fi o formă mai atractivă pentru elevi".
Mackin Freeman a mai precizat că decizia unor școli de-a crește calificativele la matematică prin dublarea numărului acestor ore și reducerea celor de arte este lipsită de viziune și contraproductivă.
„Un program bine pus la punct ar putea avea indirect un impact asupra realizărilor la matematică", a spus el. „De exemplu, elevii poate ar merge la școală pentru că așteaptă cu nerăbdare muzică sau pictura."
Fotografie: Shutterstock