Profesor în fața camerei

Profesor în fața camerei

Cum își învinge o profesoară temerile în timp ce predă matematică în fața camerelor, la televiziunea publică.

19.03.2020

Text și fotografie de Nicoleta Coșoreanu

Luni, la ora 9:00, din televizor se aude întâi o sonerie de școală. Apoi, pe ecran se învârte un glob pământesc, peste care e scris cu alb la centru „Teleșcoala”. După logo, apare profesoara. În spatele unui pupitru pe care stă așezat un laptop și cu același logo în fundal, Mihaela Berindeanu (63 de ani) salută cu un zâmbet elevii care urmăresc lecția ei de pregătire pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Anunță tema lecției – metoda substituției – și pe ecran apare și un cuprins, cu cele zece părți pe care Berindeanu urmează să le predea în următoarele 20 de minute.

Ce nu se vede la televizor sunt luminile și camerele din platou, care aduc mai degrabă a sală de interogatoriu decât a sală de clasă. Nu se văd nici gândurile profesoarei, care se concentrează să nu greșească nimic, să nu scoată vreun dezacord sau vreo greșeală gramaticală. Stresul e acolo, chiar dacă știe că emisiunea e înregistrată și ar putea oricând să ia o propoziție de la capăt. Ca profesor, e normal să „nu ai ușurință de a vorbi în fața unei camere”, spune Berindeanu.

Mihaela Berindeanu e profesoară de matematică de peste 35 de ani. Anul acesta spune că-și pregătește dosarul de pensionare. Deși e formator la Centrul de Excelență în Matematică din București – unde sunt selectați și lucrează suplimentar elevii care au potențialul de a face performanță –, anul acesta nu a mai prins ore să predea la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București. Joia trecută, la o zi după ce autoritățile au anunțat că închid școlile din cauza epidemiei de COVID-19, Berindeanu a fost convocată la o ședință la sediul Ministerului Educației și Cercetării. Acolo a întâlnit-o pe producătoarea cu care lucrează zilele acestea în platoul emisiunii Teleșcoala, Camelia Boștină. I-au propus să fie unul din profesorii care le vor ține elevilor lecții în fața televizorului. A acceptat, iar vineri dimineață era deja în platou pentru filmări.

Berindeanu nu e străină de munca pe platourile TVR. A mai filmat tot pentru Teleșcoala în anii comunismului, când predarea în fața camerei însemna un profesor care explica în timp ce scria formule pe un caiet și un cameraman care filma paginile.

Programul a fost lansat prima dată la începutul anilor ‘70 și, la fel ca acum, era difuzat pe TVR 2. Edițiile de atunci au continuat până în anii ‘80, când programul televiziunii a fost scurtat la două ore pe zi. Imediat după ce școlile au fost închise, TVR a anunțat că va relua emisiunea: „În acord cu misiunea sa publică, TVR oferă elevilor aflați în pragul susținerii examenelor posibilitatea de a păstra contactul cu materiile de învățământ prin intermediul emisiunii «Teleșcoala», difuzată de luni până vineri, pe TVR 2”, a anunțat atunci televiziunea națională.

Materiile pentru care au fost pregătite cursuri sunt limba română și matematică, atât pentru clasa a VIII-a, cât și pentru clasa a XII-a, respectiv istorie, geografie, biologie, logică și engleză, doar pentru cei de liceu.

Sursa imagine: TVR

Berindeanu a predat cea de-a doua lecție care a intrat pe post, cea de matematică pentru clasa a VIII-a. În timpul emisiunii vorbește ca și cum ar avea elevii în față. „Vom parcurge împreună etapele de rezolvare a unui sistem de ecuații”, spune. De altfel, producătoarea i-a spus în timpul filmărilor „te uiți în ochii copiilor”, ca să o ghideze. Pentru că are laptopul pe pupitru, are tendința de a coborî privirea pentru a citi slide-urile. Își dă seama că nu arată bine la TV, așa că se concentrează să aibă contact vizual cu camera. „Te simți puțin străin”, spune mai târziu, gândindu-se la situație. Nu e actriță de meserie, iar realitatea clasei nu se compară cu realitatea platoului de filmare. În prima zi, după ce și-a recitat introducerea, a auzit pe cineva strigând „Stop!”. S-a gândit instant că a făcut ceva greșit, până când cei din jur i-au explicat să a fost un zgomot în studio și că trebuie să o ia de la capăt.

Iar atunci când lucrurile sunt făcute într-un timp foarte scurt, pot apărea și probleme de comunicare. Pentru prezentarea pe care a făcut-o la prima lecție, nu a știut că slide-urile trebuie să aibă un format de 16:9 și a venit cu ele la dimensiune 4:3. Pe lângă asta, când vine vorba de conținutul lecției, trebuie să împace cererile inspectoratului și rigurozitatea materiei cu faptul că televiziunea ar trebui să fie atractivă. În timp ce unii îi spun să nu taie din informație, din altă parte e îndemnată să scrie doar patru slide-uri. Între timp, ritmul de lucru începe însă, încetul cu încetul, să se normalizeze; marți, Berindeanu avea deja filmată emisiunea pentru ziua de miercuri și mai avea de pregătit două lecții de geometrie pentru săptămâna următoare. Totuși, nu se aștepta să fie chemată la filmări înaintea zilei de vineri. După trei lecții de matematică predate de Berindeanu la clasa a VIII-a, a apărut și o a doua profesoară cu care-și împarte sarcina. „Din mers, va fi bine”, își spune, conștientă că nu totul poate fi perfect de la prima ediție, atunci când faci o emisiune în câteva zile. 

La cea de-a doua lecție, înainte să le afișeze elevilor rezolvările problemelor pe care le-au primit ca temă în ziua precedentă, Berindeanu ține să transmită un mesaj: „Mă bucur, dragă Teodora, că Teleșcoala a ajuns și în satul Nucet”. Nucet e un sat din Dâmbovița, iar Teodora e unul dintre zecile de elevi care i-au scris mesaje de mulțumire pe Facebook lui Berindeanu după prima ediție a emisiunii. S-a simțit înduioșată mai ales de cele primite de la elevi din mediul rural, despre care știe că au mai puține posibilități să facă lecții online săptămânile astea, în ciuda faptului că mulți dintre profesori au apelat la această variantă. Și a preferat să se concentreze pe mesajele pozitive, chiar dacă emisiunea și unii profesori prezentatori au primit și unele critici în mediul online – pentru că vorbesc prea repede și nu le dau elevilor timp să noteze sau pentru că lecțiile nu sunt prezentate suficient de atractiv. Berindeanu și-ar dori ca lumea să le dea mai multă încredere. „Important e să ajungă informația în casa unui copil care nu are alte posibilități”, spune.

Audiența televiziunii a rămas la același nivel ca în zilele obișnuite în prima zi în care a fost difuzată Teleșcoala. În februarie, TVR 2 a avut o audiență medie lunară de 65.000 de spectatori. La cursurile din timpul dimineții de luni, TVR 2 a fost urmărit, în medie, de 69.000 de telespectatori pe minut, de peste zece ori mai puțini decât numărul celor care urmăreau la aceeași oră liderul pieței, unde era difuzat un jurnal matinal de știri. La nivel național, în intervalul ediției de dimineață a emisiunii, TVR a fost abia pe locul 12 în clasamentul audiențelor TV. Totuși, majoritatea clipurilor cu emisiunea, puse pe pagina de YouTube a televiziunii, în zilele trecute, au depășit 10.000 de vizualizări, mult peste media canalului TVR în această perioadă.

Sursă imagine: TVR

Temele primite însă pe mail de Berindeanu de pe o zi pe alta, după prima lecție – unele chiar și la română, nu doar la matematică – sunt însă dovada că, pentru unii copii, acest tip de învățare e util. Iar pentru profesoara de matematică, e important că poate ajuta chiar și dintre patru pereți ai unui studio și cu un laptop în față, că le poate transmite informație unor elevi care n-au avut noroc de Zoom și Google Classroom.


Abonează-te la Jurnal de pandemie – un newsletter zilnic DoR cu informații noi despre coronavirus, despre cum ni se schimbă viața în timpul pandemiei, cum putem rămâne conectați și cum găsim resurse pentru reziliență, compasiune și ajutor.

Nicoleta Coșoreanu

Reporter

Exploratoare de sisteme. Ale celor de legi, în educație, și ale celor de joc, în sport.  

CUVINTE-CHEIE

teleșcoala profesor coronavirus