Un studiu psihologic revoluționar realizat de Universitatea din Essex și Universitatea din Reading, Marea Britanie, efectuat pe sute de copii a arătat că „vocile severe” nu au reușit să obțină cooperarea din partea copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani.
Așadar, profesorii severi sunt mai puțin capabili să inspire elevii decât colegii lor de catedră amabili, să creeze o conexiune benefică cu aceștia, este concluzia unei noi cercetări.
Studiul a descoperit că tinerii care au parte de un profesor strict sunt mai predispuși să se răzvrătească, starea de bine le este afectată și sunt mai puțin predispuși să dezvăluie că se confruntă cu probleme la școală - cum ar fi bullying-ul (n.r. hărțuirea).
Elevii se simt incapabili să se exprime sincer atunci când se confruntă cu un ton mai aspru și mai controlat. Pe scurt, nu au încredere în profesorii lor.
Asta în timp ce, potrivit studiului, o voce cu un ton de susținere inspiră o conexiune cu profesorul, ceea ce crește intenția elevilor de a coopera, de a dezvolta o relație benefică elev - cadru didactic.
„Ne gândim adesea la ceea ce le spun profesorii elevilor lor, dar rareori vorbim despre cum o spun. Însă tonul vocii pe care îl folosesc profesorii contează cu adevărat, iar modul în care ne modulăm vocea poate avea efecte profunde asupra ascultătorilor”, a declarat șefa Departamentului de Psihologie de la Essex, profesoara Silke Paulmann, una dintre autorii studiului, potrivit Science Daily.
Tonalitatea contează
Studiul publicat în British Journal of Educational Psychology a explorat tonul vocii profesorilor în educația copiilor.
Vocile preînregistrate ale profesorilor au fost ascultate de 250 de copii cărora li s-a cerut apoi să judece modul în care tonul i-a afectat.
Aceștia au fost rugați să evalueze modul în care acesta ar afecta factori precum competența, emoțiile, încrederea și intenția lor de a coopera.
Copiii au reacționat mult mai bine la vocile de susținere, în timp ce tonurile de control le-au afectat stima de sine, iar exemplele sonore ale profesorilor au fost percepute ca fiind mai puțin demne de încredere.
Având aceste rezultate în față, cercetătorii speră ca ele să influențeze de acum înainte formarea profesorilor și să contribuie la îmbunătățirea rezultatelor la clasă.
„Tonul vocii este o modalitate puternică de a transmite grija, înțelegerea sau deschiderea profesorilor. Este ușor de uitat atunci când suntem stresați sau obosiți, dar profesorii pot oferi un mediu de învățare pozitiv atunci când sunt atenți la modul în care își folosesc tonul vocii”, a spus și profesoara Netta Weinstein, de la Universitatea din Reading.