Au trecut mai bine de 120 de ani de când Fundația Nobel îi recompensează pe oamenii de știință, scriitori și nu numai cu medalii de aur și sume de bani care astăzi se apropie de 1 milion de euro.
Acum, pe site-ul fundației sunt și resurse educaționale pentru profesori și elevii lor, inclusiv lecții pe subiecte actuale, și anume despre premiile Nobel acordate – afli mai multe despre câștigători și realizările lor –, dar și jocuri animate.
„Profesorii și elevii sunt deosebit de importanți pentru noi. Mulți laureați ai Premiului Nobel mărturisesc că un anumit profesor i-a provocat sau încurajat și că experiența a fost crucială pentru alegerile pe care le-au făcut în viață”, scrie pe site echipa Nobel. Motiv pentru care, prin intermediul acestor lecții, speră ca și alți profesori să-și motiveze elevii.
Fiecare curs cuprinde un slideshow cu informații în limba engleză, un interviu despre laureatul Nobel și o listă de întrebări creative pentru elevi.
Cel care a descoperit o nouă specie umană
Svante Pääbo, genetician din Suedia, a obținut anul trecut Nobelul pentru Medicină, după ce a ajutat lumea să mai adauge câteva răspunsuri la o întrebare pe care ne-o punem cu toții: De unde venim și ce specii de oameni au existat înaintea noastră?
De pildă, ca să înțeleagă mai multe despre oamenii de Neanderthal, care au locuit în Eurasia până acum aproximativ 40.000 de ani, Pääbo, le-a secvențiat în laborator genomul, format din ADN.
Acesta a arătat cum s-au dezvoltat și ce relație există între oamenii moderni (Homo sapiens), speciile de oameni dispărute și cimpanzei. Geneticianul a descoperit și o specie umană, care a dispărut probabil acum 50.000 de ani, cunoscută astăzi drept Denisova.
Printre întrebările la care pot să răspundă elevii se numără și aceasta: Svante Pääbo și echipa sa de cercetători au găsit, într-o peșteră din Siberia, unul dintre fragmentele de os studiate. Ce factori sunt importanți pentru a determina modul în care scheletele și alte rămășițe sunt păstrate pentru generațiile următoare?
Scriitoarea care a inventat „autobiografia colectivă”
La categoria literatură, de exemplu, scriitoarea franceză Annie Ernaux (82 de ani) a impresionat juriul Nobel. Este autoarea a peste 20 de volume, în care îmbină „fragmente de amintiri cu amintirile colective ce caracterizează epoca în care a crescut”, explică site-ul Nobel. „Prin urmare, se poate spune că a inventat un gen propriu: autobiografia colectivă”.
Printre cărțile sale se numără „Anii” și „Pasiune simplă. Confesiunea adolescentei” – aceasta a fost tradusă și în limba română, la editura Pandora M.
La această lecție elevii primesc o singură cerință: să scrie un text la persoana a treia, în care să descrie cine erau ei înainte să înceapă să meargă la școală, bazându-se pe una sau mai multe amintiri din prima copilărie.
Ar supraviețui societatea fără bănci?
Trei economiști au fost distinși anul trecut cu Nobelul: Ben S. Bernanke, Douglas W. Diamond și Philip H. Dybvig, pentru că te ajută să înțelegi cum funcționează o bancă și cum trebuie gestionate crizele financiare. „În perioadele de criză economică, există riscul ca băncile să dea faliment, ceea ce duce la probleme majore în întregul sistem economic”, explică Fundația Nobel.
Astfel, organizația le propune elevilor să caute răspunsuri pentru diverse întrebări. Una dintre ele: „Ar supraviețui societatea fără bănci? Care ar fi consecințele”.