Roboții merg la școală în locul elevilor, într-un oraș din Japonia

Roboții merg la școală în locul elevilor, într-un oraș din Japonia

Problema absenteismul școlar a fost rezolvată pentru moment în orașul Kumamoto din Japonia prin umplerea băncilor din școală cu roboți, în loc de elevi. Asta nu înseamnă că elevii nu mai merg fizic la școală, însă ei au și posibilitatea de a rămâne acasă și de a vedea în timp real orele de curs sau chiar de a interacționa cu ceilalți colegi, scrie publicația de știință ZME Science.

19.10.2023

de George Herlaș

Numărul elevilor care nu au mers la școală în 2022 s-a dublat față de 2018 în Kumamoto, ajungând la peste 2.700 de copii în orașul cu aproximativ 740.000 de locuitori, adică cam cât populația din două sectoare din București.

De ce lipsesc elevii de la școală

Printre motivele pentru care numărul de absenți a tot crescut în ultimii ani se numără asocierea școlilor japoneze cu standarde academice ridicate, programe de studiu încărcate, dar și hărțuirea din școli, alături de lipsa de sprijin și incluziune. 

Absenteismul școlar în zone din Japonia are niște rădăcini și în cultura japoneză, conceptul de „Hikikomori”, făcând referire la izolarea socială a tinerilor în case, fără a merge la școală sau a lucra. Studiile realizate asupra acestui fenomen au arătat că el este mai degrabă un sindrom cultural și nu poate fi asociat neapărat cu boli mintale. 

Cum funcționează roboții care merg la școală

Roboții utilizați în Kumamoto funcționează ca o extensie a elevilor. De acasă, elevii pot asista la ore și pot primi feedback în timp real din partea profesorilor. De asemenea, ei pot interacționa și cu elevii, iar roboții nu sunt statici, ei pot fi plimbați în incinta școlii, astfel că elevii pot, de acasă, să participe și la alte evenimente, în afara cursurilor.

„Comunicarea prin intermediul acestor roboți nu este complet reală, dar poate oferi cel puțin un anumit sentiment de realitate copiilor care sunt încă nesiguri și se tem de interacțiunea cu ceilalți”, a declarat un oficial al orașului Kumamoto, Maki Yoshizato.

Proiectul japonez se află încă la început, astfel că nu se pot trage încă concluzii dacă are sau nu rezultatele scontate însă publicația de știință menționează că dacă proiectul este unul de succes, acesta ar trebui luat în considerare și alte zone din lume care se confruntă cu absenteismul școlar. 

După ce s-a încheiat pandemia de Covid-19 și în România se discuta să poată fi folosită tehnologia de la clasă în continuare ca un copil care are o problemă de sănătate să se poată conecta online cu copiii care sunt la școală. Soluția poate fi folosită în aceste cazuri excepționale dacă și conducerea școlii și profesorii de la clasă sunt de acord. 

George Herlaș

reporter

George Herlaș este student la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București și s-a alăturat echipei Școala 9 pentru că spune „da" oricărei provocări. Prin jurnalism, vede o misiune de a aduce valoare cititorilor și întregii comunități.

CUVINTE-CHEIE

roboti școală elevi hikikomori absenteism scolar