Școala 1.5: Arhitecții reinventează școlile

Școala 1.5: Arhitecții reinventează școlile

Grupul de arhitecți Orașul 1.5 a publicat ghidul de bune practici Școala 1.5, o abordare integrată pentru (re)deschiderea în siguranță a școlilor în toamnă. Pentru a înțelege mai bine situația actuală am făcut o trecere în revistă a celor mai importante soluții propuse.

28.05.2020

sinteză de Grig Vulpe

Școala 1.5 reprezintă un plan de reguli și bune practici pentru o funcționare a școlilor în condiții de siguranță sanitară. Pentru realizarea ghidului au fost implicați mai mulți arhitecți, designeri, ingineri și specialiști în educație, care au analizat modele de buni practici din șapte țări: Spania, Olanda, Suedia, Germania, Italia, Franța și Belgia. 

Unele dintre soluții sunt la îndemâna școlilor și comunităților locale și pot fi puse în aplicare imediat, dar altele necesită o coordonare centralizată, cât și o serie de investiții semnificative. Potrivit autorilor, este momentul potrivit pentru un restart în sistemul educațional, pentru echiparea tuturor școlilor din România, printre altele, cu grupuri sanitare igienice și funcționale, dar și pentru reorganizarea spațiilor educaționale din interior sau exterior.

 

Iată, pe scurt, câteva direcții propuse:

  • Orele online ar trebui alternate de orele cu prezență, pentru că cursurile online nu sunt accesibile tuturor elevilor. Pentru desfășurarea cursurile online este necesară creșterea accesul la tehnologie, adaptarea conținutului educațional, dar și deprinderea competențelor digitale în rândurile elevilor, profesorilor și părinților.
  • Clasele vor fi trebui împărțite în două sau în trei, cu câte 12-15 elevi pe fiecare serie. Venirea, plecarea și accesul în clase vor trebui organizate așa încât să se evite aglomerările. În timp ce o serie va participa la orele din școală, cealaltă grupă va avea ore online. Seriile se vor roti.
  • Este deosebit de importantă crearea unei zone de triaj la poartă, pentru scanarea temperaturii și dezinfectarea tălpilor.
  • Este vitală instruirea elevilor, a părinților și profesorilor pentru implementarea eficientă a regulilor de acces, distanțare fizică și protecție sanitară. Noile reguli de circulație și folosire a spațiilor din interiorul și exteriorul școlilor pot fi realizate prin indicatoare grafice și coduri de culoare
  • Venirea, plecarea, ieșirea în curte în pauză, ca și ordinea ocupării băncilor din clasă se vor face după scenarii prestabilite. Sălile de sport și curțile pot fi folosite pentru educație fizică și pentru recreere. Sunt încurajate mișcarea și sporturile care nu presupun contact fizic.
  • Pauzele se iau decalat între clase pentru a evita aglomerarea. Intrarea la baie se face organizat așa încât să nu creeze aglomerare pe hol. Se va lăsa un culoar de trecere corespunzător. Robinetele de chiuvetă se vor înlocui cu sisteme cu senzori sau cu pedale de picior.
  • Toate întrerupătoarele, mânerele și clanțele trebuie înlocuite cu sisteme de deschidere cu cotul sau cu piciorul, pentru a evita atingerea cu mâna a suprafețelor. Aerul va fi ventilat în permanență, prin deschiderea ușilor și a geamurilor. Ușile interioare pot fi lăsate deschise mereu, sau chiar desființate.
  • Mobilierul clasei ar trebui rearanjat, așa încât să se poată asigura distanța fizică corectă. Una dintre soluții ar fi mobilierul modular ușor de manevrat.
  • Sunt încurajate activitățile de predare în spații alternative, precum parcuri, grădini sau piețe publice, dar și parteneriate cu muzee și teatre. Pentru școlile din mediul rural, sau pentru cele din proximitatea parcurilor, orele afară pot fi o soluție potrivită.  
  • Nu știm dacă măștile sau vizierele vor deveni obligatorii pentru elevi în România. În unele țări se discută despre facilitarea gratuită a lor, în vreme ce altele nu impun această cerință. Părerile experților în sănătate publică sunt împărțite.

 

Un ghid extins de 36 de pagini poate fi descărcat de aici: Scoala1.5 – Măsuri și proceduri pentru deschiderea școlilor în toamnă. O prezentare mai amplă a proiectului poate fi consultată în revista Zeppelin.

 

Acest proiect a fost realizat de către grupul Orașul 1.5: Justin Baroncea, Cosmina Goagea, Ioana Naniș, Cristina Ginara, Alexandru Ivanof, Emanuel Birtea, Andrei Angelescu, Viorel Niculae, Constantin Goagea, Roxana Vasile, Roxana Foell. Parteneri: Ordinul Ahitecților din România – OAR și OAR București / Anuala 2020, VEM Lighting, Zeppelin design și revista Zeppelin.

Grig Vulpe


Antropolog urban și consultant, interesat de cooperare internațională, politici publice sustenabile și industrii creative.

CUVINTE-CHEIE

zeppelin arhitectură școală