Studiu UNESCO. În doar jumătate dintre țările lumii se predă despre schimbările climatice în școală

Studiu UNESCO. În doar jumătate dintre țările lumii se predă despre schimbările climatice în școală

Sistemele educaționale nu abordează gravitatea crizei climatice în programele școlare și profesorii nu sunt pregătiți să le abordeze la ore, avertizează UNESCO, principala agenție care se ocupă de educație în cadrul Organizației Națiunilor Unite. Mesajul a fost transmis înainte de prima reuniune comună a miniștrilor mediului și educației în cadrul summit-ului pentru climă COP26, de la Glasgow.  

03.11.2021

de Ionuț Fantaziu

Datele strânse de experții UNESCO din 100 de țări arată că doar 53% din programele de învățământ naționale din lume fac referire la schimbările climatice, iar atunci când subiectul este menționat, aproape întotdeauna i se acordă o prioritate foarte scăzută. 

Mai puțin de 40% dintre profesorii chestionați de UNESCO și „Education International”, o asociație care reprezintă peste 32 de milioane de cadre didactice din 178 de țări, au spus că sunt încrezători că ar putea preda elevilor despre gravitatea schimbărilor climatice și doar o treime s-au simțit capabili să explice efectele schimbărilor climatice asupra regiunii sau localității lor. 

În România, copiii încep să învețe noțiuni generale de ecologie din grădiniță. În clasele a III-a și a IV-a, se predă materia „Științe ale naturii”, în care, teoretic, li se explică efectul poluării asupra unor organisme sau utilizarea rațională a unor resurse. 

În gimnaziu, elevii învață despre recunoașterea consecințelor activităților umane și ale propriului comportament asupra mediului înconjurător, să aibă un stil de viață sănătos, influența factorilor de mediu asupra sănătății sau cum să aplice reguli de conservare a mediului.  

Profesorii nu au cunoștințe pentru a preda despre gravitatea schimbărilor climatice 

„Criza climatică nu mai este o amenințare în viitorul îndepărtat, ci o realitate în toată lumea. Nu vom găsi soluții fără educație. Fiecare cursant trebuie să înțeleagă schimbările climatice, să fie creditat cu faptul că poate veni cu soluții, iar profesorii să li se ofere cunoștințele necesare pentru a preda despre această problemă. Statele trebuie să se mobilizeze în acest sens”, a declarat directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay. 

Întrebați despre provocările predării despre schimbările climatice, 30% dintre profesorii chestionați au spus că nu sunt familiarizați cu aceste lucruri. Peste un sfert dintre aceștia au transmis că unele abordări ale predării educației climatice nu sunt potrivite pentru predarea online.

Specialiștii UNESCO spun că este un aspect îngrijorător în contextul în care aproximativ 737 de milioane de elevi din 66 de țări sunt încă afectați de faptul că nu pot merge fizic la școală din cauza pandemiei de coronavirus și învață online. 

UNESCO anunță că va organiza, împreună cu cele două state care conduc COP26, Marea Britanie și Italia, o dezbatere la care vor participa miniștrii mediului și educației. Evenimentul „Împreună pentru mâine: Educație și acțiune pentru climă” va avea loc pe 5 noiembrie.  

„Este esențial să le oferim tinerilor noștri cunoștințele, înțelegerea și abilitățile potrivite pentru o lume care se află în schimbare. Va fi o primă întâlnire între miniștrii educației și mediului și vreau să văd ce fac alte țări pentru a mă asigura că lupta împotriva schimbărilor climatice este în centrul atenției noastre”, a declarat secretarul de stat responsabil cu educația al Marii Britanii, Rt Hon Nadhim Zahawi.

Cursuri despre schimbările climatice în școli

Ministrul italian al educației, Patrizio Bianchi, a declarat că trebuie integrate cât mai repede în curricula școlară cursuri despre schimbările climatice și sustenabilitate pentru ca acestea să nu mai fie „simple concepte” pentru elevi.

UNESCO transmite că în cadrul întâlnirii va sublinia necesitatea colaborării dintre sectoarele educației și a mediului pentru a integra cu succes informațiile despre schimbările climatice în cursuri, la fiecare nivel de școlarizare. 

Evenimentul a fost inspirat de o întâlnire „Youth4Climate” care a avut loc între șase miniștri ai educației și tineri activiști pentru climă. 

 

 

Ionuț Fantaziu

jurnalist

E absolvent al Facultății de Jurnalism din Iași. În 12 ani de presă a lucrat în redacțiile de la Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul Zilei, Yahoo News și GreatNews. E interesat de educație, tehnologie și probleme societății.

CUVINTE-CHEIE

schimbari climatice sustenabilitate ore poluare scoli studiu unesco