Cercetătorii au analizat performanțele unor elevi de clasa a XI-a și au constatat că cei care au mers la școală doar patru zile pe săptămână au avut rezultate mai proaste la testele de matematică decât cei care au avut un program normal. Diferența a fost mai mare în rândul elevilor din orașe și au existat rezultate mai slabe doar la matematică, scrie Science Daily. În ceea ce privește literatura sau abilitățile de citire nu au apărut diferența semnificative la teste între cei care au fost cinci zile la școală și cei care au fost doar patru.
1,2% dintre liceele americane au program de patru zile
Studiul a fost inițiat după ce tot mai multe școli publice din Statele Unite ale Americii au decis să reducă săptămâna de școală la patru zile. S-a luat această decizie din mai multe motive. Unii administratori de școli au spus că o zi liberă în plus ar putea fi un stimulent pentru profesori, în timp ce alții au motivat că ar fi un beneficiu și pentru elevi, dar și că s-ar face importante reduceri de costuri la transport sau energie.
Începând cu anul școlar 2018-2019, 1.607 școli la nivel național, adică 1,2% din numărul instituțiilor de învățământ public din SUA, au trecut la săptămâna de școală de patru zile. Însă cercetătorii spun că această schimbare trebuie făcută cu atenție pentru a fi eficientă.
Potrivit profesorului Paul Thompson, de la OSU'S College of Liberal Arts, autor principal al studiului, dacă în mediul urban cele mai multe școli au luat această măsură doar din motive financiare, pentru a face economii, cele din mediul rural s-au gândit la stilul de viață al profesorilor și elevilor și au pus accent mai mult pe restructurarea programului.
Elevii de la oraș au lipsit mai mult
Echipa condusă de profesorul Thompson a studiat date despre 341.390 de liceeni care au studiat între 2005 și 2019. Pe lângă rezultatele mai slabe la matematică ale celor care au învățat doar patru zile pe săptămână, cercetătorii au mai observat că cei din mediul urban au fost mai puțin performanți decât cei din mediul rural.
Thompson crede că matematica la liceu este o disciplină mai grea, iar părinților le este mai greu să compenseze ziua pierdută de predare așa cum o fac în clasele primare sau în gimnaziu.
Studiul a scos în evidență că școlile din mediul rural au reușit să organizeze programul astfel încât să minimizeze efectele lipsei unei zile de școală, mai spune profesorul, citat de Science Daily. Mai exact, o zi de școală începe de dimineață, la ora 8:00 și se încheie uneori la ora 16:00. De asemenea, în zilele lucrătoare care nu sunt școlare, elevii pot participa la activități care îi ajută să-și îmbogățească cunoștințele unde au lacune sau să învețe lucruri noi.
În schimb, școlile care trec de la o săptămână de patru zile doar din rațiuni financiare, de obicei, nu oferă opțiuni în ziua liberă suplimentară, pentru că acest lucru ar însemna că nu s-ar mai face economii.
Profesorul Paul Thompson a observat că școlile care au performanțe scăzute sunt cele care au nivel foarte slab de instruire. „E un aspect pe care școlile a trebuit să-l ia în considerare și în pandemie: cum putem menține ritmul de învățarea și în absența prezenței fizice la școală?”, e de părere Thompson.
Conducătorul studiului mai crede că poate fi folosită tehnologia pentru a substitui prezența fizică și chiar dacă e o soluție imperfectă, „ar fi mai bine decât nimic”.
Studiul a analizat și rata absenteismului. Concluzia a fost că au avut mai multe absențe elevii din școlile urbane care au mers patru zile la școală. Unul dintre motive a fost că o parte din elevi ar fi folosit ziua liberă pentru a lucra sau pentru a face alte tipuri de cursuri, ceea ce i-ar fi putut să-i îndepărteze și mai mult de școală.