Anul trecut, elevul de clasa a IX-a Andrei-Ștefan Iercoșan, de la Colegiul Național „Vasile Lucaciu” din Baia Mare, a participat la Olimpiada Internațională de Astronomie și Științele Spațiului pentru Juniori (OIASSJ), care s-a desfășurat între 31 octombrie - 7 noiembrie 2022, la Câmpulung Moldovenesc.
Toți cei zece elevi români care au intrat în competiție au avut rezultate excepționale: au obținut 5 medalii de aur, 3 de argint și 2 bronz. Andrei Iercoșan a revendicat argintul.
Olimpiada Internațională de Astronomie pentru Juniori se adresează elevilor de sub 16 ani, din clasele VII-X. În 2022 a avut loc prima ediție a competiției, care până acum a organizat doar etapa pentru Seniori.
Totuși, când a avut loc ceremonia de premiere a olimpicilor, doar jumătate au fost recompensați de Ministerul Educației. Andrei Iercoșan și echipa lui au primit doar diplomele, nu și premiile în bani. I-ar fi revenit 12.500 de lei. De ce nu a primit banii?
Regula de organizare a olimpiadei este că o țară este reprezentată de câte o echipă formată din cinci copii. Însă, statul care organizează evenimentul are dreptul să invite o altă echipă de cinci. Așadar, Andrei și alți patru elevi au făcut parte din cea de-a doua echipă a României. Deși acest detaliu era cunoscut, nimeni nu le-a comunicat elevilor că acest statut va determina un tratament diferit din partea autorităților. De altfel, informația nu a apărut nicăieri.
„Echipele care nu sunt finanțate de ME nu primesc distincții”
„La finalul concursului și înainte de încheierea oficială a olimpiadei, copilului meu i s-au solicitat cu titlu de urgență datele personale și bancare în vederea premierii, la nivel național, pentru rezultatele obținute și acordarea ulterioară a bursei Meritul Olimpic”, scrie Elena Iercoșan, mama lui Andrei, într-un memoriu pe care l-a trimis Ministerului Educației.
Însă două săptămâni mai târziu, a primit o notificare prin SMS de la inspectorul școlar județean din Suceava, care s-a ocupat de organizarea olimpiadei. Mesajul era scurt: „Echipele care nu sunt finanțate de ME nu primesc distincții, premii și stimulente financiare, în temeiul art. 5 din HG 536”.
Această lege la care face trimitere mesajul, (actualizarea hotărârii de guvern 536/ 2016, realizată în 2022), arată că elevii care au rezultate excepționale la concursuri școlare internaționale primesc diplome, medalii și stimulente financiare. În cazul olimpiadelor internaționale, premiile se acordă astfel:
- premiul I/ medalie de aur cu punctaj absolut: 20.000 de lei;
- premiul I/ medalie de aur: 15.000 de lei;
- premiul II/ medalie de argint: 12.500 de lei;
- premiul III/ medalie de bronz: 10.000 de lei;
- mențiune: 6.000 de lei;
Până la premiere, toți elevii au fost tratați la fel
Mama elevului susține că nu a existat nicio diferențiere a elevilor în comunicatul Ministerului prin care anunță rezultatele obținute de aceștia. „Cei 10 elevi olimpici din lotul țării noastre au obținut rezultate remarcabile (10 medalii, dintre care 5 de aur)”, se arată pe edu.ro, după care sunt enumerate medaliile câștigate de fiecare.
Argumentul oficial potrivit cărora grupul suplimentar de cinci elevi nu ar fi fost susținut de Ministerul Educației nu se susține în opinia Elenei Iercoșan. „Nu ni s-a cerut niciodată să finanțăm participarea copilului la această olimpiadă. Nu ni s-a solicitat vreun cost, nici măcar pentru cazare sau transport. Practic, noi n-am avut nicio contribuție financiară la această olimpiadă”, explică pentru Școala 9.
În acest context, femeia a dorit lămuriri de la Minister: ce lege prevede că doar o singură echipă de olimpici este premiată și nu toți cei care reprezintă România, indiferent dacă fac parte dintr-o echipă principală sau una secundară?
Ce spune ministerul: „o echipă a reprezentat România, cealaltă a fost invitată de România”
„Tuturor elevilor li s-au oferit condiții identice de participare la olimpiadă”, admite într-un răspuns pentru Școala 9 Ministerul Educației.
Totuși, subliniază că cele două echipe au avut statut diferit la olimpiadă: „Prima echipă a reprezentat România, iar a doua a avut statut de echipă-invitat a României. Echipa a doua, adică toți cei cinci elevi componenți, a avut în permanență indicativul ROUG (Romania Guest) în baza de date internațională”.
Statutul de invitat a fost conferit în conformitate cu prevederile paragrafului 5 din Statutul Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică, se mai arată în răspunsul Ministerului Educației.
Însă, în cadrul acestui paragraf se arată: „Concurenții din echipele invitate sunt clasificați în același mod ca echipele obișnuite. Ei pot primi diplome și premii”.
„Ministerul finanțează o singură echipă”
Ministerul Educației susține că această situație nu este singulară, ci o regulă. „Participarea României cu două echipe, una dintre ele cu statut de invitat, datează din anul 2014, an în care România a organizat Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică”, spun reprezentanții ministerului.
Aceleași reguli se aplică, însă, și în cazul altor olimpiade internaționale, cum este Olimpiada Balcanică de Matematică. Conform regulamentului, „dacă România este țara organizatoare a OBM, atunci echipa B a României este formată din următorii 6 elevi clasați la primul baraj”, atât la categoria Juniori, cât și cea de Seniori.
„Precizăm că, la toate competițiile internaționale, Ministerul Educației finanțează o singură echipă care reprezintă România în competiție, echipă selectată în urma participării elevilor la pregătirea și selecția loturilor lărgite și restrânse.” - Răspuns al Ministerului Educației
Regula că primesc premii în bani membrii unei singure echipe se regăsește în aceeași hotărâre de guvern (HG 536/2016), susține Ministerul. Deși nu este o mențiune extinsă, explicația autorităților stă în exprimarea: „Elevii/ echipele de elevi premiați (...) potrivit regulamentelor competițiilor internaționale organizate în țară sau la care participarea echipelor care reprezintă România este finanțată de Ministerul Educației, primesc diplome, medalii și stimulente financiare”.
În cazul elevilor care au făcut parte din echipa-invitată, aceștia vor beneficia de Bursa Meritul Olimpic Internațional, transmite Ministerul. Bursa este diferită de premierea pentru rezultate. „Începând cu anul 2019, bursele de merit olimpic internaţional se acordă şi elevilor membri ai echipelor reprezentative ale României (...) care au primit aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării de participare fără finanţare şi au obţinut distincţii”, citează reprezentanții instituției Ordinul nr. 5.558/2019.
Cuantumul acestei burse se calculează în funcție de valoarea salariului de bază minim brut. De pildă, în cazul medaliei de argint, cuantumul lunar al bursei reprezintă echivalentul a 75% din salariul de bază minim brut.
Expert în educație: „Un comportament cel puțin neelegant”
„Este un comportament clasic al Ministerului Educației: dacă poate să nu dea bani, dacă se poate să șmecherească și să interpreteze, «lasă că se descurcă ei», s-o facă”, comentează pentru Școala 9 expertul în educație Marian Staș.
Acesta spune că cel mai frapant este faptul că elevii ar trebui premiați ca atare atât timp cât, în comunicatul public, Ministerul îi prezintă ca făcând parte din „lotul țării noastre”. „Dacă se laudă cu ei, ar trebui să-i și premieze”, susține specialistul.
Marian Staș a fost consilier al ministrului Educației Monica Anisie și în prezent este președintele Asociației Clubul Liderii Mileniului Trei. Este cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității București și predă și la programul de vară MPA-MC al Harvard Kennedy School.
După ce a citit legea invocată de Ministerul Educației ca fiind motivul pentru care autoritățile recompensează o singură echipă, Marian Staș spune că formularea este ambiguă și nu precizează circumstanțele în care elevii ar trebui premiați.
Finanțarea participării la o olimpiadă internațională presupune ca statul să suporte cheltuielile cu transportul și cazarea – ceea ce s-a întâmplat și în cazul echipei-invitate la această ediție a Olimpiadei Internaționale de Astronomie.
„Eu consider că ministerul dă dovadă de lipsă de bună-credință în a interpreta legea în sensul cel mai favorabil copiilor. E un comportament cel puțin neelegant, ca să mă exprim eufemistic.” - Marian Staș, expert în educație
„Există un principiu care spune că ce nu e scris e permis. În condițiile de echivoc, ca acestea, iată că Ministerul alege să se împăuneze cu toți copiii care au primit medalii, dar în același timp, din rațiuni meschine, alege să nu-i premieze și pe cei din echipa a doua.”