„Locul unde să mergem fără teamă”. Școala ideală pentru elevii români are: profesori care te înțeleg, programa actualizată, băi curate, cu hârtie igienică

„Locul unde să mergem fără teamă”. Școala ideală pentru elevii români are: profesori care te înțeleg, programa actualizată, băi curate, cu hârtie igienică

Școala 9 i-a întrebat pe elevi ce vor ei de la școală, cum ar trebui să arate examenele, ce și-ar dori să conțină programa și care sunt calitățile pe care le apreciază la profesorii lor. Astăzi, publicăm primele rezultate ale sondajului online, deschis timp de o lună: niște opinii sincere, necenzurate, ale actualelor generații de elevi, despre imaginea școlii ideale și îmbunătățirile pe care i le-ar aduce.

17.07.2023

Redacția Școala 9

Lansat de Ziua Copiilor, chestionarul „Dragi elevi, ce fel de școală vă doriți?” a strâns, în trei săptămâni, peste 200 de răspunsuri de la copii și adolescenți de la 10 până la 19 ani, elevi de gimnaziu și de liceu. 61% dintre răspunsuri provin de la elevii din clasele V-VIII, iar restul de 39%, de la elevii de liceu, conform datelor adunate în chestionar.

În 15 întrebări despre programa pe care și-ar dori-o, disciplinele noi pe care le-ar vrea în curriculă, calitățile, dar și cusururile pe care le observă la dascăli, despre lucrurile care le plac și le displac la școală, am construit, din răspunsurile elevilor, o anume imagine a școlii românești, așa cum o văd ei, pe de-o parte, acum, și pe de altă parte, cum și-ar dori să arate.

Nu am făcut un studiu sociologic, ci am dorit să aflăm părerea lor, a elevilor, „beneficiarii primari ai educației”, așa cum sunt ei de multe ori numiți juridic. Chestionarul nu a colectat date de identificare, tocmai pentru a încuraja păreri cât mai oneste.

În săptămânile următoare, vom publica, pe rând, opiniile lor.

În acest prim material, aflăm răspunsurile la două dintre întrebări: cum arată școala ideală și ce îmbunătățiri ar aduce sistemului de învățământ românesc?

Școala ideală are cantină, iar profesorii sunt mult mai implicați

De departe cel mai mult a fost menționată nevoia de dotări, aproape un sfert dintre răspunsuri se referă la: renovarea clădirilor școlii, băi mai curate, utilate cu produse de igienă, săpun și hârtie igienică, dar și apă caldă, săli de clasă cu videoproiectoare, calculatoare noi și manuale în stare bună, săli de sport și terenuri, laboratoare, cantine și dulapuri în care să-și poată lăsa lucrurile pentru a mai ușura greutatea ghiozdanului.

„Momentan, sunt lipsuri mari în sala de sport și de hârtie igienică și săpun în toalete”, a scris un elev.

„Să avem o sală de TIC mai bună cu mai multe calculatoare”, „terenuri de joacă în incinta școlii”, „aș vrea să existe cantină în fiecare școală și dulapuri pentru elevi pe holuri, elevii să poată face temele la școală și când se duc acasă să aibă timp liber”, au mai notat copiii.

Elevii și-ar dori și profesori mai înțelegători, mai implicați, care să folosească metode de predare noi și care să integreze la clasă tehnologia. Ar vrea să fie ascultați de dascăli, iar aceștia să aibă răbdare și să reia o lecție de oricâte ori este nevoie pentru a o înțelege toată clasa, nu doar „preferații”. Și-ar dori, de asemenea, ca orele să aibă și o parte practică, aplicată, nu doar teorie.

„Aș vrea ca profesorii să își ia în serios job-ul. Spre exemplu, dacă un copil nu înțelege lecția predată, ar fi ok dacă profesorul nu ar țipa la copil, ci i-ar explica cu frumosul până înțelege”, a spus un elev.

„Aș aduce mai multe activități și aș face modul de predare mult mai interactiv, nu aș obliga elevii să învețe cuvânt cu cuvânt, ci i-aș încuraja să gândească”, „Mi-ar plăcea să fim învățați cum să aplicăm teoria în practică, să facem la clase mai multe experimente și să ne putem exprima liber, nu numai după manual”, „profesori mai moderni și dornici să asculte părerea elevilor”, „aș încerca un mod de predare mai activ, care să încurajeze cooperarea și înțelegerea lecției mai rapidă”, au scris elevii.

Vor să aleagă ei ce să învețe și să aibă mai multe activități extrașcolare

O programă actualizată, dar care să țină în același timp cont de preferințele lor înseamnă mult pentru elevi, este o cărămidă în plus la construcția școlii ideale.

Elevii spun că teoria învățată la școală, spre exemplu, la orele de Română, poate fi aplicată și pe lecturi contemporane, care sunt adaptate vârstei lor și capacității lor de înțelegere și care sunt totodată adaptate și nivelului societății din prezent.

„Programa de la română trebuie să fie mai actuală, să nu mai învățăm despre atâtea subiecte care contravin valorilor de azi și care perpetuează comportamente nedemne. Cred că ne-ar face bine și să învățăm despre lecturi contemporane, dar și despre cărți pentru nivelul nostru de vârstă și care să poată fi înțelese mai ușor, nu cu gândirea unor persoane de 50 de ani născute la începutul secolului trecut. (...) Mi-ar plăcea și ca unele materii să fie de trunchi comun pentru toți și apoi să ne putem alege materiile, așa nu ne-am mai aglomera cu materii care nu ne interesează deloc (până la urmă, dacă 10 elevi din fiecare clasă aleg o materie, va fi și mai ușor pentru profesor să ne învețe)”, a scris un elev.

„(...) Un lucru genial ar fi sa alegem noi materiile pe care vrem să le studiem, la fel și la Bac, noi să alegem la ce vrem să dăm. Aș vrea ca în fiecare școala să fie echipe de diferite sporturi oricât de slabă e ea, să se facă diferite cursuri gratuite, deoarece nu toți își permit să facă așa ceva, să fie o oră în care profesorii ne pun să facem diferite activități cu colegii, pentru a ne cunoaște mai bine și conflictele să nu mai fie”, este răspunsul unui alt elev.

Să se refacă programele școlare, pentru că sunt de pe vremuri. De exemplu, la TIC ni se predă ce știm de mult, din gimnaziu. Cam toți am învățat multe singuri, suntem generația care stă pe net, învață din tutoriale. Să facem Office la liceu când noi prezentăm proiecte în PPT în a VI-a și în a VIII-a deja știam filme în Canva? Apoi profesorii spun că ne plictisim la ore și ne ceartă că nu suntem atenți. Nu suntem pentru că știm să facem toate lucrurile acelea - elev

O școală ideală, în opinia unor respondenți, „ne învață să ne descurcăm în viață” și conține materii precum educația sexuală, educația financiară și de prim ajutor. O școală ideală a scăpat de fenomenul bullyingului și are psihologi, consilieri școlari și cabinete de asistență medicală și îi ajută pe elevi să-și aleagă facultatea și meseria care li se potrivesc.

Cum arată pentru tine o școală ideală?

Elevii au răspuns*:

  • Școala ideală este locul unde ar trebui să venim cu drag, fericiți atunci când mergem la școală fără teamă, fără frustrări. Un loc curat, dotat și pregătit deja cu lucruri pentru elevi și unde am putea să ne dezvoltăm armonios. (...) Elevii cred că ar vrea ca profesorii să fie mai relaxați, să-i asculte, să fim apreciați pentru calitățile individuale care ne fac speciali, să fie mai veseli și să facă glume din când în când pentru a sparge monotonia lecțiilor. Fiecare copil este unic în felul lui și nu toți pot învăța într-un fel, dar trebuie descoperit de adulții din jurul lui. Nu e timp însă... totul se mișcă într-o viteză amețitoare și nu din vina profesorilor. Și ei sunt doar niște pioni care execută ordine prost gândite. Profesorii trebuie respectați de elevi și părinți și trebuie ascultați. Ei s-ar bucura dacă ar fi susținuți de comunitatea locală, sprijiniți și înțeleși. Toată lumea ar fi fericită și dacă ar fi lăsați în pace de mass-media în căutare de rău și urât. Ar fi fericiți dacă li s-ar acorda mai multă încredere și ar fi lăsați să-și facă profesia fără sfaturi de la oameni neavizați.

 

  • Pentru mine, o școală ideală înseamnă o programă personalizată pentru fiecare elev. (...) Cred ca ar trebui să se pună cont mai mult pe ce își doresc elevii pentru viitor și să nu-i mai obligăm să învețe la materiile precum sportul (eu am dat teste și am fost ascultată și am făcut eseuri la sport. Poate o să spuneți că e ok, dar pentru cineva care vrea medicină și dă bacul la mate nu e ok să stai să înveți la sport) și să fii amenințat că îți dă note mici și că nu te bagă în bac. Ar trebui să existe mult mai multe activități extracurriculare, iar modul de predare să fie mult mai interactiv și mai atractiv. Am observat la educatoarele și învățătoarele tinere, abia ieșite din școală, că modul de predare este total diferit și că este mult mai interactiv și am văzut că elevii rezonează mult mai bine cu acest mod de învățare și că se îndreaptă pe o cale bună. Și nu ar trebui să mai existe amenințări și violență. Din păcate, în școlile din România încă există violență, atât fizică, cât și verbală și psihică din partea profesorilor.

 

  • Una fără bullying sau ură, în care condițiile de igienă sunt la un nivel înalt (adică voi, statul ăla inteligent, să dați la copii colac la veceu, cu folii protectoare, hârtie igienică, săpun, șervețele de șters pe mâini și săli de clasă dotate cu tot ce trebuie (laptop, videoproiector, televizor, table noi și curate, dulapuri pe hol unde să-și pună lucrurile, scaune confortabile, pupitre de o singură persoană (...).

 

  • Mai multe ore opționale din care poți alege pe care vrei să le faci, sporturi opționale, fără teme așa de mult, activități între clase (integrarea mai multor clase pentru anumite activități/sporturi), undeva unde pot să mă simt bine și ca acasă, bănci afară, activități în mediu, mai multe excursii/ieșiri în afara școlii (muzeu, cinema, etc.) (...).

 

  • Materiile pe care le are profilul să fie predare serios, digitalizată, profesorii să țină cont dacă îți place sau nu acea materie și să nu pună presiune dacă nu o înțelegi. Ajutor pentru a-ți alege o facultate bună și accentul pe toți, nu doar pe câțiva. Poate unii sunt mai buni decât ,,preferații” și au ce demonstra. Dacă ai o problemă, să vorbești cu un psiholog adevărat și să ai obiecte intime puse la dispoziție, nu să mergi (la baie, n.r.) cu frica că poate poți să iei ceva microbi.

 

  • Școala ideală pentru mine ar fi școala care nu discriminează, care nu îmi pune bețe-n roate ca persoana queer în România, care nu spune una și face alta. Ar fi școala în care mă pot simți în siguranță, am prieteni, sunt înțeles. Profesorii sunt acolo pentru noi și știu să-și predea materia. Școala ideală ar fi pentru mine școala la care mi-ar plăcea sa merg in fiecare zi.

 

  • Ar fi modernă și colorată, ar avea profesori drăguți și înțelegători, ar aprecia și creativitatea și faptul că încerci, ar fi curată și ar avea muuuuulte activități extrașcolare și excursii, am fi ca o familie mare și ne-am iubi și accepta așa cum suntem.

 

  • O școală în care psihicul elevilor este mult mai important decât notarea acestora, o școală din care elevii să iasă cu minimul de cunoștințe de care să aibă nevoie în viață, o școală care să-ți asigure un viitor, o școală bună în propria mea țară.

 

  • Toată lumea se respectă și toți putem învăța într-un mediu plăcut, liniștit, fără frica de a greși. E un loc curat cu tot ce este necesar din punct de vedere igienic. Materia este clară, bine explicată și aleasă în mod relevant.

 

  • O școală în care materia e parțial personalizată după preferințele mele. Materia nu e foarte încărcată și orarul nu e încărcat. Unde testele ne verifică competențele în cunoaștere, nu în a memora cuvintele altor persoane.

 

  • O școală în care elevii se pot exprima liber, fără frica profesorilor. O școală în care cunoștințele contează, nu notele. O școală în care să existe mai multă curățenie. O școală la care te duci fericit, nu obligat.

 

  • Un loc unde să n-ai nevoie de nimic cât stai acolo, pentru că găsești totul în ea: informații, oameni care te înțeleg, mâncare, prieteni, un parc în care să iei aer și tehnologie, bineînțeles.

 

  • O școală care echilibrează teoria și practica, o școală care știe cum să câștige atenția elevilor, o școală care e în stare să ne facă să venim la școala din plăcere, nu obligați.

 

  • Curată, modernă, cu bănci comode, cu ghiozdan ușor, cu teme puține, cu profesori care respectă elevii și cu elevi care respectă profesorii.

 

  • Fără bullying, fără importanța exagerată a notelor, fără profesori care nu au chef sau cei care jignesc și fac comparații între elevi.

 

  • O școală ideală ar fi una care îi ajută pe copii să se dezvolte.

 

*Unele răspunsuri au fost scurtate și corectate.

Foto: Eli Driu

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

bullying elevi liceu profesori școală ce_vor_elevii