În timp ce, în Marea Britanie, majoritatea copiilor primesc un telefon înainte de 11 ani, în China, 88% dintre elevii între 6 și 9 ani au deja propriul smartphone.
Cei care au un telefon este foarte posibil să îl ia cu ei la școală - poate încurajați să facă acest lucru de către părinți, din motive de siguranță. Pentru școli, însă, telefoanele mobile pot fi considerate o sursă de distragere a atenției, scrie The Conversation. Și Franța pare să fie de acord cu acest lucru, căci francezii au interzis utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs. Totuși, noi cercetări efectuate cu profesori din China au arătat că interzicerea telefoanelor mobile la școală este dificil de aplicat, potrivit sursei citate.
O altă abordare ar putea fi adoptarea unor politici școlare - reguli sau recomandări - care să accepte telefoanele în instituții.
Un studiu recent al The Conversation sugerează că elevii, chiar și în școlile primare, ar putea avea maturitatea necesară pentru a contribui la elaborarea unor politici adecvate.
Pe de altă parte, unele cercetări au constatat că interzicerea utilizării telefoanelor mobile poate îmbunătăți performanțele academice ale elevilor, în special în cazul elevilor din medii defavorizate. Dar acest lucru nu a fost constatat în mod constant în alte studii de cercetare, subliniază The Conversation.
Unul dintre motivele neconcordanțelor în ceea ce privește rezultatele cercetărilor este faptul că studiile s-au concentrat pe diferite grupe de vârstă și că nu s-a ținut cont prea mult de maturitatea și motivația academică a copiilor.
Acest aspect este important, deoarece copiii mai mari ar putea fi capabili să își folosească telefoanele într-un mod mai adecvat. De exemplu, s-a observat că tinerii de 18 ani își folosesc telefoanele mobile numai la începutul și la sfârșitul orei sau atunci când sunt în așteptare. Mai mult, această utilizare a telefonului tinde să fie o activitate solitară și, prin urmare, nu distrage atenția de la învățare. Dar pare puțin probabil ca adolescenții sau copiii mai mici să se comporte la fel, notează publicația.
O colaborare mai bună la clasă
Pe de altă parte, în loc să considerăm că telefoanele mobile reprezintă o distragere a atenției, acestea ar putea fi folosite pentru a spori implicarea elevilor în învățare. Inițiativa „Bring your Own Device”/ „Adu-ți propriul dispozitiv”, testată în școlile secundare din Noua Zeelandă, în cadrul căreia elevii au fost încurajați să-și aducă smartphone-urile și tabletele pentru a le folosi în clasă, a constatat că abilitățile digitale ale acestora s-au îmbunătățit și că au existat oportunități sporite de colaborare între elevi și între elevi și profesori.
În loc să interzică total telefoanele, școlile ar putea lua în considerare introducerea unor politici de utilizare a telefoanelor mobile care să dezvolte competențele digitale și reziliența copiilor, învățându-i despre beneficiile, dar și despre riscurile utilizării telefoanelor mobile. Pe lângă reducerea posibilelor distrageri de la învățare, aceste politici ar putea fi folosite pentru a încuraja utilizarea adecvată a telefoanelor mobile. Acest lucru ar putea fi deosebit de important pentru copiii mai mici, care ar putea fi mai puțin capabili să-și reglementeze în mod corespunzător utilizarea telefoanelor.
Ce vor copiii și ce spun părinții
Este important să se ia în considerare opiniile celor direct implicați în sistemul de educație - profesori, elevi și părinți, scrie The Conversation. Profesorii trebuie să aplice noile reguli, copiii sunt direct beneficiarii noilor politici, iar opiniile părinților pot influența respectarea acestora de către copiii lor.
Părinți și copii de 10 și 11 ani au oferit răspunsuri, în cadrul cercetării efectuate de publicația australiană, cu privire la beneficiile și riscurile utilizării telefoanelor mobile la școală. De asemenea, li s-a prezentat o serie de politici diferite privind telefoanele mobile în școli, iar ei și-au exprimat opiniile în legătură cu ele.
Rezultatele sugerează că atât copiii, cât și părinții lor au fost de părere că telefoanele sunt importante pentru a păstra legătura. De asemenea, au fost conștienți de dezavantajele legate de utilizarea telefoanelor la școală, inclusiv de hărțuirea și de riscurile legate de accesul la internet. Cu toate astea, nici părinții, nici copiii nu au fost de acord cu politicile care implică interdicții totale.
„Am constatat că copiii au contribuit la discuții într-un mod foarte matur, surprinzându-și uneori părinții prin gradul de conștientizare a riscurilor pe care îl aveau. În plus, în colaborare cu părinții lor, au reușit să vină cu idei pentru politici ideale și soluții pentru a le aplica. Ei au demonstrat o bună conștientizare a utilizării adecvate și neadecvate a telefoanelor mobile la școală”, spun cercetătorii.
În plus, un copil și un părinte au sugerat că s-ar putea pune la dispoziție, în fiecare clasă, un număr special de telefon mobil pe care copiii și părinții l-ar putea folosi pentru a se contacta în timpul zilei de școală, atunci când este necesar.
Implicarea copiilor și a părinților în elaborarea politicilor de folosire a telefoanelor mobile în școli are potențialul de a spori eficacitatea și aplicabilitatea acestora - și poate chiar reduce utilizarea problematică a telefoanelor de către copii în general.
De altfel, consultarea părinților și a elevilor la elaborarea politicilor privind telefoanele mobile în școli este deja recomandată în Irlanda, scrie The Conversation.
Politicile școlare care interzic telefoanele mobile în școli ar putea rata o oportunitate de a implica copiii și de a-i educa cu privire la utilizarea responsabilă a telefoanelor mobile.