„Săptămâna verde” într-un sat din Neamț: „Planeta curată înseamnă viață curată”

„Săptămâna verde” într-un sat din Neamț: „Planeta curată înseamnă viață curată”

Școlile din România au la dispoziție începând cu acest an o săptămână pentru activități dedicate educației de mediu și schimbărilor climatice. „Săptămâna Verde” este un program național, dar fiecare școală decide perioada exactă de desfășurare. Loredana-Cătălina Simon, profesoară de limba franceză în Bîra, una dintre cele mai mici comune din județul Neamț, a povestit pentru Școala 9 cum își învață elevii să înțeleagă și să protejeze natura. 

17.02.2023

Ema Tănase

„Săptămâna Verde” este după modelul „Săptămâna Altfel” și participarea elevilor și profesorilor este obligatorie. Acestea se pot organiza în intervalul 27 februarie - 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia fiecărei unități de învățământ. 

În perioada alocată programului „Săptămâna verde” nu se organizează cursuri conform schemei orare obișnuite împărțite pe discipline de studiu și orarul va fi unul special.

De la elevi la părinți

Loredana-Cătălina Simon crede că activitățile de voluntariat care pun în centru copilul și binele său sunt benefice în orice moment și încearcă să le implementeze pe tot parcursul anului. Totuși, o săptămână doar despre natură este perfectă. Cu atât mai mult într-o comună cu păduri și zone de camping, cu râuri și pârâuri și dealuri întinse cum este Bîra. 

„În comunitatea noastră există puține persoane care colectează selectiv, dar eu cred cu tărie că puterea propriului exemplu contează enorm și alături de elevii mei și de autoritățile locale încercăm și reușim să desfășurăm campanii de conștientizare și să prevenim acțiunile care nu sunt prietenoase cu mediul”, face o prezentare tânăra profesoară.

Loredana crede că activitățile în afara clasei se îmbină perfect cu predarea modernă, acolo unde elevii sunt „împinși” să se implice, să construiască și să implementeze proiecte gândite de ei. 

Pentru a-și pune în practică activitățile, s-a ajutat de materialele puse la dispoziție de organizația de mediu Viitor Plus. Crede că de la școală, învățătura se propagă și în comunitate. „Ce este cel mai frumos e că elevii duc informații și practici la ei acasă, fac transferul către familiile lor și astfel se răspândește frumos tot ce ține de protejarea mediului înconjurător”, explică profesoara. 

„Planeta curată înseamnă viață curată”, i-a spus David, un băiat de 9 ani și replica i-a rămas Loredanei în minte și o folosește adesea pentru a explica de ce e importantă educația pentru mediu. 

Reciclează, fac târguri și plantează flori și copaci

Împreună cu elevii ei, în Săptămâna Verde va face concursuri de reciclare pe zile tematice, o excursie într-un centru de colectare și întâlniri cu specialiști ai mediului înconjurător.

„Elevii înțeleg ușor, prin acțiuni concrete, care este impactul pe care-l au asupra mediului înconjurător. Ei participă la activități în care măsurăm amprenta de carbon, reciclăm, organizăm târguri de economie circulară, plantăm flori și copaci, amenajăm spații verzi, toate acestea în cadrul proiectelor de serviciu în folosul comunității”, explică profesoara.

Materialele pe care și le-a „colectat” pentru a face activitățile cât mai atractive sunt de pe EcoProvocare, cursuri de formare, sustrase din cărți. Anumite activități îi implică și pe părinți, ONG-uri sau autorități locale. „Avem proiecte de service-learning (Vântul prin sălcii, Plante medicinale, Cartografierea comunei Bîra în funcție de semințele cultivate)”, adaugă Simon Loredana-Cătălina. 

În plus, pe 20 februarie vor participa la evenimentul creat de Viitor Plus pentru profesori și vor putea adresa întrebări ministrei Educației, Ligia Deca și ministrului Mediului, Barna Tzancos. Apoi au și o săptămână întreagă de webinarii cu specialiști pentru idei de evenimente. 

Predă în satul în care a crescut

Pe lângă excursiile din comună, Loredana îi duce pe colegii ei și în călătorii imaginare în Franța. Predă limba franceză de zece ani, imediat după ce a terminat Facultatea de Litere pe care a urmat-o în cadrul Universității ,,Al. Ioan Cuza”, Iași. Profesorii pe care i-a avut au convins-o să aleagă să predea chiar în comuna sa, la Școala Gimnazială ,,Antonie Mureșianu”.

„Este o școală mică, dar cu oameni calzi! Elevii sunt conștienți că învățarea este importantă, dar în unele momente condițiile învățării nu sunt îndeplinite și în acest caz pot renunța foarte ușor la școală. Faptul că predau la mine în sat mi-a facilitat accesul în familiile acestor elevi”, adaugă profesoara de franceză. 

Săptămânal organizează întâlniri, zilnic alocă din timpul pe care l-ar pierde făcând naveta, pentru discuții cu elevii, părinții, vizite în comunitate. E „de-a lor”, după spusele sale, astfel devin mai deschiși, mai dornici de implicare și colaborare.

În 2021, după examene trecute cu brio, Loredana a intrat în programul Teach for Romania.

Părinții îi fac vizite incognito acasă 

Fiind din sat, adesea părinții vin în vizită dacă au nevoie de informații sau sfaturi. Copiii săi provin din medii complet diferite: familii vulnerabile, familii cu posibilități reduse sau fără stabilitate. Pentru aceștia mai ales școala este un loc sigur, unde pot învăța, se pot juca, pot citi și unde au parte de sprijin la teme și unii sunt pregătiți gratuit pentru concursuri și competiții naționale. Este important și că primesc o masă caldă. 

„Un lucru e sigur în mediul rural. Mai întâi trebuie să le asigurăm nevoile de bază, să asigurăm apartenența, să dezvoltăm încredere, autocontrol, autonomie, să dăm timp și spațiu în funcție de fiecare elev, indiferent de mediul din care provine. Sunt profesorul care-și dorește ca toți elevii să aibă șanse la o educație de calitate.”

Cum le aduce Franța la ei în sat

Loredana le-a captat atenția elevilor cu anumite cântecele și jocuri simple în limba franceză. Pe cei mari i-a provocat cu informații și documentare despre tot ce înseamnă Franța și cultura ei. Sunt încurajați să învețe prin descoperire, prin realizare de proiecte și participare la concursuri, prin studii de caz și exerciții de reflecție cu scopul de a conștientiza avantajele cunoașterii unei limbi străine. 

„Mereu le aduc la clasă exemple actuale despre persoane din comunitatea noastră care lucrează sau studiază în Franța sau într-o altă țară unde se vorbește limba franceză. Sunt cu adevărat surprinși, și, uneori lista e completată și cu exemple din partea lor. Mereu sunt atentă să predau limba franceză făcând trimitere la anumite aspecte care pentru elevi reprezintă un interes”, adaugă cadrul didactic. 

„Dacă se vrea, școala poate să educe”

Tânăra profesoară crede că părinții și profesorii ar trebui să facă echipă în educarea copiilor. De prea multe ori părinții arată cu degetul spre școală, iar profesorii către absența celor „șapte ani de acasă”. 

„Îmi place să cred că un profesor dedicat știe să facă față la orice provocare. Personal, nu m-am confruntat cu probleme majore, dar dacă ar fi să enumăr câteva, cele mai frecvente ar fi: lipsa unor activități sau formări obligatorii pentru relaționarea elev-părinte-profesor, motivația slabă sau inexistentă a elevilor, părinților, și, uneori, a cadrelor didactice, lipsurile materiale care înhibă participarea activă la ore a unor elevi”, crede profesoara. 

Ema Tănase

profesor pentru învățământul preșcolar

Pe lângă joaca serioasă cu copiii de la grădiniță, sunt contributor la două publicații online, Elita României și Viitorul României și realizez interviuri ce promovează valorile românești. Nutresc sentimente față de țara noastră, ba chiar descopăr că pot contribui un strop la îmbunătățirea ei prin meseria pe care mi-am ales-o. 

CUVINTE-CHEIE