Directoarea Palatului Copiilor Tulcea care duce activitățile extrașcolare și la sat: „La fizică învață teorie multă, aici învață să-și facă circuitul electric”

Directoarea Palatului Copiilor Tulcea care duce activitățile extrașcolare și la sat: „La fizică învață teorie multă, aici învață să-și facă circuitul electric”

Împreună cu elevii ei de la Palatul Copiilor Tulcea, Laura Felea sorta acum un an donațiile pentru refugiații ucraineni și le găsea cazare. Abia începuse războiul din Ucraina. Directoarea s-a grăbit să ajungă cu liceenii în Vama Isaccea, să ajute. Este una dintre lecțiile despre empatie pe care le-a predat la fața locului. De când e directoare, Laura a înțeles, de pildă, că nu toți copiii au cum să vină la oraș, la atelierele Palatului, de aceea, trimite profesori și în școlile din rural. 

16.02.2023

de Medeea Stan

Laura Felea, directoarea Palatului Copiilor din Tulcea, întâmpina, în februarie 2022, refugiați ucraineni împreună cu elevii ei. După ce Rusia a invadat Ucraina, o mulțime de oameni din țara vecină au fugit peste graniță, inclusiv cu bacul peste Dunăre, prin Vama Isaccea din Tulcea. 

Ce donăm, când vrem să-i ajutăm pe ceilalți?  

Peste 20 de elevi de-ai Laurei, de la Palat, au voluntariat acolo după școală și câte șapte-opt ore. „Am ajutat la sortarea donațiilor, am făcut pachete, am cazat refugiați în centre din Tulcea, am făcut activități cu copiii refugiaților. Pentru că avem nevoie să ne punem cât mai mult în pielea celuilalt”, explică directoarea. 

A observat atunci că adolescenții voluntari au avut atât bucurii, cât și dezamăgiri. S-au împrietenit cu tineri din alte localități, i-a unit dorința de-a ajuta. Au avut însă și nemulțumiri în ce privește felul cum unele persoane înțeleg să doneze. Unele au dat doar lucruri de care nu mai aveau nevoie, cum ar fi îmbrăcăminte ruptă și o rochie de mireasă. Astfel, Laura a pornit o dezbatere pe tema: ce donăm când vrem să-i ajutăm pe ceilalți?  

La sortarea donațiilor pentru refugiații ucraineni  Fotografie: Arhiva Laura Felea 

Anul trecut, aceasta a primit distincția Merito, pe care proiectul omonim le-o acordă profesorilor și directorilor care aduc schimbări în educație. 

„Le explic că democrația nu e ceva ce avem pentru toată viața” 

Este și profesoară de Istorie la Liceul tulcean Tehnologic „Henri Coandă”, așa că are ocazii nenumărate să inițieze conversații despre lumea în care trăim. 

„Discut și cu cei de la clasă, nu doar cu cei de la Palat despre cât de ușor se instaurează totalitarismul. Le explic că democrația nu e ceva ce avem pentru toată viața și că trebuie să luptăm pentru ea în fiecare zi”, spune Laura.  

Cu vreo două săptămâni înainte de invazie, când Putin își apropia trupele de granița cu Ucraina, niște elevi de la clasă au întrebat-o dacă ea crede că o să fie război. Le-a spus că da. „Semnele erau clare”, adaugă directoarea. 

Laura Felea dezbate constant subiecte actuale cu elevii ei 

Și elevii din liceul ei participă la cercurile de la Palat. Câțiva și la al său, „Educație pentru cetățenia democratică”. La cele 22 de cercuri, între ele, de: apicultură, jurnalism, dans modern și robotică, vin de la copii de 5 ani până la liceeni. 

Cei mici preferă atelierele de pictură și dans, școlarii de gimnaziu aleg mai ales informatică, teatru și instrumente muzicale precum pianul și chitara. Iar liceenii sunt interesați de obicei de jurnalism, robotică și protecția mediului. 

De la teorie la practică

Laura Felea, 44 de ani, a preluat, în 2017, conducerea Palatului Copiilor din Tulcea, subordonat inspectoratului școlar și Ministerului Educației. Toate palatele copiilor din țară sunt instituții preuniversitare specializate în activități extrașcolare.  

Un spectacol organizat de Zilele Erasmus 

Directoarea crede că munca profesorilor de la palatele copiilor este prea puțin cunoscută. Și că nu știm că aici elevul poate să pună în practică ceea ce învață la școală, unde lipsește timpul – din cauza programei încărcate – pentru trecerea dincolo de teorie și dezvoltarea unor abilități.

„La fizică învață teorie multă, aici învață să-și facă circuitul electric”, spune Laura. „Putem face o echipă foarte faină, dacă există deschidere din partea noastră, a școlii și a părinților. Ar fi bine să înțeleagă toți părinții că educația e a noastră ca societate”, adaugă aceasta.  

Profesorii de la Palat țin ateliere și în școli din sat 

Ca să-i apropie pe elevi de Palat, a luat o decizie importantă când a devenit directoare: să schimbe imaginea pe care o avea instituția și să arate mai multă deschidere față de școli. Să nu lucreze doar cu acei copii care veneau la Palat, ci să țină și ateliere în școli. Pentru că regulamentul de funcționare le permite asta. 

S-au deplasat, de pildă, și în rural profesorii, când au avut elevi de gimnaziu doritori să participe la ateliere. „Anul trecut Marinela Peiciu mergea o dată pe săptămână pentru două ore la Jurilovca (comună la 54 de kilometri de Tulcea, n.r.). O dată la două săptămâni veneau și copiii la Tulcea, să-i mai scoată de acolo”, povestește Laura. Cei mai mulți elevi n-au ajuns niciodată mai departe de reședința de județ. 

Profesoara respectivă a ținut acolo cercul de presă și new media, iar elevii au devenit mici reporteri și au realizat diverse materiale video. Cercul respectiv îl organizează și la Palatul Copiilor, are o pagină de Facebook unde poate fi urmărită activitatea celor care vor să ajungă jurnaliști. 

De 20 de ani e și ea voluntară

Un om cu niște urechi foarte mari. Asta le desenează pe tablă Laura elevilor de la Palat și de la clasă când sunt gălăgioși. Apoi, le amintește că toți avem câte două urechi și o singură gură și că ar fi bine să ascultăm mai mult, să fim atenți la ceilalți. 

La cercul Laurei Felea, „Educație pentru cetățenia democratică”, paleta subiectelor abordate e foarte colorată: drepturile omului, importanța voluntariatului și educația pentru sănătate și viață sexuală. 

Copiii și adolescenții ajung la Palat o dată sau de două ori pe săptămână, pentru activități de două ore. În funcție de tema abordată în acea zi, lucrează în grupuri mici sau în echipe mai mari. Spre deosebire de o clasă obișnuită, aici numărul elevilor este între 10 și 15. În total, sunt înscriși peste 1.500. 

Din când în când, directoarea organizează pentru ei și o zi de film, sâmbăta. După vizionare, discută despre peliculă. Laura a văzut cu mai mult generații lungmetrajul „An education”/ „O lecție de viață”, de pildă. „E actual, multe fete visează să vină un tip cu bani care să facă o schimbare în viața lor și să le scape de regulile de acasă”, explică directoarea.  

Un flashmob pentru promovarea educației nonformale, din toamna lui 2021 

Pe lângă voluntariatul în Vama Isaccea, elevii săi se implică și în promovarea educației pentru sănătate, la ONG-ul Tineri pentru Tineri. De 20 de ani, Laura merge în licee și le oferă adolescenților informații importante, cum ar fi despre mijloace contraceptive. Stă de vorbă cu eleve care au rămas însărcinate, dar și cu părinții lor. 

„Trebuie să ai grijă să faci în permanență lucruri care să-i atragă, ca să rămână”

Înainte să coordoneze Palatul Copiilor, Laura Felea a mai condus două școli. Însă experiența de-acum i se pare diferită. Elevii vin la cercurile Palatului pentru că-și doresc. Nu primesc nici note, nici absențe. 

„Trebuie să ai grijă să faci în permanență lucruri care să-i atragă, ca să rămână. Dacă nu ai prezență la cerc, nu se justifică existența lui”, explică directoarea. Până acum n-a fost nevoită să desființeze niciun cerc sau să renunțe la colaborarea cu vreunul dintre cei 22 de profesori ai instituției. 

La fel ca în orice școală, și profesorii de-aici se pensionează. Unul dintre ei, de fizică, pensionat de doi ani încă se ocupă de cercul de robotică. E pasionat și a ajutat și alți colegi să înființeze cluburi de robotică în școlile lor. 

Directoarea e îngrijorată că nu va avea cine să-i înlocuiască pe cei cu experiență. Catedra de fizică din oraș, de exemplu, e îmbătrânită, spune ea. 

În plus, nu toți profesorii rămân să predea la Palat, căci e o provocare să se adapteze la educația nonformală. „O colegă mi-a spus că a crezut că e mai ușor, că noi eram cu părinții, cu spectacolele”, mai spune directoarea. „Te scoate din zona de confort, te obligă să ieși din ce ai învățat la facultate”.  

Dar într-un astfel de mediu, se gândește ea, un profesor învață să fie „altfel” și să găsească mereu noi metode de lucru cu elevii. Un profesor bun își iubește meseria și copiii, consideră ea. Cel mai mult își dorește să fie o profesoară de la care copiii „rămân cu ceva”. 

Reușește asta încurajându-i să învețe din experiențe ca voluntariatul. Căci așa își amintesc pe termen mai lung informațiile decât atunci când le află din bancă. 

„Putem apela atunci mult și la zona de emoții. Teorie și cum să acceseze calculatorul cred că știu toți, dar să-și gestioneze emoțiile și cum să-și dezvolte empatia, nu”, spune Laura. E convinsă că de abilitatea aceasta vor avea nevoie toată viața. 

 

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

laura felea palatul copiilor tulcea