7 întrebări despre granturile pentru combaterea abandonului. Școlile pot primi până la 200 de mii de euro

7 întrebări despre granturile pentru combaterea abandonului. Școlile pot primi până la 200 de mii de euro

Până vineri, 21 ianuarie, școlile care au mulți elevi cu risc de abandon școlar pot să se înscrie pentru a primi fonduri de până la 200.000 de euro. Școala 9 răspunde întrebărilor despre înscriere, tipuri de programe finanțate și criteriile pe care școlile trebuie să le îndeplinească. În total, peste jumătate de miliard de euro va merge către proiecte care să-i facă pe copiii din medii dezavantajate să revină la școală: cursuri remediale, școală după școală, activități culturale, echipamente IT sau amenajarea unor spații.

19.01.2022

de Andreea Archip

Cu două zile înainte de termenul limită pentru înscrierea în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), deja existau 3.700 de aplicații. Interesul crescut arată și o nevoie foarte mare a sistemului de educație: 15% dintre elevi au renunțat în primul an al pandemiei, iar la țară, unu din patru copii nu a mai participat la cursuri anul trecut. 

Ce tip de programe pot dezvolta școlile, ce specialiști pot angaja și ce fel de achiziții pot face? Câți bani pot primi și când vor demara proiectele? La aceste întrebări au răspuns specialiști din Ministerul Educației în cadrul webinarului Organizației World Vision. Pe baza lămuririlor acestora și a legislației, iată ce trebuie să știți înainte de a aplica la linia de finanțare dedicată combaterii abandonului școlar.

Cine poate aplica?

Vor primi granturi 2.500 de școli pe următorii trei ani. Adică 77% din cele 3.235 de unități de învățământ de stat care prezintă risc de abandon școlar, identificate ca eligibile prin proiectul „Dezvoltarea unui sistem integrat de prevenire, intervenție și compensare pentru a crește participarea școlară”. Așadar, directorii de școli vor ști, în primă instanță, dacă pot aplica doar verificând dacă se află pe lista Ministerului Educației.

Simona Tănase, director monitorizare și evaluare în cadrul Direcției Generale România Educată din Ministerul Educației, a explicat că uneori școlile cunosc mai bine situația și nevoile și pot aplica și școlile care nu se regăsesc pe listă dacă identifică un nevoie acută.

„Am postat o listă de 3.235 de școli eligibile. Nu toate recunosc această listă, nu toate școlile consideră că informațiile sunt corecte și atunci am făcut această aplicație în Google form unde școlile își exprimă intenția de participare și declarând niște date statistice din școală așa cum le au și directorii și le asumă”, a spus aceasta.

Cum este calculat riscul de abandon școlar dintr-o școală?

Potrivit Hotărârii care aprobă programul PNRAS, indicatorii față de care se apreciază riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii sunt:

- procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ;

- rata de absolvire a învățământului gimnazial (raportul dintre numărul de absolvenți de clasa a opta și numărul elevilor înscriși în clasa a opta la începutul anului școlar);

- raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial;

- rata de participare a absolvenților de clasa a opta la Evaluarea națională (raport între numărul de absolvenți al învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial);

- procentul absolvenților care au obținut note sub 6 la Evaluarea națională;

Prin modelul informativ Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) dezvoltat în cadrul Sistemului Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) se stabilește prioritatea de intervenție, dacă școala are un risc mic, mediu sau ridicat de abandon.

Cum pot aplica și de ce date am nevoie?

Până vineri, 21 ianuarie, școlile trebuie să completeze un formular Google. Completarea sa reprezintă practic completarea scrisorii de intenție necesare pentru înscrierea în program. Formularul va cere datele de identificare ale unității de învățământ (denumire, adresă, cod SIIIR – Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România), datele de contact ale directorului unității de învățământ, apoi informații statistice cu privire la câți elevi sunt în clasa a opta, câți sunt repetenți, cu situația neîncheiată, câți promovați, câți au sub media 6 și câți au participat în 2021 la Evaluarea Națională. Toate sunt informații care ajută la o primă selecție a școlilor în funcție de gradul de risc al abandonului școlar, după cum a fost prezentat mai sus.

Directorii unităților de învățământ trebuie să completeze și provocările pe care le întâmpină și soluțiile pe care le propune. După completarea formularului, se va afișa pe ecran mesajul „Vă mulțumim”, fără a fi trimis pe email un mesaj de confirmare.

Cum aflu că școala a fost selectată în program?

După ce declarațiile de intenție vor fi evaluate, unitățile de învățământ preselectate vor fi invitate să depună o propunere de proiect care va include, obligatoriu, și o analiză de nevoi. Potrivit Ministerului Educației, lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi va fi stabilită prin ordin al ministrului educației. Anul acesta, vor beneficia de finanțare primele 750 de unități de învățământ, cele care prezintă riscul înalt.

Toate școlile primesc câte 200.000 de euro?

Nu. Fiecare școală primește o sumă raportată la numărul de elevi, dar nu mai mică de 100.000 de euro pe trei ani de desfășurare a proiectului. Sunt trei valori ale finanțării: de 100, 150 și 200 de mii de euro, aceasta fiind valoarea maximă. Sumele sunt pentru activități desfășurate de-a lungul a trei ani de proiect.

„Dacă sunt școli mici care au drepturi egale de a intra în program, vor avea granturi mai mici, corelând suma cu numărul de elevi, atunci banii rămași vor fi dați celorlalte școli înscrise, de pe lista de rezervă. Până în 2023 se va face redistribuirea banilor”, a explicat Simona Tănase.

Ce tip de programe acoperă finanțarea?

În cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, sunt finanțate:

- activități pedagogice și de sprijin - cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor si mediatorilor școlari în comunitățile roma, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar);

- activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar etc.

- achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța.

Nu pot fi cumpărate microbuze școlare prin intermediul PNRAS, va exista o altă linie de finanțare PNRR pentru asta, au menționat reprezentanții Ministerului Educației.

Se vor putea angaja în cadrul proiectului mediatori școlari, logopezi, profesori de sprijin, pot fi plătiți suplimentar pentru munca în cadru proiectului profesori și alți angajați ai școlii, cum sunt contabilii.

„Sunt cazuri pentru care sărăcia și excluziunea școlară sunt un motiv de abandon școlar. Acolo școala nu poate interveni singură, însă poate contribui la eliminarea acestor bariere, poate printr-un program de subvenție acordate pentru rechizite, ce este necesar, nu neapărat bani alocați familiei, ci poate un card pe care să fie alocate anumite sume doar pentru rechizite sau haine, ghetuțe”, a explicat secretarul de stat Radu Szekely în cadrul conferinței online World Vision.

De unde pot afla noutățile din programele de finanțare?

Ministerul Educației va publica pe site toate informațiile necesare. De asemenea, va realiza webinarii a căror dată urmează să fie anunțată pentru inspectorii școlari, managerii de școli, profesorii și reprezentanții ONG-urilor interesați. Ministerul va avea o unitate specială MATE care se va ocupa de aceste finanțări și va ghida școlile pe parcursul întregului proces. De asemenea, și Organizația World Vision răspunde la întrebări legate de aplicarea pentru fondurile Ministerului Educației la adresa de email asistenta@worldvision.ro

Până în 2026, 3,6 miliarde de euro va primi sistemul educațional pentru diferite programe, din fonduri europene. Pentru reducerea abandonului școlar vor fi alocate 543 de milioane de euro.

Foto: Vlad Chirea

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

granturi 200 mii euro pentru scoli bani pentru abandonul scolar bani pentru scoli pnrr