A fost deschisă prima școală în care se predă în realitatea virtuală. Cum ar putea Metavers să revoluționeze educația

A fost deschisă prima școală în care se predă în realitatea virtuală. Cum ar putea Metavers să revoluționeze educația

La ora de biologie ai putea să te scufunzi în mare și să vezi cu ochii tăi fauna și flora. La chimie, ai putea să vezi atomul care se descompune în fața ta și la istorie, ai putea face o plimbare la pas prin satele medievale. Cu o pereche de ochelari speciali pentru realitate virtuală, orele ar deveni mult mai captivante. Bogdan Botezatu, specialist IT, a explicat pentru Școala 9 cum ar putea Metavers să facă orele mai captivante, dar și ce pericole se ascund în universul virtual. 

16.04.2022

de Ionuț Fantaziu

În câteva luni, spre sfârșitul verii, The Optima Classical Academy, cu sediul fizic în Florida, Statele Unite ale Americii, ar putea lansa prima școală cu predare în realitate virtuală. Reprezentanții instituției de învățământ spun că vor împărți aproximativ 1.300 de ochelari Oculus, prin care elevii pot participa la cursuri prezentate în realitate virtuală. 

La orele de istorie, de exemplu, elevii vor fi „teleportați”, cu ajutorul ochelarilor VR (n.r.: „realitate virtuală”), din perioada Imperiului Roman până în Biroul Oval de la Casa Albă sau vor putea vedea foarte de aproape planetele Sistemului Solar la ora de astronomie. 

Realizatorii proiectului The Optima Classical Academy, care revendică și titlul de „prima clasă din lume cu predare virtuală”, spun că ideea a venit dintr-o nevoie a elevilor, identificată în perioada pandemiei de Covid. Practic, sistemul actual de predare online nu reușește să capteze atenția și interesul și ei au găsit soluția.  

Ce înseamnă Metavers

Este doar începutul. Modul în care se predă astăzi în școli ar putea fi total modificat dacă planurile unor companii precum Facebook sau Microsoft, de a construi spațiul metavers, se vor concretiza. 

Specialiștii în tehnologie cred că, în viitor, metavers (lumi virtuale, n.r.) va fi la fel de prezent în viața noastră precum smartphone-urile sau aplicațiile de socializare Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp sau TikTok. 

„Metavers este un concept care izvorăște de undeva din știința și ficțiunea anilor `80. Este portretizat ca o colecție de lumi virtuale în care utilizatorii pot să petreacă timp, să interacționeze unii cu alții, folosindu-se de ochelari de realitate virtuală și joystick-uri cu senzori cu ajutorul cărora să aibă o experiență senzorială, nu doar să interacționeze avatarurile între ele ca în jocuri”, explică Bogdan Botezatu, specialist al Bitdefender. 

Big Bang-ul digital în educație  

În acest moment există mai multe proiecte de realitate virtuală sau augmentată. Printre cei mai puternici investitori în acest domeniu sunt Microsoft și Meta. Primii au o platformă și fac pași serioși în domeniul creării de conținut, Meta au hardware. 

„Microsoft face pași mult mai rapizi în direcția asta. De exemplu, prin aplicația Teams, care pleacă de la zona de chat, însă primește funcționalități foarte noi, iar pariul este pe zona de realitate augmentată și metavers. De asemenea, Microsoft a cumpărat studiouri de jocuri”, mai spune Bogdan.  

„Metavers există dacă ai conținut. Dacă vrei să vezi atomul cu ochelarii de realitate virtuală trebuie să fie făcut de niște graficieni, să fie animat. Iar tehnologia și cunoștințele pentru a crea este la îndemâna celor care creează jocuri pentru că până acum ei au fost cei care au dezvoltat lumi uriașe.” 

Meta, compania condusă de Mark Zuckerberg, care a început o campanie agresivă de promovare a metavers, are ochelarii Oculus, care reprezintă unul dintre cele mai avansate tehnologii pentru a te conecta la realitate virtuală. 

Echipa lui Zuckerberg mai vrea să facă un pas decisiv în ceea ce privește această lume virtuală. „Sunt multe proiecte, însă problema e că sunt separate. Practic, metavers ar trebui să fie unul singur. Aceste proiecte sunt despărțite de faptul că au comunități separate, iar utilizatorii nu pot trece dintr-o lume în alta, de exemplu, de la un joc la altul. Unul dintre scopurile Meta, compania mamă a Facebook, este de a face metaversul unificat, iar utilizatorul să poată trece dintr-o parte în alta a acestei lumi virtuale”, mai spune Bogdan Botezatu. 

Jocul care îi pregătește pe copii pentru metavers

Pe lângă entertainment, metavers ar putea schimba modul în care muncim și interacționăm. Întâlnirile și chiar telemunca de zi cu zi ar avea parte de mult mai multă interactivitate. Însă cel mai mult metaverse ar servi educației. De exemplu, în timpul pandemiei de coronavirus, când școlile s-au închis, realitatea virtuală le-ar fi facilitat oportunitatea de a interacționa la un nivel mult mai profund, cu totul diferit față de aplicațiile de tip conferință video. 

„În metavers ar avea o experiență unificată, pot să comunice profesorii cu elevii, dar să și interacționeze cu conținutul. De exemplu, elevul își pune ochelarii de realitatea virtuală la o oră de chimie, unde se vorbește de atom și apare în fața lui, mare, poate vedea cum se mișcă electronii pe orbite”, exemplifică specialistul.

Zona asta de realitate virtuală ar fi excepțională pentru că îți dă voie să aduci niște concepte abstracte și să le transformi grafic, să fie interactive și cu care poți interacționa și înțelege mult mai bine.

Un mare pariu este dacă oamenii vor fi dispuși să-și cumpere o pereche de ochelari VR și să-i poarte pentru a lucra sau pentru a se distra. Bogdan Botezatu crede că marile companii se focusează pe cei foarte tineri și își „șlefuiesc” deja o nouă generație de programatori, încă de la vârste fragede, printr-un joc. „Minecraft for education este un preambul pentru metavers. Este foarte popular printre cei mici, îi învață să gândească în perspective, să construiască lumi, să interacționeze cu ele programatic. Prin acest joc, copiii se pregătesc de metavers”, este concluzia specialistului în tehnologie. 

Jocul este în proprietatea Microsoft, unul dintre giganții din lumea tehnologiei foarte implicați în dezvoltarea metavers. Pentru că este folosit în principal de copii, acest joc are niște limite și reguli foarte clare și nu lasă loc pentru bullying. 

Pe lângă hardware și crearea de conținut, siguranța în metavers și modalitatea prin care împiedici hărțuirea reprezintă un capitol la care companiile trebuie să găsească soluții. Va fi o provocare uriașă să faci un filtru prin care să poți controla comportamentul a cel puțin sute de milioane de oameni care ar putea intra în metaverse.

Ionuț Fantaziu

jurnalist

E absolvent al Facultății de Jurnalism din Iași. În 12 ani de presă a lucrat în redacțiile de la Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul Zilei, Yahoo News și GreatNews. E interesat de educație, tehnologie și probleme societății.

CUVINTE-CHEIE

metaverse metavers realitate virtuala vr in educație bogdan botezatu